findus44
Hej!

Trots att det är fullt ut vinter här uppe (norrlandskusten zon 5) har jag börjat fundera på hur jag ska hantera min nya trädgård.

Jag har nyligen flyttat in i ett härligt hus med en trädgård full med bland annat rosor. Buskar såväl som klättrare. Vi köpte huset i höstas, flyttade in kring jul och har således aldrig sett rosorna "in action". Jag är helt och hållet nybörjare på rosfronten och har ingen aning om vad det är som växer i min trädgård förutom att det mesta ser ganska så förvuxet ut.

Jag skulle vilja ha ett råd av er lite mer kunniga: Hur ska jag bära mig åt när våren kommer? Hur tar jag hand om mina rosor när jag inte vet vilka sorter det är? Ska jag bara ha is i magen en säsong och se vad det är som växer eller har ni några andra tips?

eva
Anna i Tönsen

Hejsan!
Om du inte riktigt vet vad för slags rosor du har, är det kanske dumt att klippa ner dem för mycket, klipp bara bort det som är dött och om det är någon gren som du inte vill ha. Annars är det inte så jättemycket jobb med rosorna..bortsätt från gödsel då.. brunnen ko-skit är jättebra. Lite kompost brukar också vara uppskattat, samt vatten..om det är en torr vår.
Asch... jag är ingen expert.. jag bor också i norra landet, zon 5, har provat flera zon 3 rosor med varierande resultat.

Ha det
Kajsa
Vad härligt och spännande när våren kommer med alla växter. Gå lite varligt fram, klipp inga växter förän du vet vad för sort du klipper, många rosor blommar 1 ggn och blommar då på gamla grenar, då får man inga blommor om man klipper hårt. Även klematis klipps olika beroende på vilken grupp. Fota allt du har första året, gör ett album här av dina bilder. Du kan fråga grannar och dom ni köpte huset av bör ju veta en hel del om sorterna, fråga vänner, fråga här på Forum, låna trädgårdsböcker och njut första sommaren av allt det nya. Gå en trädgårdskurs i höst och lär grunderna.

Glömde hälsa dig välkommen till oss på Odla rose.gif hoppas du ska trivas med oss.
findus44