Full version: Grotid
Tosan
Jag sådde aklejor den 1/1. Ställde sådden i kyl 5 veckor. Hade köpt guldakleja och scharlakansakleja, plus att jag plockat några egna frön. En av de egenplockade grodde snällt för nån vecka sedan, men de andra syns inte till.
Jag hade ju lixom väntat mig bäst grobarhet på de köpta fröna...
Men frågan är: Hur länge brukar man få vänta på aklejorna? Var den bara ovanligt snabb den som grott kanske? (tror att det är från nån sorts alpakleja eller likn.)
MariaS
Jag har alltid sått aklejor inne förot, och då har de grott på ca en vecka.
I år sådde jag och ställde ut enligt konstens alla regler. Nu har de stått inne i 1½vecka och inget syns till! Syns inget snart, gör jag nog som vanligt och sår inne igen
Ciczi
Mina aklejor har stått 3 veckor i kyl så jag tänkte att det är kanske dags att ta ut dem nu?

Ciczi
Margith
Aklejor brukar jag så vartenda år, det finns inget som heter för mycket Aklejor tongue.gif
Jag låter de stå inne 1 dygn och sen gräver jag ner dem under snön. Gro får de göra bäst de vill framåt våren-sommaren.
Hittills tror jag inte att jag misslyckats med någon.

Nån enstaka hinner blomma första året, men de flesta behöver 1 år till innan de är nog stora.

skogstroll
jag sådde aklejor och har dem i kallväxthuset, får se hur det går smile.gif
Eva i Skåne
Jag sådde för en månad sedan ca. Har haft dem inne för att jag varit för lat att gå ut med dem confused.gif
Förra veckan kom de äntligen ut och efter tre dagar hade den första grott.
ewa zon 3
Sådde Guldakleja förra året. Sådde ytligt och täckte med grus, efter 1 dygn inne, 4 v kylskåp, sedan varmt ca + 18-20 under lysrör. Började gro efter ca 2 veckor men nya plantor grodde under rätt lång tid. Jag skulle inte ge upp om att de kommer att gro men kanske ställa de lite varmare om de står svalt nu.

/Ewa
Tosan
Ja, de står ju rätt så svalt, 15-17 grader under lysrör. Får testa att ta upp dem då och se om det vill sig bättre där smile.gif Kanske petar jag ner några frön som får stå kvar varmt åxå...
Sen så petade jag ju ner några ute i höstas, så där vet man ju inte vad som händer heller. Jag vill ju ha nån av varje, men inte hur många som helst. Får nog fundera litegrann g.gif
Azola
Mina står också ute och ska få gro då de själv vill. Hoppas det funkar! wink.gif
Cathis
Sådde Guldakleja i år. Glömde att få med dom ut med dom andra så dom har stått
inne, det var nog inte helt fel det heller, dom grodde på cirka 1 1/2 vecka.
Eva 33c
CITAT (Margith @ 03-03-2008, 13:51) *
Aklejor brukar jag så vartenda år, det finns inget som heter för mycket Aklejor tongue.gif
Jag låter de stå inne 1 dygn och sen gräver jag ner dem under snön. Gro får de göra bäst de vill framåt våren-sommaren.
Hittills tror jag inte att jag misslyckats med någon.

Nån enstaka hinner blomma första året, men de flesta behöver 1 år till innan de är nog stora.

Så har jag också alltid gjort, och denna metod är i allafall "spiksäker".
Min fundering är om inte aklejorna antingen gror fort, utan kallperiod (inom en vecka skrev MariaS) eller så behöver de en ganska lång kallperiod, 6-8 veckor. Sår man ute får man oftast grodd på alla eftersom kallperioden inte skadar de frön som kalrat sig utan kyla.
Jag har lagt några av mina aklejfrö (vulgaris) i "stjärtlapp" (=fuktigt papper) bara för att testa hur de gror. Nu har det gått en vecka men ingen av de har grott än.
Om man kollar såråd på Jelittos hemsida på deras aklej-sortiment så varierar det, vissa sorter anges som varmgroende och andra sägs må bra av kallperiod. Guldaklejan tex anges som varmgroende.
Tosan
Ja, jag petar ner några till av de köpta imorrn. Skulle nu alla gro så går de säkert ge bort.
MariaS
Nu äntligen har de första aklejorna börjat visa sig...
Eva 33c
Och mina "testfrön" i fuktat papper av A. Nora Barlow (egna frön) har nu grott varmt. 7 av 8 frön. Det tog 12 dagar. Fast hade de varit sådda i jord hade jag inte sett grodden än, det är bara vita rotspetsar. Men nu ska jag flytta över de till en kruka med såjord. Jag är lite nyfiken på att se hur lik sin "mamma" dessa plantor blir.
Ciczi
tog ut mina ur kylen igår...

Ciczi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon