buffy
Jag har sått frön av basilika inomhus, sallad, spenat m.m. utomhus i sålådor. Jag har använt såjord som ju innehåller väldigt lite näring. När skall man börja ge småplantorna näring? Allting har tittat upp nu, men än så länge bara med hjärtblad.
MariaS
Alla se som du sått, brukar jag så direkt i plantjord och ändå vattnar jag med flytande gödning ganska snart. Dessa örter kräver MASSOR av näring. Möjligen kan du få fram lite späd spenat innan den ger upp helt, men du ska nog så nytt på en gång i alla fall.
ewa zon 3
Basilikan, du sått, skulle du kunna flytta över med jord och allt till större krukor med näringsrik jord. smile.gif

/Ewa
buffy
Ok! Tack! Jag har förstått att de är näringskrävande växter, men jag visste inte hur länge den näring som fröet innehåller räcker. Jag vill ju inte dräpa småplantorna med gödning. Förr brukade jag så i vanlig plantjord, är det bara som jag inbillar mig att resultatet (andelen sådda frön som gror) blir bättre i såjord? Jag har förmodligen väntat förlänge innan jag givit ngn extra näring.
Basilikan skall jag plantera om i krukor inomhus, resten tänkte jag plantera ut i pallkragar med fiberduk över när de blivit tillräckligt stora. Så här tidigt har jag aldrig sått "utomhusgrönsaker", men i år tänkte jag börja försöka anpassa mitt odlande till vårt förändrade klimat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon