Vicious Delicious
04-03-2008, 20:09
Hej, jag har sen i höstas en Citrus Fortunella planta som under vintern fällde en hel del löv. Nu börjar den vakna till igen och börjar frodas och utvecklas. Jag har vattnat den regelbundet och den verkar må bra men nu efter vintern så har den en del grenar där det inte kommer något nytt, och då undrar jag om jag kan klippa den nu eller ska jag vänta med det? Om någon också har tips om hur man får den att verkligen må bra skulle jag vara mycket tacksam.....(p.s. Min planta står i drivhus fina och soliga dagar .d.s).........
Till att börja med bör du ha din kumquat så svalt och ljust som möjligt vintertid (ej under 0grader eller över +10) sen ska du hålla den lätt fuktig i jorden. Duscha bladen minst två ggr/vecka. vattna med citrusnäring och plantera i citrusjord, om du är osäker på att göra egen jordblandning.
Den bör inte utsättas för stora temperatursvängningar, så till våren börjar man försiktigt att vänja den vid skuggan ute. Succesivt, flyttas den sen fram i soliagare plats i trädgården, för att slutligen efter en månad, placeras i full sol. Är det risk för frost, bör du ta in din Fortunella i svalt utrymme igen.
MariaÖrebro
05-03-2008, 14:48
Om grenarna ser alldeles bruna och vissna ut kan du alltid klippa bort de som är fula. Det kommer nytt, jag lovar!
Stevick
17-03-2008, 19:36
Nu har jag en fråga... Jag köpte Citrus Fortunella, som Mandarin... Har jag fått fel då? Det är ju väldigt stora frukter på, mycket större än Calamondin...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.