findus44
Hej!

Trots att det är fullt ut vinter här uppe (norrlandskusten zon 5) har jag börjat fundera på hur jag ska hantera min nya trädgård.

Jag har nyligen flyttat in i ett härligt hus med en trädgård full med bland annat rosor. Buskar såväl som klättrare. Vi köpte huset i höstas, flyttade in kring jul och har således aldrig sett rosorna "in action". Jag är helt och hållet nybörjare på rosfronten och har ingen aning om vad det är som växer i min trädgård förutom att det mesta ser ganska så förvuxet ut.

Jag skulle vilja ha ett råd av er lite mer kunniga: Hur ska jag bära mig åt när våren kommer? Hur tar jag hand om mina rosor när jag inte vet vilka sorter det är? Ska jag bara ha is i magen en säsong och se vad det är som växer eller har ni några andra tips?

eva
Anna i Tönsen

Hejsan!
Om du inte riktigt vet vad för slags rosor du har, är det kanske dumt att klippa ner dem för mycket, klipp bara bort det som är dött och om det är någon gren som du inte vill ha. Annars är det inte så jättemycket jobb med rosorna..bortsätt från gödsel då.. brunnen ko-skit är jättebra. Lite kompost brukar också vara uppskattat, samt vatten..om det är en torr vår.
Asch... jag är ingen expert.. jag bor också i norra landet, zon 5, har provat flera zon 3 rosor med varierande resultat.

Ha det
Kajsa
Vad härligt och spännande när våren kommer med alla växter. Gå lite varligt fram, klipp inga växter förän du vet vad för sort du klipper, många rosor blommar 1 ggn och blommar då på gamla grenar, då får man inga blommor om man klipper hårt. Även klematis klipps olika beroende på vilken grupp. Fota allt du har första året, gör ett album här av dina bilder. Du kan fråga grannar och dom ni köpte huset av bör ju veta en hel del om sorterna, fråga vänner, fråga här på Forum, låna trädgårdsböcker och njut första sommaren av allt det nya. Gå en trädgårdskurs i höst och lär grunderna.

Glömde hälsa dig välkommen till oss på Odla rose.gif hoppas du ska trivas med oss.
findus44
Tack ska ni ha! Så får det bli. Gå försiktigt fram första året och fota och leka detektiv tummenupp.gif Känns ganska kul! Återkommer nog hit!
catlady
Stod inför exakt samma sak som du förra våren. Jag hade mycket svårt att ha is i magen... Planterade en massa nytt som mördarsniglarna genast åt upp -fear-.gif Kände mig också osäker inför rosorna, men det är faktiskt inte så komplicerat som det verkar. I april (här nere) syntes det tydligt vilka grenar som bara behövde trimmas, och vilka som behövde klippas ner. Rosor behöver inte mycket beskärning såvida man inte bor långt norrut, har haft en svinkall vinter, vill ändra utseende på busken eller den har varit angripen av något. När du klipper så klipper du 1-2 cm ovanför ett friskt öga. Lämna minst 2-3 ögon på en gren.
En varning dock: Om du flyttat in i mördarsnigelland så skaffa en STOR påse snigelgift NU. Mördarsniglarna äter alla rosknoppar som sitter lägre än 50 cm från marken...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon