Full version: mögel?
jannika
Tror att jag fått mögel i en av krukorna, det ligger liksom ett vitt skikt över jorden. jag petade lite och då "försvann" det.

-ska jag ta bort de andra krukorna som delar mini-drivhus? så det inte sprids?
-varför kom detta? är det för vått? kan jag då torka genom att hålla öppet i drivhuset lite?
-går fröna förlorade nu?

Hjälp mig, snälla!

Tack igen!!
Heda
Det låter som lite mögel. Lufta ordentligt! Fröerna kan ta skada om det är för blött och fuktigt, men det är inte något som "smittar". Lufta ordentligt varje dag så är det nog ingen fara...
Tosan
Lufta mycket som föregående talare säger. Atamon kan man använda åxå, blanda som till saft.
ewa zon 3
Försök försiktigt att ta bort så mycket av möglet och kolla så att sådderna inte står i vatten i miniväxthuset.
Droppar det av krukorna undertill kan de behöva ställas på tidningar och rinna av en stund.
Lufta ordentligt som Heda säger och vattna frösådderna försiktigt med sprayflaska i fortsättningen.
Lycka till!

/Ewa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon