fhsk
Jag har läst om en oxbär Cotoneaster 'Cornubia' som kan bli upp mot 6m hög. Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av den, men även om den är odlingsbar i Skåne samt om den går att få tag på i Sverige? Jag är även tacksam för alternativa förslag - det jag vill ha är en riktigt högväxt oxbär med rik bärsättning (för fåglarnas skull)

Hälsningar

Fredrik
Bengt i Särö
Hej.
Jag känner inte till någon Cotoneaster med det namnet,men jag har två favoriter Cotoneaster bullatus (Rynkoxbär) mycket bär
och vackra blad höjd omkring 4 meter Zon 1-3 Vacker höstfärg inte för torra lägen kratigväxande.

2 Den vackraste är min favorit Cotoeaster salicfolius V.floccosus (Videoxbär) VINTERGRÖN starkväxande 4 meter blommar med
vita blommor rikligt i juni mycket bär från september- december korallröda bär ZON 1-11 solig eller halvskuggiga lägen
vanlig trädgårsjord.
Hälsningar
Bengt i Särö
fhsk
Hej och tack för svar!
Har du nåt tips på var man kan köpa endera av de oxbär som du föreslog? Jag har tittat på diverse "nätplantskolor" utan att finna dem.

Mvh

Fredrik
Bengt i Särö
CITAT (fhsk @ 05-03-2008, 23:02) *
Hej och tack för svar!
Har du nåt tips på var man kan köpa endera av de oxbär som du föreslog? Jag har tittat på diverse "nätplantskolor" utan att finna dem.

Mvh

Fredrik

Hej Fredrik.

Ja där är problemet,nu för tiden så är det inte så populärt med högvuxna cotoneaster,du får söka i äldre planskolor, här som
jag bor i Halland fins det några stycken kvar ännu.

Du får gjärna maila mej om du är intreserad så skall jag hjälpa dej / perennialis@telia.com/

Hälsningar

Bengt i Särö
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon