Full version: Samplantering i urna
gröndal08
Tänkte mig ett par snygga planteringar i urnor men är dålig på att komma på vad som passar ihop. Skulle vilja kombinera påfågelsblomster "Red Stripe", gul med röda ränder (ca 30 cm hög) med något lågt växande. I den andra vill jag ha solrosen "Pastel Babies", den är blekgul och ca 75 cm hög så någon mindre växt åt det blekare hållet kanske kan funka. Jag är lite inne på blått, kan det vara något? Tar tacksamt emot synpunkter.
Tosan
Själv älskar jag att blanda färger och höjder. Gärna nåt som sticker upp en bit, och nåt som hänger ner över kanten, tex million bells, vinda, hänglobelia, krasse.
Här är en bild på mina planteringar, tyvärr ingen av mina bättre, men...
Tror det är 3 krukor i olika storlekar på den här bilden...
[attachment=14294:S3400057__Large_.JPG]
gröndal08
Jo jag gillar blandning, högt och lågt och många färger. Väldigt fin bild! Du nämner hänglobelia...har tänkt i de banorna men undrar om de kanske har för "stark" färg? Vill ju att solrosen och påfågelsblomstern skall vara huvudattraktionen så att säga. Kul att höra dina ideer. Tack!
Tosan
CITAT (gröndal08 @ 03-03-2008, 23:12) *
Jo jag gillar blandning, högt och lågt och många färger. Väldigt fin bild! Du nämner hänglobelia...har tänkt i de banorna men undrar om de kanske har för "stark" färg? Vill ju att solrosen och påfågelsblomstern skall vara huvudattraktionen så att säga. Kul att höra dina ideer. Tack!

JAg tror nog att både solrosen och påfågeln sticker ut mest smile.gif Lobelia finns ju i några olika färger åxå...
Lisbeth zon2
Bibliotek och plantskolor har bra tips.
gröndal08
Tack för tips!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon