catlady
Jag vet att det kan vara jättesvårt och förra gången jag satte in en bild så var det ingen som visste, men jag tänkte chansa igen! Är det någon som vet vad denna heter?
Även om ni inte vet namnet så uppskattar jag alla tips om klass och annat. Sitter och försöker söka efter den på en engelsk sida, men kan inte fylla i mycket. De vill ha växtsätt, färg på blad, växtsätt för blommorna etc. Och jag har tyvärr inget att jämföra med nybliven rosägare som jag är!
[attachment=14290:IMG_1481.jpg]
Tosan
Jag gissar hej vilt, är ingen stjärna på identifiering. Men min spontana tanke är "the fairy"

Jänför med Roslistan så kan du kanske se om det verkar stämma.
catlady
Jag har kollat runt lite inne på AoT:s roslista men tycker det är jättesvårt! Det finns många jag tycker liknar den jag har. The Fairy är lite för ljus i färgen, och Pink Fairys blommor stämmer inte riktigt, och färgen saknar dragning åt laxrosa (vilket min har trots att det kanske inte syns så bra på bilden). Jag såg en buskros som heter 'Anna', men nu blir jag osäker på att det verkligen är en buskros jag har, och inte bara en stor rabattros...? confused.gif
Tosan
JA, jag skulle nog gissa på rabattros, den såg ganska liten ut på bilden...
Men vi får hoppas att det snart kommer nån som kan hjälpa dig bättre.
catlady
Aha, jag som precis har gått igenom hela buskroslistan! Får väl gå tillbaka igen.. Men tack ändå för svar!
catlady
Nu har jag kollat igenom rabattrosorna, och hittade två möjliga kandidater; 'Elfrid' eller 'Mirato'. Men ingen av dem kändes klockren...
Helenavborg
Jag tror att det är Royal Bonica, en form av den vanliga Bonica men med lite mörkare färg och mer fyllda blommor. Kolla här: http://www.helpmefind.com/rose/pl.php?n=5525&tab=10
catlady
Jasså, kan det vara så stor skillnad på färg och blomfyllnad i samma ros? För den ser ju inte riktigt ut som min ros. Då känns det ju helt hopplöst att försöka hitta sin sort genom bilder på nätet! Men jag ska googla runt om Royal Bonica, och tack för svar!
Helenavborg
Royal Bonica är en så kallad sport av Bonica. Den är alltså en helt egen sort som uppstått genom en mutation: en gren har plötsligt fått blommor som ser annorluda ut. Förökar man upp den grenen får man fler plantor av en ny ros som då får ett nytt namn.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon