CITAT (Sommartjejen @ 04-03-2008, 11:19)

Hej Tosan och alla andra
Och det var jättemycket jag lärde mig. Hmm 50 cm på bredden och höjden, nja så mycket grävde jag inte och jag planterade nog i samma höjd som den suttit i krukan, för grunt alltså. Kanske dags att gräva ut mer och fylla på mer jord. Finns förmodligen anledningar till att min ros inte riktigt gillat läget:). Blir lite nyfiken ”väntar hem 28 st” beställer du på nätet? Vardå. Funkar det? 10 st förra året 28 i år vad är din plan? Är det olika sorter du köpt? Berätta gärna mer.
Någon som har tips på andra (lätta) klätterrosor, gärna lite gammaldags.
Nej, jag har gjort precis samma sak tidigare och dräpt ut varenda ros jag nånsin köpt...
Nu har jag beställt, dels via handelsträdgårn från en plantskola i finland som i huvudsak har rotäkta kanadensiska rosor. Dessutom från
Rosenposten i danmark och
Hortogreen här i Sverige. 2 st hittade jag hos Koggens Rosor (åxå internet).
Sen var gubben så snäll att jag fick 5 stycken rosor från Peter Beales i England.
Jag har grävt en liten rosrabatt och påbörjat en stor. Många av de här kommer dessutom att få tillbringa sina liv i krukor.
Och ja, det är 28 olika sorter...
CITAT (Sommartjejen @ 04-03-2008, 11:32)

Jag är också förvirrad, trodde att man klippte klätterrosor där man vill att de ska förgrena sig (men det kanske inte alls gäller för rosor). Kanske också en förklaring varför min ros blivit som den blivit. Känns mer och mer som att det är en fighter. Har nog inte gjort något rätt.

Ja, det kan du göra, men på en engångsblommande ros bör man kanske inte ta allt på en gång.
CITAT (catlady @ 04-03-2008, 11:52)

Jaha! Ja, det låter ju som att din ros mest har fått kämpa för att överleva och växa till sig, Sommartjejen. Det är så himla mycket man måste tänka på med rosor, jag som trodde att de var tacksamma och lätta att odla...
Men jag tycker inte att du ska ge upp på din Flammentantz än! Plantera den djupare och passa på att skära bort vildgrenen, och så låt bli att beskära den i ett par säsonger, och bara putsa bort det som är dött - så kanske den blommar om ett år eller två?
Passar på att fråga om min New Dawn här inne. Nedklippt till 60 cm höjd - kommer den kunna blomma i år (om den överlever omplanteringen)?
New Dawn blommar på årsved så du kommer nog att hinna se den i blom