Krokodilen
Vi är nyinflyttade och i helgen fick jag syn på nåt jag inte lagt märke till förut: Det växer väldigt mycket lavar på träd och buskar. En sort växer på nordsidan på en fullvuxen tall, har nästan helt översållat ett lövträd, växer på grenarna på ölandstoken och växer på grenarna på en liten tallplanta.

Är det skadligt för träden och buskarna? Och kan man i så fall göra nåt åt lavarna.

Som ni hör är jag en riktig novis i trädgården blush.gif
Piccante
Lavar utgör ingen fara alls för de växter de lever på.
Bassam
Hej
Jag tycker att säga att lava består av två saker (Svampen som fastna under bark växters bark och ta vatten och näring från växter + alg som kan växa energi genom sina gröna blad och sol )
Så jag tycker att de inte är bra för växter, och det är bra om man borta dem.
Obs: vad gör larvar:
 Förbjudna ljus och luft att kommer fram till buskar.
 Föreligger bra klimat för insekter och svampen för attackera växter.
Hur kan man göra växter fri från lavar:
1- Ta bort dem med borsta och såpa.
2- Strö material som aktiva mot svampen (Atamon som kan köpa från vanliga mataffären.
Lycka till, H: Bassam
Piccante
CITAT (Bassam @ 03-03-2008, 20:36) *
Hej
Jag tycker att säga att lava består av två saker (Svampen som fastna under bark växters bark och ta vatten och näring från växter + alg som kan växa energi genom sina gröna blad och sol )
Så jag tycker att de inte är bra för växter, och det är bra om man borta dem.
Obs: vad gör larvar:
 Förbjudna ljus och luft att kommer fram till buskar.
 Föreligger bra klimat för insekter och svampen för attackera växter.
Hur kan man göra växter fri från lavar:
1- Ta bort dem med borsta och såpa.
2- Strö material som aktiva mot svampen (Atamon som kan köpa från vanliga mataffären.
Lycka till, H: Bassam

Men Bassam, lavar växer på barken eller nedsänkt i barkens yta inte under barken. Lavar har dessutom inga rötter som suger vtten och näring utan näringsupptaget sker direkt genom deras yta och vatten transporteras från cell till cell. Lavar tar inte speciellt mycket ljus från växterna de flesta som växer på grenar och bark är ganska små lavar.
Lars-Olof Arvids
Jag instämmer med Markus, lavar skadar inte träden de växer på. Mycket lavar av olika arter är ett gott tecken, eftersom de visar på ren luft. Många lavar är känsliga för luftföroreningar och har blivit alltmer sällsynta. På städernas parkträd finns mycket få lavar, medan man i en fjällbjörkskog fortfarande hittar samma lavrikedom som förr fanns överallt. Jag hade valt att låta lavarna leva och visa att miljön hos dig är så ren att dessa känsliga organismer ännu trivs!

Olle
Krokodilen
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 04-03-2008, 09:31) *
Jag instämmer med Markus, lavar skadar inte träden de växer på. Mycket lavar av olika arter är ett gott tecken, eftersom de visar på ren luft. Många lavar är känsliga för luftföroreningar och har blivit alltmer sällsynta. På städernas parkträd finns mycket få lavar, medan man i en fjällbjörkskog fortfarande hittar samma lavrikedom som förr fanns överallt. Jag hade valt att låta lavarna leva och visa att miljön hos dig är så ren att dessa känsliga organismer ännu trivs!

Olle

Tack Olle, kul att veta att lavarna är en bekräftelse på att vi verkligen flyttat ut på landet nu!
Hälsningar Lena
Krokodilen
CITAT (Markus_H @ 03-03-2008, 21:43) *
Men Bassam, lavar växer på barken eller nedsänkt i barkens yta inte under barken. Lavar har dessutom inga rötter som suger vtten och näring utan näringsupptaget sker direkt genom deras yta och vatten transporteras från cell till cell. Lavar tar inte speciellt mycket ljus från växterna de flesta som växer på grenar och bark är ganska små lavar.

Tack Markus, nu vet jag som är en asfaltblomma vad lavar är!
Hälsningar Lena smiley_small_hug.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon