|
CITAT (Netha @ 04-03-2008, 23:04)  Nämen hur menar du då? Homeopatmediciner/elixir lär ju ska vara en droppe verksamt medel i vatten motsvarande en el flera simbassänger. Och då kan vi ju lika gärna sätta en droppe hostmedicin i vattenfyllt badkar, ta upp och späda det några ggr till = homeopatmedicin. Det är skillnad på homeopater och homeopater. Tex echinacean jag skrev om tidigare fick jag ut både starkare preparat och större dos av homeopat. En del av dem praktiserar egentligen ren naturmedicin tillsammans med ögonspegling osv. medan andra kör med det där tricket att "vattnet minns" och allt vad det är. Samma homeopat som jag gick hos botade svåra eksem hos min systerdotter, då bara ett par år gammal. De hade testat precis allt och lite till, inget hjälpte eller lindrade ens. Hon fick en lera hon skulle bada i varje dag i ett visst antal veckor, på några dagar var eksemen borta och har aldrig återkommit. Hon var ju dessutom så pass liten då så hon inte kunde bilda sig en uppfattning om vad hon skulle tro på och inte... Så det finns både bra och dåliga homeopater. CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 05-03-2008, 12:15)  Magdis jag har alltid en kanna Vatten stående på bordet. Då dricker man mera. Men 5 Liter/dag låter farligt för mig.
Men jag tror inte att du blir hjälpt med sprit. Men det där med varm öl har jag hört ofta, t.o.m. från min gamla mormor. Men hon hade olika grejor i också, men vad vet jag inte.
O andra sidan, när min Ex märkte att en förkylning är på gång så tog han ett varmt bad, drack en kopp te med rom i ( undrar om han inte drack rum med te ) och sedan in i sängen. Man fick visserligen byta sängkläder men han mådde bättre. vi kunde ju inte heller vara sjuk med bondgård och en massa djur, åtminstone en fick vara uppe
Elisabeth Ja, varm alkohol gör faktiskt nytta. Dels så brukar man få sova gott ett tag och dessutom svettas man ut en massa skit så det känna iaf bättre när man vaknar. Kaffekask eller glögg med en liten hutt i funkar bra det med, men jag tycker inget slår ölen faktiskt.
skogstroll
05-03-2008, 12:30
Öl hm det ska jag pröva nästa gång *hosthost*
Biggan_
05-03-2008, 12:31
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 05-03-2008, 12:15)  Men jag tror inte att du blir hjälpt med sprit. Men det där med varm öl har jag hört ofta, t.o.m. från min gamla mormor. Men hon hade olika grejor i också, men vad vet jag inte.
Elisabeth Varm öl med kryddnejlikor användes ofta förr.
Öl är smaskens men jag har aldrig testat varm öl. *skriver upp öl på inköpslistan* Lägger man bara ner kryddnejlikorna i ölen och fiskar upp dem efter ett tag då tro?
Biggan_
05-03-2008, 12:43
CITAT (Magdis @ 05-03-2008, 12:38)  Öl är smaskens men jag har aldrig testat varm öl. *skriver upp öl på inköpslistan* Lägger man bara ner kryddnejlikorna i ölen och fiskar upp dem efter ett tag då tro? Precis, men ölen skall värmas till hot utan att börja koka!
Alkoholstyrkan på ölen, spelar den nån roll?
netaave
05-03-2008, 12:47
Jag tror på Vätska c-vitamin frisk luft sömn
Biggan_
05-03-2008, 12:56
CITAT (Magdis @ 05-03-2008, 12:44)  Alkoholstyrkan på ölen, spelar den nån roll? Det tror jag inte! Du får väl prova dej fram!
Eva-Helene
05-03-2008, 13:23
CITAT (Netha @ 05-03-2008, 11:07)  5 liter vatten/dag kan ju vara farligt... har jag hört läkare säga. 1,5 liter sägs det att vi behöver/dag utöver vätskan vi får i maten. Säger samma läkare att det är farligt med en 2-veckors fastekur också? Hade det varit det så hade jag inte mått så bra som jag gjorde på den tiden som jag tog en fastekur varje halvår! Nuförtiden måste jag käka piller så fasta är ingen bra idé Självklart är det inte bra att alltid dricka 5 liter per dag, men är man uttorkad kan det faktiskt behövas så mycket. Delvis för att verkligen normalisera vätskebalansen och dels för att skölja ut "slagg" ur njurarna.
Elisabeth-Västkustkolonisten
05-03-2008, 13:35
CITAT (Magdis @ 05-03-2008, 12:38)  Öl är smaskens men jag har aldrig testat varm öl. *skriver upp öl på inköpslistan* Lägger man bara ner kryddnejlikorna i ölen och fiskar upp dem efter ett tag då tro? Varm öl smakar bara hemskt. Kall öl tycker jag också är gott. Sommar, sol och så en kall öl.......... men varm öl, nej fy. Och på örat är du också efteråt. Jag minns att min mormor kokade ölsoppa, var så viderligt....
Min mormor kokade lökmjölk, förfärligt att lukta på och ännu värre att dricka. Men hon trodde stenhårt på denna huskur.
Lökmjölk!!??  Det lät vidrigt!
CITAT (Magdis @ 05-03-2008, 12:44)  Alkoholstyrkan på ölen, spelar den nån roll? Folköl duger gott, det har jag oftast använt när jag tagit den kuren, nån gång starköl.
CITAT (NIKEN @ 05-03-2008, 14:11)  Min mormor kokade lökmjölk, förfärligt att lukta på och ännu värre att dricka. Men hon trodde stenhårt på denna huskur.  Det fick jag med som barn men det funkade faktiskt jag tror jag var friskaste ungen på hela skolan. Nu behöver jag bara tänka på varm lökmjölk så blir jag frisk
CITAT (Magdis @ 05-03-2008, 12:44)  Alkoholstyrkan på ölen, spelar den nån roll? Alcoholen försvinner vid uppvärmning. så pocenten är oväsäntlig. Vanlig glögg ger samma effekt som vilken annan uppvärmd sprit som helst. Faktum är att den första glöggen framställdes på gammalt vin som kryddades med kryddor som dels skulle förta smaken och dels var bra för kroppen. På detta vis slog man flera flugor i en smäll.
Felicia
05-03-2008, 19:34
CITAT (MariaS @ 05-03-2008, 17:46)  Alcoholen försvinner vid uppvärmning. så pocenten är oväsäntlig. Bara om man kokar upp, inte om man bara värmer..
CITAT (Tosan @ 05-03-2008, 12:23)  Det är skillnad på homeopater och homeopater. Tex echinacean jag skrev om tidigare fick jag ut både starkare preparat och större dos av homeopat. En del av dem praktiserar egentligen ren naturmedicin tillsammans med ögonspegling osv. medan andra kör med det där tricket att "vattnet minns" och allt vad det är. Samma homeopat som jag gick hos botade svåra eksem hos min systerdotter, då bara ett par år gammal. De hade testat precis allt och lite till, inget hjälpte eller lindrade ens. Hon fick en lera hon skulle bada i varje dag i ett visst antal veckor, på några dagar var eksemen borta och har aldrig återkommit. Hon var ju dessutom så pass liten då så hon inte kunde bilda sig en uppfattning om vad hon skulle tro på och inte... Så det finns både bra och dåliga homeopater. Ja, varm alkohol gör faktiskt nytta. Dels så brukar man få sova gott ett tag och dessutom svettas man ut en massa skit så det känna iaf bättre när man vaknar. Kaffekask eller glögg med en liten hutt i funkar bra det med, men jag tycker inget slår ölen faktiskt. Absolut ... det jag kommenterade, var homeopatmedikamenter. De där man har "en droppe i havet" och den läker. Inte naturpreparat, som jag vet att det finns ett antal godkända som läkemedel och som jag också har använt, bl.a ett i många år mot migrän och ett annat mot klimakteriebesvär.
Nu sitter jag och läppjar på ingefärsthe gjord på färskriven ingefära och lite honung. Ger en stark eftersmak som jag gillar skarpt. Det blir ett bra sätt att börja dagen på imorrn bitti.
CITAT (Netha @ 05-03-2008, 21:24)  Absolut ... det jag kommenterade, var homeopatmedikamenter. De där man har "en droppe i havet" och den läker. Inte naturpreparat, som jag vet att det finns ett antal godkända som läkemedel och som jag också har använt, bl.a ett i många år mot migrän och ett annat mot klimakteriebesvär. Vad använde du mot migrän? Funkade det bra? Testar vad som helst om jag slipper proppa i mig kodein som karameller...
CITAT (Tosan @ 05-03-2008, 21:38)  Vad använde du mot migrän? Funkade det bra? Testar vad som helst om jag slipper proppa i mig kodein som karameller... Fanns en tablett som hette A-Migrän. Vet inte om den finns kvar, men jag var helt beroende av den, funkade inte under 2 veckor/mån annars. Hade fått prova alla möjliga preparat som doktorn skrev ut, men ingen gav så bra effekt som den. Jag klarade av att gå utan solglasögon, slapp kräkas och gråta av smärta som höll i sig dygnet runt i upp till 14 dagar med bara några timmars vila emellan. Orkade till o med ta hand om barnen stundvis.
CITAT (Netha @ 05-03-2008, 21:42)  Fanns en tablett som hette A-Migrän. Vet inte om den finns kvar, men jag var helt beroende av den, funkade inte under 2 veckor/mån annars. Hade fått prova alla möjliga preparat som doktorn skrev ut, men ingen gav så bra effekt som den. Jag klarade av att gå utan solglasögon, slapp kräkas och gråta av smärta som höll i sig dygnet runt i upp till 14 dagar med bara några timmars vila emellan. Orkade till o med ta hand om barnen stundvis.  Det låter underbart! Ska fråga efter den, absolut!
CITAT (Tosan @ 05-03-2008, 21:44)  Det låter underbart! Ska fråga efter den, absolut! Nu är det ju 9 år och två mån sedan jag slutade ta tabl så jag vet inte om de heter likadant idag men jag hoppas så klart att du kan hitta dem.
CITAT (Netha @ 05-03-2008, 21:58)  Nu är det ju 9 år och två mån sedan jag slutade ta tabl så jag vet inte om de heter likadant idag men jag hoppas så klart att du kan hitta dem.  Ja, jag ska absolut leta. Börjar väl med hälsokosten, hon brukar kunna luska fram det mesta i den vägen... Tack för tipset!
CITAT (Tosan @ 05-03-2008, 22:16)  Ja, jag ska absolut leta. Börjar väl med hälsokosten, hon brukar kunna luska fram det mesta i den vägen... Tack för tipset! Lycka till!
*Stintan*
05-03-2008, 22:22
CITAT (Magdis @ 05-03-2008, 21:30)  Nu sitter jag och läppjar på ingefärsthe gjord på färskriven ingefära och lite honung. Ger en stark eftersmak som jag gillar skarpt. Det blir ett bra sätt att börja dagen på imorrn bitti.  Va bra att du gillade det. Jag tycker också att det är gott och dricker det lite då och då.
Nu har jag testat den varma ölen också. Inte så tokigt alls faktiskt, även om smaken försvann litegrann när man värmde den. Jag tog en stor mugg varmt och drack resten kall.  Maken hade köpt en kanongod mörk öl i 50 cl-flaska, han hade ingen aning om vad han köpte utan han tog den enda sort som det stod "mörk" på eftersom jag hade skrivit mörkt öl på inköpslistan. Sen fick han visa leg i kassan och skämdes för han vill egentligen inte ens köpa nåt med alkohol i.
CITAT (Stintan43 @ 05-03-2008, 22:22)  Va bra att du gillade det. Jag tycker också att det är gott och dricker det lite då och då.  Hur mycket ingefära tar man till en kopp te?
CITAT (pimpim @ 06-03-2008, 10:33)  Hur mycket ingefära tar man till en kopp te? Jag hade ingen aning när jag skulle prova igår så jag höftade lite. Tog en bit som var stor som toppen på tummen ungefär. Det blev ganska lagom för min smak men man kunde nog ha tagit mindre bit också.
*Stintan*
06-03-2008, 11:12
Ja det går inte åt mycket ingefära alls. jag brukar riva på grövst sidan på rivjärnet, en tsk ungefär i en tesil räcker säkert till två koppar. Låt silen hänga ner i det heta vattnet en liten stund och smaka av. För starkt är inte såå gott.
Nu har jag också provat ingefärste. Var både gott och lindrade i halsen. Det kommer jag nog att dricka ofta nu.
Ophelia
06-03-2008, 17:09
Jag kör dunderkur med C-vitamin, Berocca och whisky med en rejäl dos av honung i
Alphaville
06-03-2008, 18:54
CITAT (NIKEN @ 05-03-2008, 14:11)  Min mormor kokade lökmjölk, förfärligt att lukta på och ännu värre att dricka. Men hon trodde stenhårt på denna huskur. Hur lyder receptet på lökmjölk? Vore intressant att prova om man blev förkyld.
Jag vill gärna höja ett varningens finger när det gäller naturläkemedel och receptbelagda mediciner i kombination. Eftersom naturläkemedeln inte är testade på samma sätt som vanliga läkemedel så finns det risk att de kan slå ut andra mediciner.
Detta hände mig och det höll på att kosta mig livet faktiskt. Jag skulle ut o resa och blev förkyld så jag tog echinagard (med echinacea i) och detta fick effekten att mina astmamediciner inte fungerade som de skulle varpå jag höll på att kvävas innan de lyckades häva astmaanfallet. Just Echinacea kan ha den effekten att den slår ut andra mediciner liksom att Johannesört och p-piller inte är en bra kombination heller.
Men det är upp till var och en vad man vill använda för att kurera sig. Jag brukar för min del sova, vara varmt klädd och dricka te med honung i.
Ciczi
Bra påpekande Ciczi.  Det är inte alla som vet om det eller tänker på det.
CITAT (Ciczi @ 06-03-2008, 21:15)  Jag vill gärna höja ett varningens finger när det gäller naturläkemedel och receptbelagda mediciner i kombination. Eftersom naturläkemedeln inte är testade på samma sätt som vanliga läkemedel så finns det risk att de kan slå ut andra mediciner.
Detta hände mig och det höll på att kosta mig livet faktiskt. Jag skulle ut o resa och blev förkyld så jag tog echinagard (med echinacea i) och detta fick effekten att mina astmamediciner inte fungerade som de skulle varpå jag höll på att kvävas innan de lyckades häva astmaanfallet. Just Echinacea kan ha den effekten att den slår ut andra mediciner liksom att Johannesört och p-piller inte är en bra kombination heller.
Men det är upp till var och en vad man vill använda för att kurera sig. Jag brukar för min del sova, vara varmt klädd och dricka te med honung i.
Ciczi Bra att du påminner om detta. Usch vilken chock för dig. Tur att det gick att häva.
07-03-2008, 09:10
CITAT (Ciczi @ 06-03-2008, 21:15)  Jag vill gärna höja ett varningens finger när det gäller naturläkemedel och receptbelagda mediciner i kombination. Eftersom naturläkemedeln inte är testade på samma sätt som vanliga läkemedel så finns det risk att de kan slå ut andra mediciner.
Ciczi Vi har slutat med Echinacea för många år sedan p.g.a. att det inte går ihop med många andra mediciner. Man har läst då och då om det i tidningarna Elisabeth
Fågelvägen
07-03-2008, 11:26
Irländska hyresvärdinnans recept mot förkylning: Kokhett vatten, en ordentlig slurk whisky, honung. Plus en klick smör, om man har ont i halsen. En trevlig dryck att ta redan när man TROR att en förkylning är på väg. Råriven ingefära i hett vatten + lite honung eller socker. Det ska vara starkt så ögonen tåras! Men dehär kurerna skulle kanske ha hjälpt i början av förkylningen. Nu är det väl mer fråga om frisk luft, dina älsklingsrätter, massor av frukt, häftiga doser av vitlök, trädgårdsarbete? Omega3-kapslar? Tröst: man överlever!
Nå, ska man ta till huskurernas huskur så ska man såklart gurgla halsen med fotogen. Det tog nästan kål på Frans G Bengtsson, fast å andra sidan härdade han sig så att han var frisk i flera år sedan. Annars är det inte mycket som hjälper mot virus, man kan lindra symptomen dock. Där funkar ju en del naturläkemedel som myntha, honung, exv. Och så kan man se till att ha ett gott allmänt immunförsvar genom att sova tillräckligt, minska på stressen, samt äta vettigt (till vettig kost räknas inte alkohol, ens om man är sjuk  )
CITAT (Pirum @ 07-03-2008, 16:42)  Annars är det inte mycket som hjälper mot virus, man kan lindra symptomen dock. Där funkar ju en del naturläkemedel som myntha, honung, exv. Och så kan man se till att ha ett gott allmänt immunförsvar genom att sova tillräckligt, minska på stressen, samt äta vettigt (till vettig kost räknas inte alkohol, ens om man är sjuk  ) Det är ju i huvudsak det jag är ute efter också (att stärka kroppen och öka immunförsvaret, genom att få i mig såna ämnen som har effekt, t.ex vitlök)
Ska man gå efter ospecificerade rapporter så har även vanlig lök liknande effekt som vitlök, själv kan jag inte bedöma den saken eftersom jag när det gäller vitlök är en vampyr  Även yoghurt sägs kunna stärka hela immunförsvaret (inte bara i magen), men jag vet inte om jag är så övertygad. Men yoghurt är ju gott så där "chansar" jag gärna
Ja, lök lär vara nyttigt överhuvudtaget. Vitlök är dessutom gott tycker jag. På en macka tillsammans med en massa avocado är det supergott! Faktum är att jag redan känner mig piggare efter att ha provat nästan alla huskurer jag fått tips på här. Jag har kört flera dagar i rad med en massa nyttigheter och även om snoret fortfarande rinner och jag är hes i halsen så känner jag mig klart mycket mer energisk. Får man bara lite mer ork så gör det inte så mycket att snuvan fortfarande rinner.
07-03-2008, 18:57
Men Magdis om du prövar allt på en gång så kan du ju inte berättar för oss vad som hjälpte.
Vitlök har vi ju aldrig hemma. Min gubbe blir sjuk av den och jag gillar den inte precis.
Om Joghurt hjälper vet ja inte, men Proviva är mycket bra för magen och tarmarna. Hjälper mig med alla mine tarmbesvär
Elisabeth
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 07-03-2008, 18:57)  Men Magdis om du prövar allt på en gång så kan du ju inte berättar för oss vad som hjälpte. Nä det har jag också tänkt på. Men det kanske ändå är alla sakerna i kombination som hjälper. Då har jag ändå inte hunnit ta mig iväg till nån hälsokostaffär för att prova nåt av de preparaten. Jag tänkte skaffa mig nåt Ginsengpreparat och några riktigt kraftiga vitaminer. Att man dricker extra mycket vätska i och med att man testar varm öl, ingefärste m.m. gör säkert nytta i sig också.
Fågelvägen
07-03-2008, 19:17
Magdis skrev "Faktum är att jag redan känner mig piggare efter att ha provat nästan alla huskurer jag fått tips på här." VÄLKOMMEN MAGDIS TILLBAKA TILL DE LEFVANDES SKARA! Nu kanske du är immun mot den sortens virus och blir aldrig mera så eländig igen. Blev det ingen antibiotikakur för dig så har du också gjort mänskligheten en tjänst. Kanske en multiresistent bakterie mindre i världen.
Nej det vore ju hemskheters om jag skulle ha ätit en antibiotikakur till nu. Jag fick ju en för bihålorna för några veckor sen.
Jag vill bara meddela att jag nu är pigg på gränsen till hyperaktiv! Lite snorigt är det fortfarande, men kroppen är pigg iallafall.  Jag har ätit Gerimax i 11 dagar nu och jag vet ju förstås inte om det är därför, men jag är glad ändå.  Jag testade ju även de flesta huskurer jag blev tipsad om här och det kan ju vara allt sammantaget som hjälpt till. Jag vill tacka för alla råd och alla vänliga ord, jag kommer att gå tillbaks till den här tråden nästa gång jag går under isen.
Alphaville
21-03-2008, 17:11
Det låter bra, Magdis.
Irene_L
21-03-2008, 17:20
Vad härligt Magdis!! Jag kanske skulle testa någon av tipsen..känner mig sååå trött!!
Jag måste verkligen tacka den som tipsade om ingefärsthéet (Har inte orkat titta tillbaka i tråden men jag tror det var Stintan?) Jag dricker inget annat thé än det numera, det är supergott!! Har just köpt en massa färsk ingefära och frusit in.
*Stintan*
04-04-2008, 10:16
Tror jag också Ja visst är det gott och förhoppningsvis gör lite nytta, jag dricker det ofta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|