Full version: Hallå fågelvänner
Gunilla T
Det sitter en stor fågel nedanför vårt hus och spanar över gärdet. Den sitter på en stör till bagghagen. Är inte särskilt duktig på att identifiera fåglar men jag tror inte jag sett denna förut.

Den är stor, kanske dubbelt större än en duva och ganska kompakt, lite rund både i huvud och kropp.

Huvudet är grått och den har liksom en grå haklapp som markeras med en ljusare grå rand ända upp på nacken. Trodde först det var ormvråken men näbben såg inte ut att vara en rovfågel. Skymtade lite vitt eller ljust under stjärtfenorna.

Någon sorts mönster i brunt på ryggen...

Kan det vara ormvråken iaf, de kan ju se lite olika ut?

Någon som har ett tips, hittade den inte i mina fågelböcker..
Lars-Olof Arvids
Jag skulle tro att det är en ormvråk i alla fall. De kan variera ganska mycket i färg och teckning, från nästan helsvart till övervägande vit.

Olle
Gunilla T
Ja, du kanske har rätt Olle, det stämmer t.ex. med platsen den satt och spanade från. Och vid närmare eftertanke måste det ju vara en rovfågel, det finns ju inga andra så stora fåglar.

Stämmer också med tiden, de brukar komma i mitten av mars så det är sannolikt att de bör vara här nu.

Hoppas bara att det finns boträd kvar här så mycket som avverkats i vinter.
KURT
Det finns ju många andra rovfåglar som skulle kunna passa. Men statistiskt sett är ju ormvråken mycket vanlig, och statistik är ofta mycket användbart, speciellt om man tror sig sett någon ovanlig fågel. Det är inte så många rovfåglar som dagtid sätter sig öppet på en stör för att spana efter byte, det beteendet passar också in på vråkar.
Gunilla T
Hahaa..så det kan bli när man har bråttom...

I går kväll när jag höll på att somna så ..sa det bara pang i huvudet...jag har väl inte skrivit stjärtfenor?..jojo minsann..

Och ingen har fått långt pekfinger och talat om för mig att det faktiskt är fiskar som har stjärtfenor!!!
Myosotis
biggrin.gif Det såg jag inte!
Gunilla T
Nu är jag helt säker på att det var en ormvråk jag såg häromdagen trots det gråa huvudet och den gråa halsen.

Idag har fyra stycken cirklat över mitt huvud hela dagen med det karakteristiska "piäää" lätet. Härligt...det borde innebära två par som tänker häcka här i år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon