pikelocator
Ska inom kort köpa jord att ha i mina bäddar i växthuset och har fått för mig att planteringsjorden på byggmarknaderna är betydligt dyrare än att köra iväg med ett släp och köpa harpad matjord.

Jag behöver ca 1 m3 så det blir dessutom mycket säckar.
Vad tycker ni? Det är kanske sämre näring i matjorden?
MariaS
Satsa du på den harpade matjorden. Du måste ändå bättra på jorden varje år, för att inte laka ur den. Lite ogräs, får man räkna med i vart fall.
uno
Kogödsel i säck á 60 liter 6 st. 100:- Jag menar den kogödsel som köpes hos de stora varuhusen.

18 påsar = 300:- 18 påsarx 60 liter = 1 m3.
MariaS
CITAT (uno @ 03-03-2008, 21:26) *
Kogödsel i säck á 60 liter 6 st. 100:- Jag menar den kogödsel som köpes hos de stora varuhusen.

18 påsar = 300:- 18 påsarx 60 liter = 1 m3.

Även om det är ko på påse, så saknas det även struktur i den. Det är bättre att toppa med kon på påse i vanlig jord istället. Och den påsgödseln är inte speciellt effektiv heller i växthussammanhang. Den är som sagt OK till jordförbättring i befintlig jord, men inte som botten"jord".
uno
CITAT (MariaS @ 03-03-2008, 23:17) *
Även om det är ko på påse, så saknas det även struktur i den. Det är bättre att toppa med kon på påse i vanlig jord istället. Och den påsgödseln är inte speciellt effektiv heller i växthussammanhang. Den är som sagt OK till jordförbättring i befintlig jord, men inte som botten"jord".

Kanske har Du rätt. Tack och lov viste mina tomater, gurkor och paprikor inte om att de växte i ett dåligt substrat.

Sedan 2002 har jag odlat i denna påsk ogödsel men skall i år testa några hinkar med en blandning enligt Ditt förslag.

Det var väldigt vilka små bokstäver det är jag ser dem dåligt.
Ulrich
Här i Växjö där jag bor kan man av kommunen köpa kompstjord, 100: - för ett släplass, ca en kubikmeter. Den kommer från återvinning av trädgårdsavfall av olika slag. Analyserad och godkänd både vad gäller föroreningar och näringsinnehåll. Rådet från vår kommuns rådgivare är att blanda en del kompost med en del matjord för att få lagom styrka. Alldeles utmärkt att blanda in i lerjord, den blir mycket lättare att hantera. Så varför inte kolla med din kommun?
pikelocator
Hej igen!
Såvitt jag vet så har m-ö kommun inte den servicen uten den enda jorden jag känner till att de säljer är den på återvinningscentralerna men å andra sidan är det Sysav. Låter iaf. vettigt, ska kolla upp det.
Har börjat köpa lite säckar från k-rauta (12 st) och det är möjligt jag kör med den jorden nu när jag handlat. Har förresten kommit fram till att jag behöver minst två kubick
skogstroll
Förra året hade jag jord från OK Q8 billigaste billiga och en säck brunnen hästmoja i lagoma proportioner samt hönsgödsel lite då och då, det blev jättebra, får se hur det blir i år smile.gif
hobbe 00
Jag brukar oxå köpa billig jord + ett par säckar med torvjord som jag blandar med.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon