I år så vill det sig inte riktig med sådden av stockrosor
Har gjort enligt konstens alla regler slipat, i blöt och sen sått.
Vad händer om man plockar bort fröet från varje liten kapsel, blötlägger och sår?
Är det att föredra trots pilletmed fröna?
CITAT (åsgård @ 04-03-2008, 11:58)

I år så vill det sig inte riktig med sådden av stockrosor
Har gjort enligt konstens alla regler slipat, i blöt och sen sått.
Vad händer om man plockar bort fröet från varje liten kapsel, blötlägger och sår?
Är det att föredra trots pilletmed fröna?
Vadan allt slipande? Jag sådde mina frön direkt i såjord, täckte med lite sand och fem dagar senare hade de grott.
annagranq
04-03-2008, 15:41
jag med, ner i jorden bara sen grodde det på några dar
Jag för skylla på Impectas bruksanvisning. där står det slipning av frön samt blötläggning
Det kan ju finnas en förklaring också att de frön jag fick kanske inte var riktigt fullgångna.
Men jag har också köpt nya frön från Impecta som är nere nu så får vi se
Blondie
02-04-2008, 18:02
Jag stoppade också ner dem direkt i jorden. Mitt bekymmer är dock att ALLA frön grodde. Jag hittade ett gammalt kuvert med en massa fröer och tryckte glatt ner ett helt gäng eftersom jag trodde att de var för gamla. Vad gör jag nu? Kan man dela på plantorna/jordklumpen när de blivit lite större, eller är det bara att gallra och kasta alla små groddar utom en?
Jag har heller aldrig slipat eller blötlagt frön till stockros och de gror glatt.
(Jag sår dem i såbrätten och delar dem när de är hanterbara, så du kan säkert dela dem Blondie)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.