Alma Mater
03-03-2008, 14:50
Hej
Jag undrar om någon vet något om zinkkannor? Köpte en vattenkanna av zink på Ikea. Det blir beläggningar på insidan efter vattennivåerna och vattnet blir grumligt när det stått ett tag. Är detta skadligt för växterna?
Jag tycker kannan är underbart fin och vill gärna fortsätta vattna med den...
Tack på förhand!
Jag har också både zinkkanna och balja och undrat över samma sak,nu hoppas jag att någon vet om dessa avlagringa är skadligt för växterna,fast jag har inte märkt något har haft kannan några år.Zinktunnan har jag haft i växthuset på våren och vattnat med det ljumma vattnet,inget har dött.
Fågelvägen
03-03-2008, 19:38
Hej Alma Mater och Renate! Jag har haft en gammaldags förzinkad plåtkanna för krukväxterna i minst 10 år. Jag har den alltid fylld med vatten för att växterna ska få rumstempererat vatten (gammal vidskepelse kanske). Så om zinken löser sig i vattnet har den ju kunnat göra det. Vissa av krukväxterna är minst 20 år gamla, så det är nog ingen fara!
Alma Mater
05-03-2008, 12:16
Hej och tack för svaret!
Det är inte vidskepelse att det är bra om vattnet får stå till sig. Dels blir det tempererat men viktigast är att det bli avkalkat vilket är bra för de flesta växterna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.