Full version: SåHjälp
daddyrox
Hej på er alla glada.
Hittade häromdagen ett gäng fröer som jag inte vet hur jag ska hantera, här kommer min lista wink.gif
  • Grekisk vädd
  • Botanisk tulpan
  • Vinruta
  • Lobelior av alla de slag
  • Rabarber
Tacksam för tips och idéer, kanske det är försent redan med nått men då får man ju vänta, har ganska mycket att ta hand om iaf wink.gif
*Ulrica*
Rabarber sådde jag i maj förra året i rumstemperatur och de grodde snabbt, blev små plantor förra året och har nu börjat titta upp ur jorden igen.
Grekvädd sås inne och ställs sedan ut efter 2 dagar i -4 - +4 grader i 4-6 veckor för att sedan tas in igen.
daddyrox
Okej inte för sent med rabarbern iaf.
Vädden kan det nog bli svårare med -4 till +4 i 4 till 6 veckor kan bli svårt, med tanke på denna vintern wink.gif
Synd att man inte kan stoppa dom i frysen nono.gif

Då va det bara 3 sorter kvar biggrin.gif
Anki V
Min Grekvädd grode på ca en vecka utan kyla.
Rutan tror jag kan vara lite kinkig och en del rutor behöver GA3 för att gro bra.

/Anki
daddyrox
GA3???

CITAT (Anki V @ 03-03-2008, 10:55) *
Min Grekvädd grode på ca en vecka utan kyla.
Rutan tror jag kan vara lite kinkig och en del rutor behöver GA3 för att gro bra.

/Anki
Anki V
Se länken nedan. Jag sitter på jobbet och hinner inte utveckla vidare vad GA3 är naughty.gif

AoT

/Anki
Lena i Torslanda
Tulpanerna sås som perenner - så snarast i såjord uppblandad med fint grus eller perlit. Täck sådden med grus. Ställ ut krukan i skuggigt läge och låt inte sådden torka ut. Du ser troligtvis inget i krukan förrän nästa år. Jag har just nu 4 olika tulpansorter som är ca 2 år gamla. De har just visat sig och det är inte mkt till strån som syns, ungefär som gräslök. Förra året var det mest som ett grässtrå. Du får nog räkna med 4 år till blomning.
daddyrox
Tackar för länken.
Själv är jag socialantropolog, så jag har all tid i världen naughty.gif
Fanns ju lite och läsa wink.gif

CITAT (Anki V @ 03-03-2008, 11:06) *
Se länken nedan. Jag sitter på jobbet och hinner inte utveckla vidare vad GA3 är naughty.gif

AoT

/Anki

Usch va lång tid, hoppas jag orkar vänta och inte glömmer bort dom, men det är väll bara att sätta igång wink.gif

CITAT (Lena i Torslanda @ 03-03-2008, 11:16) *
Tulpanerna sås som perenner - så snarast i såjord uppblandad med fint grus eller perlit. Täck sådden med grus. Ställ ut krukan i skuggigt läge och låt inte sådden torka ut. Du ser troligtvis inget i krukan förrän nästa år. Jag har just nu 4 olika tulpansorter som är ca 2 år gamla. De har just visat sig och det är inte mkt till strån som syns, ungefär som gräslök. Förra året var det mest som ett grässtrå. Du får nog räkna med 4 år till blomning.
daddyrox
hittade detta på AoT om Lobelior och jag gissar mej till att det gäller alla Lobelior, rätta mej om jag har fel.

CITAT
Postad av: Kerstin i Uppsala, 23:19, 31 januari 2004

Sådd av L. compacta och L. pendula Förkultivera inomhus i februari (blom maj); - början av april (blom juli);. Fukta en pennspets, doppa i fröerna och tryck fast de som fastnat på jordytan. Blir snyggare än att så fröerna ett och ett, vilket i och för sig är nästan omöjligt då de är pyttesmå. De brukar börja gro efter ca 1 vecka. Jag brukar blanda Kaplobelian (compacta); med hänglobelian (pendula); och får rejäla, kompakta ruggar. Fröerna håller sig förvånansvärt bra för att vara så små - minst 3 år.
Eva 33c
Vinrutan (ruta graveolens ) är varmgroende enligt Jelittos såråd i allafall. Jag har aldrig sått den själv. Den är inte släkt med "Thalictrum-rutorna". Thalictrum behöver (oftast) kallperiod eller GA3 behandling för att vakna.
Förra året sådde jag ett antal olika thalictrum arter i 2 omgångar, en med GA3 och en med lång kallperiod. Grobarheten var lika bra/dålig vid båda metoderna. Men man tjänade ju mycket tid på GA3 behandlingen. Den är ju också bra om det inte finns tid till kallperiod.
mamamaggan
Lobelian är ljusgroende och ska inte täckas med jord men med gärna perlit. Om du sår nu så bör du nog ha dem under lysrör så att de får tillräckligt med ljus. Du kan bara strö ut lite frön uppepå såjorden och sedan spraya fast dem med en blomspruta. Se också till att hålla dem fuktiga m h a blomsprutan medan de gror.

Mina har stått under lysröret och har haft 15 - 20 grader varmt men det går väl lika bra med rumsvärme. Lycka till !
daddyrox
Tack alla för hjälpen, typ 2 timmar tog det för att få en ungefärlig beskrivning på hur jag ska gå tillväga.

Ännu en gång JÄTTE tack för hjälpen.
ewa zon 3
CITAT (mamamaggan @ 03-03-2008, 12:19) *
Du kan bara strö ut lite frön uppepå såjorden och sedan spraya fast dem med en blomspruta. Se också till att hålla dem fuktiga m h a blomsprutan medan de gror.

Täck gärna sådden med plast också tills fröerna grott så minskar man risken för uttorkning.
Plasten brukar jag vända på morgon och kväll eftersom det bildas kondens under.
Lobelian brukar gro bra och då plockar man bort plasten och fortsätter vattna med sprayflaska på de känsliga små groddarna.

/Ewa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon