|
Full version: min rödhake..
ankiironninge
03-03-2008, 19:26
[attachment=14284:rödhake.jpg]nu väntar jag ihärdigt på MIN lilla rödhake.. den vackraste av alla... undrar ifall det är samma rödhake som kommer till mig varje år....???
[attachment=14284:rödhake.jpg]
Myosotis
03-03-2008, 20:09
Vilken vacker bild! Småfåglar blir i genomsnitt kanske två år, så du har nog hunnit med några individer. Kanske avkommor till din första rödhake.
ankiironninge
03-03-2008, 20:12
CITAT (Myosotis @ 03-03-2008, 20:09)  Vilken vacker bild! Småfåglar blir i genomsnitt kanske två år, så du har nog hunnit med några individer. Kanske avkommor till din första rödhake. ,mm min älsklingfågel och dom sjunger så vackert.. och sociala är dom med....
Jag har faktiskt sett en i min trädgård i år, det var enda gången och det var fågelräkningshelgen i januari!
ankiironninge
04-03-2008, 07:33
CITAT (Wilmer @ 03-03-2008, 22:47)  Jag har faktiskt sett en i min trädgård i år, det var enda gången och det var fågelräkningshelgen i januari! oj redan, bor du söder över??
Trollhättan. Den kanske aldrig flyttat? Jag har tyvärr inte sett den sedan dess.. Hoppas den bara bor någon annan stans och ville komma med i räkningen
svennis
05-03-2008, 07:39
Nu har vi vinter i Skåne. Har saknat min Rödhake en tid men idag är den tillbaka. Den är så försiktig, har krossat några talgbollar och strött ut.
ankiironninge
05-03-2008, 07:53
CITAT (svennis @ 05-03-2008, 07:39)  Nu har vi vinter i Skåne. Har saknat min Rödhake en tid men idag är den tillbaka. Den är så försiktig, har krossat några talgbollar och strött ut. jag väntar tålmodigt men det känns tidigt än för den att komma hit till stockholmstrakten. rödhaken som kommer till oss bygger gärna sitt bo, i en vedhög vi har som har ståttr där i många år. jag vill inte ta bort den, veden är urtorkad och inte till nytta för vår eldning men ,,, rödhaken trivs där och även nötväckan.. även våra stora paddor gillar skuggan och skyddet. appropå djur så....nu kraxas det vilt i granhäcken....skatorna undersöker gamla bon och är i startgroparna.. skator är riktigt roliga fåglar måste jag säga.  Vilket familjeliv!!!
Jag har 2 st rödhakehanar som stannar över vintern. Detta har skett nu i några års tid. Tog reda på att vissa äldre hanar stannar över vintern, i sitt revir o när våren kommer behöver de bara vissla på brudarna  medans de yngre, nyss inkomna hanarna har fullt upp med att staka revir
ankiironninge
05-03-2008, 09:31
CITAT (CillaM @ 05-03-2008, 09:26)  Jag har 2 st rödhakehanar som stannar över vintern. Detta har skett nu i några års tid. Tog reda på att vissa äldre hanar stannar över vintern, i sitt revir o när våren kommer behöver de bara vissla på brudarna  medans de yngre, nyss inkomna hanarna har fullt upp med att staka revir tänk jag har inte sett någon övervintrad hippi här,, menar rödhake... hm finns det möjligen nån gräns på var rödhakarna vill stanna??? över vinter..??
CITAT (ankiironninge @ 05-03-2008, 09:31)  tänk jag har inte sett någon övervintrad hippi här,, menar rödhake... hm finns det möjligen nån gräns på var rödhakarna vill stanna??? över vinter..?? På Wikipedias sida står det: "Enstaka individer övervintrar i södra Sverige och vid västkusten", så det kan väl än så länge klassas som övre gräns. Men i takt med att klimatet förändras så kommer väl gränsen flyttas.
ankiironninge
05-03-2008, 09:42
CITAT (CillaM @ 05-03-2008, 09:41)  På Wikipedias sida står det: "Enstaka individer övervintrar i södra Sverige och vid västkusten", så det kan väl än så länge klassas som övre gräns. Men i takt med att klimatet förändras så kommer väl gränsen flyttas. aha tack för svar... jag får väl vänta då
CITAT Jag har 2 st rödhakehanar som stannar över vintern. Detta har skett nu i några års tid. Tog reda på att vissa äldre hanar stannar över vintern, i sitt revir o när våren kommer behöver de bara vissla på brudarna medans de yngre, nyss inkomna hanarna har fullt upp med att staka revir Då kanske det är en äldre herre som bor i närheten..
CITAT (Wilmer @ 05-03-2008, 10:15)  Då kanske det är en äldre herre som bor i närheten.. Gubbsjuk rödhake?
Fågelvägen
05-03-2008, 11:38
Hela förra vintern hade vi en rödhake (zon 2-3, sydost om Stockholm). Vi matade med Milda, ost och hårdkokt ägg när vädret var som kallast. Den var hur pigg som helst. I år, när det inte har varit vinter alls, har vi inte sett till den. Saknar den! Läste nånstans att rödhaken hör till fåglarna med kortast livslängd.
ankiironninge
05-03-2008, 11:53
CITAT (Fågelvägen @ 05-03-2008, 11:38)  Hela förra vintern hade vi en rödhake (zon 2-3, sydost om Stockholm). Vi matade med Milda, ost och hårdkokt ägg när vädret var som kallast. Den var hur pigg som helst. I år, när det inte har varit vinter alls, har vi inte sett till den. Saknar den! Läste nånstans att rödhaken hör till fåglarna med kortast livslängd. ca 2 år fick jag höra.. gäller småfåglar...
Fågelvägen
05-03-2008, 12:01
Enligt Sveriges Ornitologiska Förening är rödhakens genomsnittliga livslängd bara ca 1 år. Men ankiironninge, de KAN bli 11 år! Just din kanske?
ankiironninge
05-03-2008, 15:22
CITAT (Fågelvägen @ 05-03-2008, 12:01)  Enligt Sveriges Ornitologiska Förening är rödhakens genomsnittliga livslängd bara ca 1 år. Men ankiironninge, de KAN bli 11 år! Just din kanske?  haha ska titta nätrmre på den och se ifall han är gråhårig
CITAT (ankiironninge @ 05-03-2008, 07:53)  appropå djur så....nu kraxas det vilt i granhäcken....skatorna undersöker gamla bon och är i startgroparna.. skator är riktigt roliga fåglar måste jag säga.  Vilket familjeliv!!! Skator är inte roliga att iaktta när de brutalt dödar en koltrasthona för att komma åt ungarna. Hade ett koltrastpar som fick sin häckning totalförstörd ett år av skator. Tre på varandra följande försök som till sist resulterade i att både koltrasthonan och ungarna strök med. Jag avskyr skator!
ankiironninge
05-03-2008, 15:33
CITAT (embees @ 05-03-2008, 15:28)  Skator är inte roliga att iaktta när de brutalt dödar en koltrasthona för att komma åt ungarna. Hade ett koltrastpar som fick sin häckning totalförstörd ett år av skator. Tre på varandra följande försök som till sist resulterade i att både koltrasthonan och ungarna strök med.
Jag avskyr skator! visst, det är alltid rått att se när djur dödar varandra, men dom gör det inte för nöjes skull... likaväl som skatorna här i granhäcken har fått sina ägg uppätna av ekorren... för att hård dra det så avskyr jag att se när människan för en brutal djurhållning för att vi ska få mat.. men jag förstår dig..*L inte kul att se....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|