Juli S
A. Konjac växer naturligt i sydostasien och tillhör det släkte som har världens största blomställningar. A. titanum som är den allra största kan få blommor som är över 3 m hög. Denna sort blir dock inte lika stor men kan efter flera års tillväxt få en blomställning som blir runt 2 m hög. Blommorna hos denna sort har en lila till vinröd färg som bilden nedan visar.

Under växtperioden så bildar A. Konjac en palmliknande växt med en grön stam med bleka fläckar (en knöl i denna storlek blir ca 60-90 cm hög och 50-60 cm i diameter).
När knölen har blivit tillräckligt stor (man brukar säga lika stor som en grapefrukt) så kan den blomma. Detta sker isf tidigt på våren.
undefined
Undrar om någon har erfarenhet av denna kalla?

Hälsningar, Julia.
MariaS
Lilla Birka har sett till att förse flera här på forumet med dessa knölar.
MariaÖrebro
Jg har en Amorphophallus Titanum sedan flera år. Den köpte jag av Coleoptera på Tradera. Jag har fått 3 stammar på raken med en krona av fem blad. Nu har den vilat i ett par månader, men har precis vaknat till liv igen! Den har kommit upp ca 1½ cm nu, men växer fort som attan.
[attachment=14445:A._titanum.jpg]
Jag har ju inga som helst förhoppningar om att den ska blomma, men jag tycker den är jättefin i alla fall! Måste försöka hitta en större kruka snarast, eftersom knölen växer och blir så himla stor. Jag tror att A. Konjac och A. Titanum har ungefär samma växtsätt och samma krav på skötsel. När en stam börjar vissna ner låter jag den vara tills den är helt snustorr och all näring i stammen gått tillbaka ner i knölen. Efter det klipper jag bort den. Jag har fått för mig att det är bra att göra så, precis som med tulpaner och liknande ute. För att knölen ska orka skjuta nya skott behöver den ju näring. När knölen vilar ger jag den bara lite vatten, men låter den inte torka ut. När den växer och frodas vattnar jag mycket.
Juli S
Spännande flirting.gif ! Har någon här fick den att blomma? Den ser så otroligt vakert på bilden, jag vill bara ha wub.gif !!! Men lite rädd på att bli besviken. Om någon har fått blomman att blomma, så har man hopp i alla fall wink.gif .

Hälsningar, Julia
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon