Hej!
I våras blev jag med en japansk skenkamelia, Stewartia Pseudocamellia. Försökte naturligtvis få information där jag köpte den men det finns gränser för hur mycket man har mage att pumpa dem när flera andra frågvisa kunder står bredvid och stampar. Därför skulle jag vilja veta litet mer om den.
Det jag FICK veta var detta:
Växer rätt sakta och blir ett gracilt litet träd på så småningom c:a 4 meter.
Får med tiden vackert flagande bark i olika nyanser.
Blommar vitt på sensommaren.
Klarar upp till zon III i skyddat läge (helst inte blåsigt).
Behöver en stor planteringsgrop med lätt och mullrik surjord och marktäckande växter runt fötterna (som skydd mot uttorkning, antar jag).
Ev. beskärning görs på sensommar/höst.
Jag gjorde så gott jag kunde, grävde 1 meter brett och djupt och blandade befintlig sandjord med massor av okalkad torv och en del lövkompost på bl.a. ek. Läget är nära hus och andra buskar i en solig sydvästsluttning , inte helt vindskyddat men inte det mest vindpinade heller. Planterade Waldstenia omkring - finns inte så många marktäckare för kombinationen sol och surjord.
Nu undrar jag dels om någon känner till någon webbsajt eller bok med mer information om den här växten, för jag har inte hittat någon.
Dels har jag också några specifika frågor om det är någon som är haj på sorten:
1. Den har vuxit väldigt lite (planterad i början av maj detta år), årsskotten är 3-4 cm. Verkar lite även för ett träd som ska vara långsamväxande. Är det normalt för skenkamelian att vara trög i starten eller mår den dåligt?
2. Den är 1,5 meter hög och har två stammar(ända nerifrån basen) med många små sidogrenar på, särskilt nertill. Jag vill stamma upp den så att det blir ett träd, inte något buskliknande.
a) Ska jag börja ta bort de lägre sidogrenarna redan i år eller ska jag vänta? I så fall hur många år?
b) Ska jag ta bort en av stammarna eller kan det funka att få två fina stammar?
3. Ska den gödslas? När och hur?
4. Kan det vara idé att vintertäcka marken runt plantan (t.ex. med löv) nu första åren?
Tacksam för svar och lästips.