Sommartjejen
Hej alla rosor!

För 4 år sedan köpte jag min första (och än så länge enda ros). På plantskolan tyckte de jag skulle välja en Flammentanz. Bra och lätt för en total nybörjare. Sagt och gjort, planterade den enligt konstens alla regler, tror jag (köpte speciell rosjord). Första året hände väl inte så mycket, och inte andra, det tredje året tänkte jag att nu börjar den växa. Tre! långa rankor och en massa löss sad.gif bladen gulnade och trillade av, en av grenarna såg inte ut som de andra två???? usch och fy. -Rosor ska jag inte ha var slutsatsen.

Har nu läst om era fantastiska rosor här på forumet, sett den ena bilden efter den andra och ”jag vill också”. Hoppas att någon har lust att ta sig tid med mina basicfrågor. Kan/ska jag klippa en Flammentanz. Vad kan ha blivit fel? Någon som har tips på någon annan klätterros (har 7 meter spalje till som jag skulle vilja/önska var en rosenvägg wub.gif . Vad är det för övrigt att tänka på. Hur djupt/brett ska jag gräva/gödsla/vattna mm.

Ska tillägga också att jag bor i zon III. Flammentanzen är planterad mot sydost. Övriga spaljen också mot sydost

Sommartjejen

catlady
Jag är också nybörjare, men jag har läst att om en gren som inte ser ut som de andra plötsligt skjuter ut så kan det vara vildrosen som själva klätterrosen är ympad på som håller på att ta över. Dessa grenar ska genast skiljas från plantan innan de tar över helt och dödar den ympade delen. Bästa sättet är att skära av den hela vägen in vid rotknölen.
Jag har också förstått att det är vanligt att man planterar rosor för grunt. Hela knölen ska ner under jord, så att bara grenarna skjuter upp ur jorden. Sedan är väl rosregeln mycket av allt: Sol, vatten och gödsel.
Sommartjejen
”ympad på”????? Hade ingen aning om att klätterrosen var ympad på något annat. Är det alltid så med rosor? Mmmm vi pratar nybörjare smile.gif. Kan det vara därför det inte har hänt något 2 rosor i samma som slåss om att växa! Ska genast klippa bort den konstiga grenen. Tack.
AnnammA
CITAT (Sommartjejen @ 04-03-2008, 09:56) *
”ympad på”????? Hade ingen aning om att klätterrosen var ympad på något annat. Är det alltid så med rosor? Mmmm vi pratar nybörjare smile.gif. Kan det vara därför det inte har hänt något 2 rosor i samma som slåss om att växa! Ska genast klippa bort den konstiga grenen. Tack.

Det finns rosor att köpa som växer på sin egen rot, och om du tar sticklingar från rosor(vilket går, helst från vissa slags rosor)blir plantan från den sticklingen en rotäkta ros. Nackdelen med rotäkta rosor är att de kan vara känsligare för kyla, fryser lättare ner.
Tosan
Jag är åxå nybörjare, och rädd att jag tagit mig vatten över huvet... Fick ihop 10 stycken ifjol och väntar hem 28 stycken i vår...
Men jag har fått väldigt bra hjälp här på forumet.

Regel nr 1: Stora gropar, 50 cm i diameter och minst lika djup.
Regel nr 2: Ympen, alltså knölen mellan rot och ros ska sitta 10-15 cm under markytan, rotäkta rosor planteras i den höjd de suttit tidigare.
Regel nr 3: Gödla rikligt, men ej efter midsommar. Kodynga är mums! Bananer och äggskal kan med fördel myllas ner runt rosen, året runt vad jag förstår.

Du har en ros som blommar på gammal ved, så klipper du ner den uteblir blomningen det året. Försök täcka grenarna under vintern om du kan.
Har det kommit upp vildskott ska du, som de andra säger, gräva dig ner till skottet och ta bort det. Nackdelen med ympade rosor är att roten som regel överlever, även om den ädla rosen fryser till marken. På en rotäkta ros kan roten skicka nya skott om den skulle frysa ner. Man har ju liten glädje av en levande vildrosrot om det är den ädla rosen man vill ha.

Ska du klippa i den så görs det när björken har musöron. Den blommar som sagt inte på årsved, men lite ansning kan göra den tätare och buskigare.

Och nu tror jag att jag lärt dig allt jag kan om rosor... dunno.gif
Sommartjejen
Hej Tosan och alla andra

Och det var jättemycket jag lärde mig. Hmm 50 cm på bredden och höjden, nja så mycket grävde jag inte och jag planterade nog i samma höjd som den suttit i krukan, för grunt alltså. Kanske dags att gräva ut mer och fylla på mer jord. Finns förmodligen anledningar till att min ros inte riktigt gillat läget:). Blir lite nyfiken ”väntar hem 28 st” beställer du på nätet? Vardå. Funkar det? 10 st förra året 28 i år vad är din plan? Är det olika sorter du köpt? Berätta gärna mer.

Någon som har tips på andra (lätta) klätterrosor, gärna lite gammaldags.
catlady
CITAT
Du har en ros som blommar på gammal ved, så klipper du ner den uteblir blomningen det året.

Nu blev jag förvirrad... Menar du att just Flammentantz inte blommar på årsveden? För annars blommar väl nästan alla rosor på årsved? Eller räknas bara helt nya grenar (som skjuter uppfrån marken) till årsved, inte de grenar som växer ut på äldre grenar? Annars hade ju aldrig några rosor blommat med tanke på den beskärning alla utsätter dem för...
Sommartjejen
Jag är också förvirrad, trodde att man klippte klätterrosor där man vill att de ska förgrena sig (men det kanske inte alls gäller för rosor). Kanske också en förklaring varför min ros blivit som den blivit. Känns mer och mer som att det är en fighter. Har nog inte gjort något rätt. no.gif
oliv
Rosor som bara blommar på sommaren (alltså inte remonterar) blommar på fjolårsved, som t.ex. Flammentanz.
catlady
Jaha! Ja, det låter ju som att din ros mest har fått kämpa för att överleva och växa till sig, Sommartjejen. Det är så himla mycket man måste tänka på med rosor, jag som trodde att de var tacksamma och lätta att odla...
Men jag tycker inte att du ska ge upp på din Flammentantz än! Plantera den djupare och passa på att skära bort vildgrenen, och så låt bli att beskära den i ett par säsonger, och bara putsa bort det som är dött - så kanske den blommar om ett år eller två?

Passar på att fråga om min New Dawn här inne. Nedklippt till 60 cm höjd - kommer den kunna blomma i år (om den överlever omplanteringen)?
oliv
Catlady: din New Dawn kommer nog att blomma, den blommar långt in på hösten.
Tosan
CITAT (Sommartjejen @ 04-03-2008, 11:19) *
Hej Tosan och alla andra

Och det var jättemycket jag lärde mig. Hmm 50 cm på bredden och höjden, nja så mycket grävde jag inte och jag planterade nog i samma höjd som den suttit i krukan, för grunt alltså. Kanske dags att gräva ut mer och fylla på mer jord. Finns förmodligen anledningar till att min ros inte riktigt gillat läget:). Blir lite nyfiken ”väntar hem 28 st” beställer du på nätet? Vardå. Funkar det? 10 st förra året 28 i år vad är din plan? Är det olika sorter du köpt? Berätta gärna mer.

Någon som har tips på andra (lätta) klätterrosor, gärna lite gammaldags.

Nej, jag har gjort precis samma sak tidigare och dräpt ut varenda ros jag nånsin köpt...
Nu har jag beställt, dels via handelsträdgårn från en plantskola i finland som i huvudsak har rotäkta kanadensiska rosor. Dessutom från Rosenposten i danmark och Hortogreen här i Sverige. 2 st hittade jag hos Koggens Rosor (åxå internet).
Sen var gubben så snäll att jag fick 5 stycken rosor från Peter Beales i England.

Jag har grävt en liten rosrabatt och påbörjat en stor. Många av de här kommer dessutom att få tillbringa sina liv i krukor.
Och ja, det är 28 olika sorter...

CITAT (Sommartjejen @ 04-03-2008, 11:32) *
Jag är också förvirrad, trodde att man klippte klätterrosor där man vill att de ska förgrena sig (men det kanske inte alls gäller för rosor). Kanske också en förklaring varför min ros blivit som den blivit. Känns mer och mer som att det är en fighter. Har nog inte gjort något rätt. no.gif

Ja, det kan du göra, men på en engångsblommande ros bör man kanske inte ta allt på en gång.

CITAT (catlady @ 04-03-2008, 11:52) *
Jaha! Ja, det låter ju som att din ros mest har fått kämpa för att överleva och växa till sig, Sommartjejen. Det är så himla mycket man måste tänka på med rosor, jag som trodde att de var tacksamma och lätta att odla...
Men jag tycker inte att du ska ge upp på din Flammentantz än! Plantera den djupare och passa på att skära bort vildgrenen, och så låt bli att beskära den i ett par säsonger, och bara putsa bort det som är dött - så kanske den blommar om ett år eller två?

Passar på att fråga om min New Dawn här inne. Nedklippt till 60 cm höjd - kommer den kunna blomma i år (om den överlever omplanteringen)?

New Dawn blommar på årsved så du kommer nog att hinna se den i blom
catlady
Tackar för svar! Ser fram emot blomningen wub.gif
Lycka till denna säsongen Sommartjejen, Tosan och alla ni andra rosgalningar! rose.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon