SkaparStugan2
Hej! Jag har en slingerväxt som jag inte vet namnet på. Det skulle vara kul och intressant att få reda på vad det är för en växt och hur jag ska sköta den confused.gif
Gertie
Det är en Ceropegia.
Vill ha mycket ljus och inte så mycket vatten.
Orkidétjuven
Det är en typ av fallskärmsranka närmre Ceropegia stapeliiformis skulle jag tro eller ngn hybrid på den.
Finns ca ett 150 olika arter från afrika i väst till filipinerna i öst.
Vid omplantering använd så/kaktusjord med en näringsinnehåll anpassat för succulenter och vid sådd-. Använd gärna små leca kulor eller perlit för att luckra upp jorden lite, om inte annat så kan sand av lämplig st användas.
Använd helst gärna näring för succulenter ett par gånger under tillväxtperioden, om inte annat så halvera dosen.

Är ljuskrävande, använd gärna extra belysning vintertid och med sänkt temp ner till 15 grader. vissa delar av stammarna kan delvis dö under vintervilandet under för långvarig torka. Behöver annars mycket värme för att växa och blomma bra under tillväxt.

Själv är jag helt såld på ceropegior, hade ett dussintal arter tidigare. Mycket intressanta. Placerars gärna utomhus så flugor och liknande kan pollinera.

Växer ofta i sitt naturliga tillstånd i buskar eller raviner där de kan slingra sig upp. Ganska snyggt att placera grenar i krukan för att få en naturligare "look"
En bra länk är bla http://www.sagereynolds.com/cero/cedex.htm

Ceropegia radicans och Ceropegia denticulata på bilderna

SkaparStugan2
Tack för ditt svar som jag blev mycket glad för! Du gav mej mycket intressant information! Att man kan ha den ute var ju bra,för jag hade en tanke att placera den i uterummet nu till våren. thanks.gif
Orkidétjuven
Tänk på att det måste vara ngrlunda varmt ute eller vänj den sakta för utplacering.
Det finns många udda och roliga arter så dessa blir lätt ett litet samlarobjekt, biggrin.gif

Good luck smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon