Full version: Vaniljeorkide
rolf i re
Hei. Jeg fikk en vaniljeorkide av min kone her om dagen. Jeg har 2 orkidebøker, men finner ingenting om denne. Vet noen hvordan denne skal stelles ? Den står i en blanding av bark og skumgummi. Bør jeg potte den om i vanlig orkidejord/bark ? Skal den stelles som brudeorkide ? Noen som har noen tips ?
MariaÖrebro
Jag har min i orkidékompost och lite mossa längst upp. Den hänger fritt i en ampel i köksfönstret, och verkar må bra där. Den får lite sol tidigt på morgonen, därefter är det ljust men ingen direkt sol. Annars sköter jag den som en vanlig orkidé, dvs doppar den i vatten nån gång ibland, duschar den med vattensprutan nån gång ibland och glömmer bort den.
[attachment=14339:Vaniljorkidé.jpg]

Ramred
Min har jag stående mellan två fönster för att den ska få mycket ljus. Och så har jag satt ett fat med grus som jag fyller med vatten, och ovanför där ett fat med krukan på, så den får högre luftfuktighet utan att stå i vatten. Växer som bara den.

rolf i re
Tusen takk for råd. Da steller jeg den som en brudorkide. Ble bare litt skeptisk til skumgummi i jorden. Kansje jeg potter den om. tummenupp.gif
Biggan_
CITAT (rolf i re @ 04-03-2008, 18:02) *
Tusen takk for råd. Da steller jeg den som en brudorkide. Ble bare litt skeptisk til skumgummi i jorden. Kansje jeg potter den om. tummenupp.gif

Plantera om den! Jag tycker inte skumgummi hör hemma i en orkidékompost!
Här får du en bra länk om Vaniljorkidé
anx
Min vanilj står i vanlig blomjord. Den växer jättebra.
Orkidétjuven
Jag hade min i vanlig blomjord med och det gick ypperligt, växte mycket bra. Bytte tyvärr bort den och nya ägaren klarade inte ta hand om den. :/
160kvm stort hus
Hej!
Går det att få vanilj från dessa i vårat klimat?

Mvh nyfiken...
MariaÖrebro
Jag är tveksam till att det ska kunna gå att få vanlij på dem. JAg tror att vi varken har tillräckligt med ljus, fukt och värme för att det ska fungera. Har i alla fall inte hört om någon som lyckats! Men jag tycker de är fina i alla fall.
Malva15
Kan man få dem att blomma i ett vanligt rum? confused.gif
Orkidétjuven
Läste jag inte på ngn tråd tidigare om vanilj att botaniska i gbg hade fått den i blom en gång tidigare???
tror i vanlig lägenhet kan vara svårt, men värt att prova:)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon