Full version: Vad är det som gror?
josohl
Var i helgen ute och rensade i rabatterna och hittade en massa små grodda frön som jag inte kommer ihåg att jag spridit ut, men de ser väldigt "sådda" ut eftersom de är i grupper och ser ut att komma upp från jorden under träklippet jag lade som täckning förra vintern. Det är små tunna ganska långa gröna groddar med en ganska stor svart frökapsel på toppen, inga tecken till blad än. Nån som har nån ide vad det är? Kan det vara tall???? (Har rätt mycket tallar runtomkring.) Rätt tidigt är det ju också (zon 2 och ingen riktig vinter, men ändå...)
[attachment=14316:P1010079.jpg]

[attachment=14317:P1010081.jpg]
*Stintan*
Jag tycker att det ser ut som vårlök.
MariaS
Troligt, då det uppenbart är någon form av barrväxt som gror.
josohl
MariaS: varför är det uppenbart att det är en barrväxt? (vill lära mig mer!)
evni
Jag tycker det ser ut som gräslök.
CillaM
CITAT (evni @ 04-03-2008, 07:03) *
Jag tycker det ser ut som gräslök.

Ja, någon sorts lök, allium, som kirgislök eller sandlök. Ungefär så där ser det ut nu efter jag i höstas slängde ut kirgislöksfröer.
Boxer
Tittar man noga på den första bilden, så ser det ut som om ganska stora svarta fröskal sitter kvar på en del av plantorna.
Eva 33c
Jag gissar också på någon lökväxt, scilla tex. Men alla är rätt lika i det där stadiet.
Tall tror jag personligen inte på, de brukar ha komma upp med två "spröt" liksom, som först hålls ihop av frökapseln så det ser ut som en lite ögla. Svårt att förklara märker jag....
Men jag har haft fel förr smile.gif
Eva 33c
Hittade en bild på en tall-grodd, visserligen inte vår vanliga tall, men grodden ser rätt lika ut. Jag brukar ha rätt gott om dem i frösådderna som står ute... Jag skrev "två" spröt, men det är nog faktiskt fler, minnnet sviker.
Tosan
CITAT (Eva 33c @ 04-03-2008, 08:54) *
Hittade en bild på en tall-grodd, visserligen inte vår vanliga tall, men grodden ser rätt lika ut. Jag brukar ha rätt gott om dem i frösådderna som står ute... Jag skrev "två" spröt, men det är nog faktiskt fler, minnnet sviker.

Fast nånting som jag brukar så (nu kommer jag inte på vad) ser ut sådär när det kommer upp åxå...

De där groddarna skulle kunna va precis vad som helst, det är nog bara att vänta och se.
Eva 33c
Jag la in bilden mest för att förklara varför jag inte tror att det är tallgroddar.
Men grodden är typisk för lökväxter, men vilken art får man nog vänta några år till blomning för att veta säkert. Å andra sidan kanske frågeställaren kommer på vilka lökar som blommade här förra året och kan på så sätt göra en kvalificerad gissning.
Heda
Jag tror att det är Allium av något slag, mina ser ut precis så där, dom frösår sig som attan varje år!
josohl
Tack för alla funderingar! Tror nog inte längre på tall, håller med om att tallgroddarna brukar ha massa spröt så som på bilden.
Jag tror den bästa gissningen är Allium, jag har rätt mycket Allium i den rabatten som jag satte på hösten för 1,5 år sen, dvs de har bara blommat och satt frö en gång! Hua, nu får jag fundera på om jag vill ha så mycket Allium... Brukar de ta sig och bilda lökar och blommor så småningom?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon