Boxer
Om vi försvann från jorden
CillaM
CITAT (Boxer @ 03-03-2008, 08:42) *

En riktig tankeställare... mycket intressant!
Grå
Detta var det bästa jag sett på länge - helt i min smak. Naturens självläkelseförmåga.
Lite fundersam om ifall jordskorpan verkligen klarar av att ta hand om alla legeringsämnen i stålkonstruktioner som återförs, när stålet bryts ned. Det är en sak när metaller och ämnen finns där de ska vara på sina givna platser under jord, men hur mår växtligheten när allt bryts ned och hamnar i översta lagret? Vilka mutationer får vi då?

Uppe i skogen här ligger resterna av en gammal gård. Det är inte mer än några enstaka stenfundament kvar - bl.a ett gammalt stenränne. På ett ställe ser man resterna av en gammal brunn och så ligger det två jordkällare en bit bort från gården. Allt är övervuxet med tjock, mjuk, mörkgrön mossa och överallt står det vildvuxna träd. Första gången jag gick där stod jag mitt på gårdsplan innan ögat hade vant sig och uppfattade att jag faktiskt hade kommit till en gård.
Jag gissar att den gamla gödselbingen var den sista moderniseringen man gjorde av gården, och den hade årtalet 1934 inristat på sig.
Så mycket möda vi lägger ned på att bygga monument och diverse konstruktioner, om ingen tar hand om det så är det borta på ynka 70 år - inte ens en hel livstid.
Trädgårdstomten Hannu Sarenström har skrivit en helt ljuvlig bok som heter "Trädgårdsmagi". I den skriver han:
"Utan min längtan finns du inte ... utan mig försvinner du. Då återgår du till den natur du en gång var, så som du var innan du kom in i min längtan."
Det är trädgården han skriver om, naturligtvis smile.gif
Gunilla T
Så vackert skrivet av Sarenström - en lisa för själen för alla som funderar över vad som händer med trädgården när vi inte orkar längre. Har sett så många vackra trädgårdar försvinna och ersättas av en tråkig gräsmatta när fastigheterna bytt ägare.

Och för mig, som odlar mitt i skogen, återgår det naturligtvis till den vilda och vackra natur det var innan jag kom och började gräva!
Gossen Ruda
Kom bara ihåg att förfallet kommer att ta mycket längre tid än vad man kan tro. Att hus försvinner på kort tid beror mycket på vandalisering, utan människor händer inte så mycket. Fönsterglas går sällan sönder av sig själv, ett isolerglas i aluminiumram kommer säkert att hålla i flera hundra år. Armerad betong håller också länge om det inte utsätts för ständig väta. Inga hus kommer att rasa ihop som visas i filmen, dom kommer att vittra sakta och i små bitar. Broar i stål håller säkert i flera hundra år.
henriks
CITAT (Gossen Ruda @ 03-03-2008, 17:55) *
Kom bara ihåg att förfallet kommer att ta mycket längre tid än vad man kan tro. Att hus försvinner på kort tid beror mycket på vandalisering, utan människor händer inte så mycket. Fönsterglas går sällan sönder av sig själv, ett isolerglas i aluminiumram kommer säkert att hålla i flera hundra år. Armerad betong håller också länge om det inte utsätts för ständig väta. Inga hus kommer att rasa ihop som visas i filmen, dom kommer att vittra sakta och i små bitar. Broar i stål håller säkert i flera hundra år.

Nej, armerad betong håller mycket riktigt mycket länge i rätt mijö, och vittrar sönder långsamt. Men om det står ett höghus av betong på en grund av betong... visst vittrar det sönder långsamt, men förr eller senare lär ju grunden inte klara av att bära upp det som fortfarande finns kvar ovanför, och då kollapsar huset.

Håller nog med om att perspektivet kanske är lite längre än i filmen, men poängen är ändå intressant, allt människan gör försvinner på ett ögonblick med geologisk tidräkning. I alla fall så länge vi låter bli att sprida radioaktivitet omkring oss.

fast å andra sidan... om jorden är några miljarder år gammal, vad gör då de 100 000 år det tar för vissa radioaktiva ämnen att bli ofarliga.
Gossen Ruda
Det som först kommer att brytas ner och upplösas är nog gatorna. Asfalt håller inte länge och måste ständigt underhållas. Annars spricker den och frön kan slå rot i sprickorna. Träd också och rötterna kommer att bryta sönder ännu mer. Tidsperioden kan vara svår att uppskatta men efter kanske 100 år är gatorna gröna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon