mijohans
07-08-2003, 21:12
Hej
jag bor på toppen av ett litet berg vid havet....min tomt går nästan ända fram till kanten....de sista 4 m äger dock inte jag utan en granne som på 500 m ner för berget....och 30m i höjd skillnad.
Det växer upp en massa sly och annat som täcker min utsikt över havet. Har man rätt att kräva att han håller ordning och klipper ner dessa björkar och annat sly....det är natur tomt och skog emellen hans och mitt hus.
Fialotta
07-08-2003, 21:26
Hej!
Om jag vore dig skulle jag prata med grannen och fråga om han är villig till detta
och att ni hjälps åt att rensa sly...han kanske inte har tänkt på detta.
Viktigt med grannsämjan, dessutom kanske han blir glad över
att få hjälp och det gynnar ju din utsikt
Lycka till!
mijohans
07-08-2003, 21:31
Han vill inte....han säger att de skall växa.....han är avundsjuk för han har inte den vackra utsikt som vi har......konstigt men så säger han
Fialotta
07-08-2003, 21:37
Aha....det är en sån knepig granne
Jamen, finns det någon förening där du bor, förstår att det måste vara på
landet, jag bor i skärgården ovh vi har en förening vi kan ta upp sånt
om inte grannar kommer överens!
Försök den vägen i så fall...vad tror du?
mijohans
07-08-2003, 21:40
Vi har en vägförening där flera är drabbade av att han inte vill klippa ner....men han tillhör inte samma vägförening ...synd...kan man gå någonannan väg än via honom ?
Fialotta
07-08-2003, 21:46
Jaha...han bromsar liksom
Ta kontakt med komunkontoret kanske eftersom
det fanns en allmänning mellan er och fråga om dom
kan prata förstånd med honom, för som strandägare har man en skyldighet
att hålla snyggt på sin tomt, men nu vet ju inte jag hur det ser ut
hos er men komunen kommer ju kanske och tittar om din förening klagar
så gå ihop i din förening om detta
Är det samma granne som du retar dej på i en annan tråd så blir det nog inte lättare att komma överens med honom efter att du dödat hans nypon med RU!
Tror iaf inte jag...
Fialotta
07-08-2003, 21:58
CITAT (Berith @ 07-08-2003, 22:51)
Är det samma granne som du retar dej på i en annan tråd så blir det nog inte lättare att komma överens med honom efter att du dödat hans nypon med RU!
Tror iaf inte jag... 
Hoppsan
Hasse_h
07-08-2003, 21:59
Är det inte svårt att komma åt problemet när det gäller en grannes tomt? Jag menar, man får väl ha vilka träd o buskar man vill på sin tomt? Om det inte finns reglerat på något sätt vilken max höjd man får ha på dessa (via servitut eller andra förbehåll?) så får man nog bita i det sura om det inte går att prata förstånd med han.
Antar jag. Trist om det inte går att lösa.
mijohans
07-08-2003, 22:10
Ja, det är samma granne....men jag givetvis inte gjort något ...ännu...
Det är flera som 'drabbas' av honom.
Och det är ingen allmänning...utan en lite natur tomt på hans tomt kan man säga.....
Men givetvis skall vi försöka prata förstånd i honom.
Men kan man inte hävda att han skymmer utsikten...som vi får betala extra skatt för i fastighetskatten....
andersen
08-08-2003, 07:04
Jag tycker att din granne har rätt att ha vilken typ av tomt som han vill ha, är det så att han vill ha natur tomt med buskar och snår så skall han få ha det, desutom så tycker jag att det är bra om man har en bit av tomten till natur tomt för det gangnar bla fågel livet.
Det är naturligtvist annolunda om det hadde varit gammla bilvrak odyligt.
Hasse_h
08-08-2003, 07:19
CITAT (mijohans @ 07-08-2003, 23:10)
Men kan man inte hävda att han skymmer utsikten...som vi får betala extra skatt för i fastighetskatten....

Se det positiva: du kan ju få huset omtaxerat och sänkt fastighetsskatt pga förlorad utsikt!
Adri-Anne
08-08-2003, 07:38
CITAT (Hasse_h @ 08-08-2003, 08:19)
CITAT (mijohans @ 07-08-2003, 23:10)

Se det positiva: du kan ju få huset omtaxerat och sänkt fastighetsskatt pga förlorad utsikt!

Nu vet jag! Måste informera miljökontoret om att
det väl inte är mera än rätt att våran granne får höjd skatt när han tittar ned på våran tomt..
mijohans
08-08-2003, 10:02
CITAT (andersen @ 08-08-2003, 08:04)
Jag tycker att din granne har rätt att ha vilken typ av tomt som han vill ha, är det så att han vill ha natur tomt med buskar och snår så skall han få ha det, desutom så tycker jag att det är bra om man har en bit av tomten till natur tomt för det gangnar bla fågel livet.
Det är naturligtvist annolunda om det hadde varit gammla bilvrak odyligt.
Om jag nu köpt et hus för den vackra utsikten skulle...så tycker jag inte att man skall få låta sly och annat växa hur som helst på natur tomten på sluttningen fram.....Den förstör ju för osss andra, och han har ju ingen nytta av det......bara för att förstöra för andra
Hasse_h
08-08-2003, 10:06
Det är himla tråkigt, men återigen, har grannen inte begått något brott mot lagar, regler och överenskommelser så är det väl inte så mycket annat man kan göra mer än att försöka prata förstånd med han. Det sämsta man kan göra är ju att göra sig ovän med han, då blir det inte bara dålig utsikt utan också en förpestad stämning och man vet inte i vilken riktning det kan utveckla sig.
mijohans
08-08-2003, 10:52
Nej,
Jag skall väl försöka den mjuka vägen först....
Men svaret verkar vara att jag inte kan tvinga honom lagligt att resa bort sly framör mitt hus....
Hans i Mälardalen
08-08-2003, 11:13
Hejsan
Hur höga är de där träden? Jag menar att 30 m i höjdskillnad är ganska mycket. De måste vara ganska höga för att de ska störa dig. Ni kan väl kompromissa, på 4 m bredd kan det väl inte få plats speciellt många träd. Du kan ju försöka få din granne till att fälla ett fåtal träd så att du i alla fall kan skymta havet mellan träden.
MvH
andersen
08-08-2003, 11:18
miljohans menar du att man ska gå och fråga om lov till alla grannar vad man ska ha för typ av tomt, om man tex planterar björk eller granar osv, det innebär att man kan alldrig köpa en ny tomt och förändra den pga att granarna har köpt sin för att ha utsikt på ens egen tomt?
nä då finns det ingen äganderätt kvar om det ska vara på det viset.
mijohans
08-08-2003, 11:23
Han för 500m bort och 30m i höjd led.....han ser aldrig de träden som står uppe mot min tomt....jag ser inte ner till honom..men jag ser ut över havet...än så länge.....men björkar och nypon buskar blir större och bredare år för år...snart så har träd och sly som han aldrig kommer i närheten av täckt min och mina grannars utsikt.....hade han vart medgörlig hade det ju inte varit något problem......det är ju en hel skog mellan han och mig också....men den är nedan för och jag störs inte av den....
Det kan vara lite marigt med utsikter. Ibland kan en god utsikt ha dåliga framtisutsikter.
Magdalena
08-08-2003, 13:01
Du kan ju alltid satsa på att bygga en upphöjd uteplats där du ostört kan blicka över havet....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.