|
Fia i Kalmar
03-03-2008, 18:30
Mina rosor har skott som är flera cm långa nu. Det gäller främst Allotria, rabattrosor som jag gärna vill hålla nere lite för att de ska bli täta och fina. Nu är ju frågan vad som är värst, att låta rosen lägga energi på skott som jag måste klippa bort sen, eller att riskera att klippa nu och frosten tar hårdare på dem om/när den kommer. Bor i zon 1 och Kauffmanntulpanerna i samma rabatt blommar nästan redan
Jag är osäker, du ser vad flaxss har skrivit här i en annan tråd från zon 1. Rosorna lär inte dö av något, om man klipper eller låter bli, själv skulle jag väntat ett tag, det kan bli kallt ännu, det kan också bli plusgrader hela våren fram, med någon minusgrad. Mina rosor är gröna i år och vi har haft - 8- 10 grader, blir det kallare än så fryser många klena rosor. Så det är upp till var och en och bestämma, ingen har facit i handen ännu. Bor i zon 3 - 4 och fryser inget ner i vår ska jag bara putsa lite, förra våren klippte jag massor av rosor som frusit ner hårt.
AnnammA
04-03-2008, 10:28
CITAT (Kajsa @ 03-03-2008, 19:30)  Jag är osäker, du ser vad flaxss har skrivit här i en annan tråd från zon 1. Rosorna lär inte dö av något, om man klipper eller låter bli, själv skulle jag väntat ett tag, det kan bli kallt ännu, det kan också bli plusgrader hela våren fram, med någon minusgrad. Mina rosor är gröna i år och vi har haft - 8- 10 grader, blir det kallare än så fryser många klena rosor. Så det är upp till var och en och bestämma, ingen har facit i handen ännu. Bor i zon 3 - 4 och fryser inget ner i vår ska jag bara putsa lite, förra våren klippte jag massor av rosor som frusit ner hårt. Jag bor i samma zon som flaxss, och tycker att man skall försöka hålla sig lite till på mattan...I går snöade det här, och det var fruset i morse... Kajsa, jag har tänkt så här, att man kanske får glädja sig i år att rosorna blir höga i storleken, pga att de inte frusit tillbaka så mycket (än så länge...) Och ja, man avgör själv vad man tycker verkar vara bra, och så får vi vad som var bra, senare i sommar under blomningen.
Jag är oxså sugen på att börja klippa lite försiktigt, tror ni inte man kan börja ta det som ev. är dött redan till helgen ( zon 2-3). Men sen hade jag tänkt ta lite sticklingar (eftersom de jag tog förra året verkar ha tagit sig o då blir man ju lite på hugget  )o det är kanske för tidigt för det än.
mamamaggan
04-03-2008, 19:11
Jag tänker nog klippa mina rosor snart ( zon 2 - 3 ). Sticklingar tog jag för ett tag sedan av min Mme Hardy och det har gått bra hittills iaf.
Alexander-VG-zon3
04-03-2008, 19:22
ingen skada sked ,, har klippt färdigt för i år . förra året kom VINTERN efter att jag beskärt alla , alla rosor blommade mycket och växer normalt ( långvarig frost period med temp på -10c -15c kom efter att jag beskärt ) . = hos mig har jag klippt i nu i 2år tidigt ( jan-mars ) sedan har det blivit kallt och snö alla rosor har klarat sig utan skador . och betet sig normalt . men jag klipper ju inte bara för det ska så va utan klipper det som behövs , man klipper ju inte ner en ros som frös ner förra vintern . ska vi vänta tills resten är grönt tycker jag det är för sent att klippa ( då björken slår ut ) jag vill gärna att den inte ska ha blad när jag klipper . tycker det är lite tråkigt för rosen att klippa veck en massa blad och ev blomanlag . har man redan gjort klippningen så kan rosen lungt sedan växa på utan att man behöver klippa ,, och när rosen börjat växa så får vi ändå vänta på resten av träden att slå ut . tror att vi får ändra lite på den gammal läran . i takt med klimatet håller den inte längre . bättre att säga klipp när din ros har börjat växa . vill man att rosen inte ska växa tidigt får man ju skugga den . PLUS rosen växer inte MER bara för att man beskär den , den växer itakt med solen och tempen . så jag säger så här bestäm själva när ni vill klippa den ,, rosen kommer leva ändå .
Beskjæring i sone 1 og 2 i Sverige i mars, kan selvfølgelig gå bra, men da bør det ikke være tele (tjäle) i jorden. Dekk heller til rosebuskene. Men hvis du ikke har tele og ikke tror at det heller blir det, kan du godt starte beskjæringen nå. Start med rugosaer, pimpineller eller engangsblomstrende herdige roser. Dag
Alexander-VG-zon3
04-03-2008, 19:34
fast jag fick lätt tjäle förra året efter att jag beskärt ,, ingen skada skedd . detta år ingen tjäle alls . fast jag beskär ju också hur vintern är hade det varit vinter än hade jag inte alls beskärt rosorna lite också att det ev är mycket tjäle och kraftig kyla .
har jag kyla å snö som vintern 05 in i april ja då hade jag beskärt i maj .
Lisbeth zon2
04-03-2008, 20:27
I radio sa dom att man ska vänta tills björken fått musöron, även om vintern varit varm.
Fia i Kalmar
04-03-2008, 22:02
CITAT (Lisbeth zon2 @ 04-03-2008, 20:27)  I radio sa dom att man ska vänta tills björken fått musöron, även om vintern varit varm. Men så länge KAN jag inte vänta, då har jag stora blad på rosorna Det känns helt fel att låta växten lägga energi på skotten som man bara klipper bort sen. Jag håller mig några veckor till, men sen kommer sekatören fram. Först klipper vi fruktträden och sen rosorna
AnnammA
04-03-2008, 23:08
CITAT (Dag @ 04-03-2008, 19:31)  Beskjæring i sone 1 og 2 i Sverige i mars, kan selvfølgelig gå bra, men da bør det ikke være tele (tjäle) i jorden. Dekk heller til rosebuskene. Men hvis du ikke har tele og ikke tror at det heller blir det, kan du godt starte beskjæringen nå. Start med rugosaer, pimpineller eller engangsblomstrende herdige roser. Dag Jag håller på Dag... Jag har hört/läst ngnstans att man kan börja beskära tidigare med eng.blommande härdiga rosor... Sedan är denna vintern knepig, så det är inte helt lätt att se på hur rosengrenarna börjar grönska...
orginalplankan
05-03-2008, 13:53
Intressant läsning men det verkar vara omöjligt att hitta en bra tidpunkt eftersom det grönskar men är kallt. Vad tror ni, är det läge i helgen?
mamamaggan
05-03-2008, 21:52
Jag börjar faktiskt bli tveksam . Det är så kallt, ner mot 7 - 8 minus, om nätterna och bilr bara ett par plus på dagarna nu att jag avvaktar ett tag till . " Grönskan" avstannar ju nu.
Har varit ute i solen idag och klippt lite i mina tuffa zon 5 rosor, Gallica, Damascena, Rugosa, Alba, Pimpineller, Kanadarosor, alla grenar är gröna så jag har mest putsat, det är så sällan det är så här i min zon så det mesta får just vara finputs i år. Alla klena rabattrosor, Austin, Bourbon, moderna buskrosor, myskrosor får vänta tills våren känns på riktigt, det lilla som behövs.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|