|
jannika
04-03-2008, 09:04
Jag har läst och läst här på forumet, men alla svar är för avancerade...
hur gör jag? jag har t.ex buskar och örter som jag vill testa på, gör man på samma sätt för alla sticklingar? Ska de stå i vatten eller jord (är det då så-jord eller plantjord?) mycket ljus, värme och/eller vatten, eller varierar detta? frön (väldigt generellt uttryckt, jag vet...) står ju mörkt först, och sen ljus
Jag har förstått att jag kan ta både sidoskott och toppskott, och lämpligast med några bladpar, men inga blad i jord/vatten. Har jag förstått rätt?
Tacksam för hjälp..
mvh, jannika
Det är enklare än vad det låter... Ta en kvist, ta bort alla blad utom nåt eller ett par i toppen, stick ner i fuktig såjord, inte blöt. 1-3 noder (tillväxtpunkter, oftast där bladen suttit) under jord, inga taggar (rosor) under jord. Ljus är viktigt, värme är bra. Vedartade sticklingar som rosor, buskar etc får en liten rispa i barken längst ner och sticks ner mot krukkanten så syret kommer åt bättre.
Jag använder gärna genomskinliga krukor (plastmuggar, petflaskor) så jag ser när det kommer rötter.
jannika
05-03-2008, 08:12
tack för alla tips och svar, Tosan!! låter enkelt! det testas idag...  tänkte annars sätta koriander stängel i vatten, men då kör vi så-jord istället. låter bättre.
Håller med föregående talare! Det är enklare än man tror, bara att pröva sig fram, funkar det inte är det ju en billig hobby (coh man kan pröva igen), och funkar det är det jättekul! Jag brukar sätta vedartade stickligar eller årssticklingar från vedartade växter i en blandning av torv och sand och dra en påse över. Jag har också börjar använda Impectas "sticklinghjälp" (sök på sticklinghjälp på www.impecta.se) och tycker nog den gör att det rotar sig lite lättare. Tipset att sätta dem längs kanterna på krukan är också bra.
Den enda växt som fungerar bättre av att stå direkt i vatten, istället för jord, är då möjligen änglatrumpeten, som får rötter på två dygn då.
jannika
05-03-2008, 09:26
CITAT (josohl @ 05-03-2008, 08:33)  Jag brukar sätta vedartade stickligar eller årssticklingar från vedartade växter i en blandning av torv och sand och dra en påse över. Jag har också börjar använda Impectas "sticklinghjälp" (sök på sticklinghjälp på www.impecta.se) och tycker nog den gör att det rotar sig lite lättare. Tipset att sätta dem längs kanterna på krukan är också bra. Men det går med vanlig så-jord också? vad är sticklinghjälp? jag oldar nästan uteslutande ätbart och vill hålla det så ekologiskt som möjligt... inga konstigheter i jorden...
Physalis får också snabbt rejält med rötter i vatten, misstänker att de skulle ruttna om man satte dem direkt i jord.
Sticklingshjälp är ett rotningshormon, som oftast utvinns av salisylsyra som finns i bl.a. sälg.
CITAT (buffy @ 05-03-2008, 15:50)  Physalis får också snabbt rejält med rötter i vatten, misstänker att de skulle ruttna om man satte dem direkt i jord. JAg har stuckit physalis direkt i jord, nemas problemas.
CITAT (buffy @ 05-03-2008, 15:50)  Physalis får också snabbt rejält med rötter i vatten, misstänker att de skulle ruttna om man satte dem direkt i jord. Här rotar de sig direkt i jord, på bara någon vecka.
jannika
06-03-2008, 13:31
jag är mest orolig över att sätta i vatten och få surt vatten och rutten stickling. jag får väl prova både-och, så får vi se vad som passar mig bäst.  tack för alla tips och råd!
jannika
07-03-2008, 17:15
nu har jag köpt vanlig basilika, ekologisk, och tänkte testa ta sticklingar. men en fråga:
kan man nypa precis ovan hjärtbladen?
den här plantan har bara hjärtblad och sen 1-2 par "vanliga" ovan... så det gör det lite svårt att ta sticklingar med 1-2 bladpar, om man inte ska lämna endast stängel med hjärtblad...
idéer? tips? råd? erfarenheter?
Jimbo79
11-03-2008, 21:22
CITAT JAg har stuckit physalis direkt i jord, nemas problemas. Vad gör jag för fel då? Jag har försökt åtskilliga gånger med att få Physalis att rota sig i såjord men lyckas inte. Jag har den står på en bänk i österfönster utan värme under. Har en avskuren PET-flaska uppochner över den och försöker hålla jorden fuktig. De står upprätt i någon vecka men sedan ramlar de omkull. Vattnar jag för mycket tror ni eller borde de stå i annat fönster? Jag behöver verkligen ta sticklingar då jag inte kommer att kunna använda mina stora plantor i år pga att sorgmyggorna invaderat dem. Därför behöver jag få några sticklingar att rota sig så att jag kan sanera garaget för att sedan driva upp mina frösådder där. Tacksam för svar... Mvh, Jimmy [attachment=14834:P1000237.jpg] Sticklingen [attachment=14835:P1000239.jpg] Mammaplantan
Hmm, jag vet inte... du kanske är för snäll?
Mina klippte jag bara av, skalade av bladen nederst, sparade några överst. Ner i blomjord och vattnade igenom. Sen har de stått svalt under lysrör. Gyllenbärssticklingen slokade lite ett bra tag, men kapkrusbäret såg piggt ut från första början. Rejält med rötter har de bägge två.
Jimbo79
11-03-2008, 21:45
Och du har inte vattnat sedan dess? Är det där jag gör fel? Att jag går och håller jorden fuktig...
CITAT (Jimbo79 @ 11-03-2008, 21:45)  Och du har inte vattnat sedan dess? Är det där jag gör fel? Att jag går och håller jorden fuktig... Har du inget bottenhål i muggen, blir det absolut för fuktigt! Mina sticklingar sätter jag i vanlig kruka med plantjord direkt. Vattnar en gång och låter dem vara tills de ca 2 veckor senare ser ngt slaka ut, då vttnar jag igen. Inga plastpåsar eller annat täckmaterial.
CITAT (Jimbo79 @ 11-03-2008, 21:45)  Och du har inte vattnat sedan dess? Är det där jag gör fel? Att jag går och håller jorden fuktig... Jag har väntat tills det verkat torrt då har de fått mer...
Jag tycker att säga att du behöver värme under dem,och du kan behandla de med Rotningsmedel, du Kan man köpa Rotningsmedel från Impecta Lycka till, H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|