Lade för 1,5 år sedan på ganska grovt träklipp, som jag fick tag på när grannen hade tagit ner en del träd och hyrt en stor flismaskin, på alla mina rabatter och det har verkligen varit kanon!
Håller funkten (inte för att det var något problem förra sommaren, men ändå...), håller undan ogräs och luckrar jorden (eller det är det väl maskarna som gör...).
Frågan är nu var jag får tag på liknande supermaterial eftersom det mesta har komposterats. Sågverk har väl mest småttigt sågspån? Täckbart på säck från plantskolan är ju rena rånet och dessutom redan halvkomposterat. Nån som har nån idé?
Eva i Västerås
04-03-2008, 08:17
Jag köper spån balvis till barnens marsvin. En bal kostar 50-100 kr. Det räcker ju förstås inte långt för en hel trädgård.
En del grus-/jordhandlare har täckbark som är "renare", inte så förmultnat. Du kan ju kolla runt. Ett släpvagnslass är ganska överkomligt då.
Eller - du kan ju skaffa en kompostkvarn så har du kontinuerlig tillgång på flis. Finns det inte material att flisa i trädgården, så kan man hitta i kraftledningsgator och så.
Eva 33c
04-03-2008, 09:16
Ett sågverk kan också ha grövre matrial, de barkar väl av stammarna innan de sågas eller? Jag vet i allafall bekanta som fått hämta bark på sågverk så det kan ju vara värt att fråga. Har de inte själva knaske de kan tipsa om vart du skall vända dig.
Jag brukar hämta hor de som flisar på hyggen. Något grövre flis som inte förmultnar så fort, till rätt pris.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.