Full version: Albino apelsin
Veganvarg
Hejsan!

För ett tag sen fick jag upp 9 apelsinskott, och alla såg normala och fina ut. (ur ca hälften av kärnorna kom det upp två skott).
Men i en kruka kom det ingenting.
Men nu, flera veckor senare, har det kommit upp ett skott. Det är pyttelitet (ca 1 cm långt) och helt vitt, trots att det varit framme i nästan en vecka nu.

Alla plantorna bor på min uteplats, och de har mycket sol under dagen, och ganska så fuktigt. Ändå blir inte denna lilla planta grön.
Kan det vara en albino apelsin? (en helt utan klorofyll).
Eller behöver den bara mer tid? huh.gif

Om det är en utan klorofyll, kommer den då ha en chans att överleva?
*hoppas, men tror det inte* unsure.gif

mvh
/Ylva och hennes apelsinplantor wub.gif
e_sedell
Jag tror det är en albino, men jag tror inte att den kommer att överleva. Har den lite lite klorofyll så kanske. Jag har en pelagon som är helften albino. Jag hitta den på jobbet (plantskola) och tog hem den. Jag har klipt på det gröna skottet för annars tar ju det över, men tar jag bort det så dör ju hela plantan... Albinon klarar ju inte att skaffa sej eget socker. Blommorna blir jätte fina på den grenen, lite anurlunda mot hur de ska se ut. Ska se om jag kan ta en bild...
Ingrid på Västkusten
Det finns urfina variegerade citrusr med :-)))) fast de är ltie svårare att hålla liv i- Det är alltså inte bara bladen som är variegerad utan frukterna med kan vara randiga,

Hälsar ingrid
Veganvarg
Har ni några tips om hur jag ska göra för att ha en chans att hålla denna lilla planta vid liv?
Ska den ha extra näring eller nån specialnäring, eller något annat?
Extra mycket ljus?
Extra värme? huh.gif

Jag vill ju att den ska leva! wub.gif

Mvh
/Ylva
Ingrid på Västkusten
Hasselforns bevattningsgödsel är urbra till citrusar. testa gärna! Se hur den reagerar på gödnngen -:-))) spännande!!!

Hälsar ingrid
Veganvarg
Oki!
Då ska jag prova det!

Vill ju att alla mina plantbäbisar ska överleva och må bra! wub.gif

/Ylva
e_sedell
Ingrid, betyder inte varigerad ungefär samma som brokig? Jag fattade att den var helvit, men jag kanske har fattat fel. Om den är brokig så är det ju en helt annan sak...
Veganvarg
Min planta är helvit. Eller, om man riktigt anstränger sig kanske man kan se en liten grön nyans i den... men det kanske bara är önsketänkande.
wub.gif

Jag har iaf köpt citrusgödning till den idag. Jag hoppas den klarar sig! ( :

mvh
/Ylva
Ingrid på Västkusten
Helvit är en variant av brokig = variegerad.....tyvärr dör de ofta om de är helvita men har man tur är det en hemskt variegerad sort istället :-)))
Ofta kan man skära lite i vissa växter och uppmuntra variegeringen på bekostmad av det gröna :-)
det är en hel vetenskap att få fram nytt som är variegerat med. Ibland klan man få bra gulbladiga sorter elelr sorer med en ljusare grön ton. Se t ex på alla den uppsjö av olika sorters fläder med olika variegering det finns.

Lycka till,

Hälsar ingrid
e_sedell
Jasso, man kallar helvit för varierad också. Jag trodde det bara var spreckliga/randi plantor som kallades så. Men alla som överlever har ju lite grönt i sig....

Hoppas du lyckas med plantan. Kan du inte fota plantan med eyp en månads mellanrum eller kanske lite mera. Det är kul att kunna följa utvecklingen, gärna med gämn intervall.
Veganvarg
Har tyvärr ingen digitalkamera. huh.gif

Men jag kan ju alltid berätta hur det går för den.
Nu är det ca 12 mm hög har har inte fått några blad ännu. (dess kompisar som är satta samtidigt är ca 60 mm höga och har fått ca 4 blad.)

mvh
/Ylva och lilla Albino wub.gif
e_sedell
Seg alltså, inte ens hjärtblad?
Veganvarg
Den har fått två blad som kanske är 2 mm långa. wub.gif

Eller, plantan har två skott som kommit upp, och det ena har två små blad, det andra är bara en pinne än så länge.
Bör jag ta bort det kortare skottet? Får det större skottet en större chans att överleva då? huh.gif

/ylva
Veganvarg
Hejsan!

Kan ju berätta att min lilla albino nu är ca 4 cm hög och har fått 4 blad. wub.gif
Är så länge ser den ut att må bra! smile.gif

Om någon har några tips hur jag på bästa sätt sköter denna lilla planta är jag MYCKET tacksam! Vill så gärna att den ska överleva!

mvh
/Ylva
e_sedell
Lyckost dej säger jag bara =)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon