nina L
Kan jag övervintra plommonträdet och mitt nyinköpta äppelträd i kruka. Jag har satt de i större krukor tills jag vet var jag vill plantera dem. Kan jag ha dem så eller måste de grävas ner (med eller utan kruka?) över vintern?
Ska jag ta bort toppskottet? Vad mer ska beskäras på plommonträdet nu som nyinköpt ca 2m högt.
Äpplet ska väl beskäras på våren om jag fattat det rätt.
Cilla
Träd utvecklas mycket sämre på sommaren och riskerar alltid att frysa ned på vintern i kruka. Det är bättre att sätta ned dem temporärt i jorden och flytta dem en eller flera gånger än att övervintra eller sommarförvara dem i kruka.

Sätt ned dem i marken så snart du kan på lämpligt "förvaringsställe". Du behöver inte gräva så djupt utan kan gräva ett spadtag ned och sedan bygga upp ett par rejäla jord- och lövkullar kring dem.

Beskärning av träd sker först efter ett eller några år på den definitiva växtplatsen. De behöver så mycket blad som möjligt när de ska etablera det som är viktigast i början - rötter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon