Full version: eget örtte
HerrBlomma
Hej! För er som gillar teer och odlar egna örter att göra det på, vad har ni för favoriter att ha i? Berätta gärna om dom har nån tänkt effekt också, förutom en smakupplevelse smile.gif
Rapchic
vid förkylning kan man göra örtte av färsk ingefära (riv eller hacka den fint)
hä i lite citron saft och honung

(ursäkta mig men som tefantast..... för att det ska få kallas te så måste det vara
av blad av camelia senisis eller camelia assamatica (ok stavningen är nog inte hundra) och hett vatten
altså bara av blad från tebusken annars kallas det barar örtte eller örtavkok)
Felicia
Te av Mynta-blad är uppfriskande, gott och enkelt, bara att knipsa en liten kvist och stoppa ner i te-muggen. Samma med Citron-meliss.
Dito Verde
Späda svartvinbärsblad är inte dumt.

Jag brukar även blanda kamomill och mynta (pepparmynta och krusmynta).
/p
Grå
Te som är gjort på humlekottar, citronmeliss och ljungblommor både doftar och smakar ljuvligt gott. Bra framåt kvällen innan man ska sova.
Plocka ljungblommor är inte så jobbigt som det låter, ta in kvistar och torka och skaka sedan av blommorna lite försiktigt.
Rosengeranium
Citronmeliss är trevligt till örtte. Örten är dokumenterat virushämmande, så jag brukar dricka den när jag är förkyld. Däremot kan jag inte dricka den för sent, för den ger mig en aning hjärtklappning. (Kanske ska nämna att jag är ganska känslig för stimulantia och kan reagera ganska starkt på saker som andra knappt märker. Jag dricker till exempel inte te eller kaffe längre.)
netaave
Lakritsrot är min favvo just nu, det är också lindrande om man har rethosta
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon