Kajsa
I dag tar vi en ovanligt tuff ros, den första Austinrosen som kom 1961. Den klarar zon 4 eller mer, den tål en del skugga och även lite magrare jord. Bara en liten svaghet, rosen blommar bara 1 ggn och doften är stark av körvel, enligt doftexperterna.

Min är planterad i tomtgränsen och den växte med raketfart, trots min magra jord, men visst fick den en massa godsaker när den planterades och kogödsel ska den få varje vår. Rosen blir ca 3 m hög.

Grannens stora björkar bakom oroade mig, men rosorna växer på som dom inget märkt, läget är mycket soligt. Har inget vattningsförbud här utan vattnar vid torra perioder. Rosen till höger är Freja, Balsgårdsrosen, dom är lika stora och passar ihop i färg tycker jag nog. Två rosor med mycket växtkraft.

Maken gjorde en rundel i armeringsjärn till rosen när den planterades, den fyllde rosen snabbt ut.
ewa zon 3
Härlig form på blomman.
Tål magrare jord... låter passande för mina odligsförhållanden.
Hur högt är det där stödet som maken har gjort?

/Ewa
Kajsa
Allt som allt 3 m, men man måste skjuta ner 0,5 m för den ska stå stadigt. Man köper mattor av armeringsjärn och klipper till.
noranettan
JA! Det här är en av mina favoritklätterrosor! Jag kopierar in text och bild från min gallicaserie!

Egentligen har jag inte räknat den här rosen till gallicorna förrän i år. Ena föräldern är den ljuva Belle Isis och det är ju en gallica. Suzanne Verrier lägger den också i den gruppen. Det är en David Austin-ros från 1961. Min växer på egen rot och det tog fyra år innan den blommade första gången. Då var den ~1 meter hög. Nu ligger den närmare 2 meter och blommar fint. Bladverket är vackert, blommorna är de allra vackraste och stora- i mina ögon den vackraste klätterrosen. Doftar säreget, sägs vara myrra, men jag vet inte hur myrra doftar. Har man behov av en klätterros, jag då ska man ta den här i beaktande!
Eva 33c
Den är såååå fin. Har suktat över den flera gånger. Men finns det nån här som bor i zon 5 och har den? Hur stor blir den i så fall här?
Thomas Wahlqvist
Ja det är en trevlig ros, den satte fart och växte till sig, min står ganska skuggit och är omkring 2,5m
AnnammA
Min Constance är rätt så nyplanterad(hösten 06) och förra sommaren var ju som den var, så Constance hon deppade nog, för hon blommade inte alls. Alltså, är hon en av madammerna jag ser fram emot i sommar!
fruberglund
Jag ser också fram mot Constance i år! Hon är ju bara för vacker! Planterade henne förra året så det ska bli spännande att se om jag i alla fall kan få nån blomma i år i alla fall. Har planterat henne på en rosbåge (en på varje sida) ihop med klematisen Georg E.

Såg att någon även satt Climbing Iceberg ihop med dessa två men jag har nog tyvärr ej plats för en till ros där. Blir nog superfint sen i alla fall :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon