Kan vi prata lite om sådd, omskolning mm
Ser att Primulafrön gror på en vecka.
Skolar om dem i god jord när de fått sina två första blad.
När gödslar jag ?
Jag anar att de kommer att blomma i vår?
Vet du något annat.
Tror att olika primulor blir en hit i år! Sett tendenser på Trädgårdsföreningens program.
Lotta22
05-03-2008, 09:49
Hej!
I de senaste två numren av Natur & Trädgård (nr 4/07 + 1/08) finns allt du behöver veta om Primula: beskrivning och bilder på de 40 olika primulor som är odlingsvärda i Sverige. Ingående beskrivningar hur man går till väga med fröförökning, sticklingar och delning. Tidningen finns tyvärr inte att köpa i butik men prenumerationen för ett år kostar bara 260 kronor.
Läs mer på
www.naturochtradgard.se
Natur & Trädgård nr 4/07 och
Natur & Trädgård nr 1/08 www.naturochtradgard.se
Eva 33c
05-03-2008, 10:24
Jag vet inte om man kan hoppas på blomning redan första året. Kanske vissa sorter? Det finns ju mycket som kan kallas primula.
Jag sådde P x pubescens (trädgårdsaurikel) förra året i slutet av februari. De tog 12 dagar på sig att gro, men några blommor fick jag inte. Hade väl inte räknat med det heller. Nu går jag och väntar och hoppas de kanske ska visa sig i år.
Lena i Torslanda
05-03-2008, 10:36
Det är väldigt olika groningstid beroende på vilken Primula det gäller. Att de gror på 1 vecka är mer undagtag än regel. Jag har sått mängder av sorter genom åren och många behöver lång tid på sig. Du kommer inte att få någon blomning under första året. Bland de lättaste är P. japonica tycker jag.
Eva - du kommer säkerligen att få blommor på dina auriklar i år. De är kul att vänta på eftersom blommorna blir lite hur som helst i färgen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.