jannika
04-03-2008, 14:18
städade i retur-pappen, och såg äggkartongen... funderar och undrar om detta kan lämpa sig för att så små, små frön i? som tomat, paprika, physalis, kiwi... ja, ni förstår, åt det hållet...
vad tror ni? är det för litet? tänkte om man satte ett frö per ägg-plats...
tacksam (igen!)
Det fungerar nog om du inte har dem kvar alltför länge. När pappen blir våt kommer det nog att börja växa mögel, men det kommer att ta ett tag.
jannika
04-03-2008, 14:34
ok, jag testar.
jag tänkte, eftersom mina så-krukor är samma papp-material och inte plast, borde det ju fungera lika, bara det att den är mindre.
Jag använder ofta äggkartonger att så i och har senast idag sått i äggkartonger.
Jag brukar låta fröerna växa till sig i kartongerna och när det är dags att skola om dom delar jag på kartongen och planterar hela fyrkanten i den nya krukan och den förmultnar i jorden.
Lyckat till
jannika
04-03-2008, 21:20
CITAT (bahia1 @ 04-03-2008, 14:56)

Jag använder ofta äggkartonger att så i och har senast idag sått i äggkartonger.
Jag brukar låta fröerna växa till sig i kartongerna och när det är dags att skola om dom delar jag på kartongen och planterar hela fyrkanten i den nya krukan och den förmultnar i jorden.
Lyckat till
Låter utmärkt! tack för tipset! det kommer testas så snart det är dags att skola om.
CITAT (bahia1 @ 04-03-2008, 14:56)

Jag har också för första gången prövat att så i äggkartonger, fast jag delade dem direkt. Men det måste ju vara bra att undvika störa de små rötterna när man ska skola om sen. Jag tycker att jag har ganska små fingrar men de känns ENORMA när man står med en lten planta i nypan
Jag har lagt luktärterna i äggkartonger, de är ju så sköra och svåra att omskola
jannika
06-03-2008, 13:30
Nu har det nog blivit lite blött... kartongerna verkar fuktiga och det ligger vitt nät över jorden... blä... har det gått förlorat, eller vad tror ni? jag fick liknande problem i de andra krukorna (se annan tråd..). kanske stod för ljust?
har tagit bort det vita och satt in i badrummet, på uppvärmt golv och hoppas detta ska rädda dem...
vad tror ni?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.