Full version: Identifiering
Inka
Hej!
Vad är det här för en trasslig växt? Det är någon sorts suckulent men jag hittar den inte i någon växtbok. Jag har haft den i ungefär fem år och nu börjar den blomma. Personen jag tog sticklingen hos kallade den för Tändsticksträd. Men vad heter den på latin? Har den något annat namn?
Mvh Inka

[attachment=14394:Tandstickstrad1.jpg]
[attachment=14395:Tandstickstrad2.jpg]
pejori
en ripsalis
igl
ingen rhipsalis utan en hatiora tycker jag det ser ut som
mvh
inger
Orkidétjuven
Ngn typ av Rhipsalis ja, närmare art vet jag inte, finns ca ett 40 tal ifrån syd och mellanamerika.

Vädldigt fina små blommor som senare ibland blir till ett litet bär i samma färg.
oakpine
Håller med om Hatiora, kan vara en Hatiora salicornioides, glasörtskaktus.
Inka
Den är det!! Hatiora salicornioides!!
Hittade den på Wikipedia nu! Verkar oklart om Hatiora och Ripsalis är olika släkten ,kanske har den klassats om?
Men den är faktiskt fin, lite oansenlig men skojig och trasslig som sagt.
Tack alla svarare!
INKA
Orkidétjuven
Ser man, man lär sig ngt nytt varje dag smile.gif
Jag var lite osäker, för jag har inte sett ngt rhipsalis egentligen emd sådna där trumpetformade blommor samt lederna emellan stammarna, men min succulent bok visade bara ett litet urval av rhipsalis så jag antog att det kunde röra sig om ngn annan lite annorlunda art.

Kul biggrin.gif

enligt wikipedia går den även under släktet Rhipsalis:
Jag var iaf inte helt ute och cyklade då tongue.gif

Rhipsalis salicornioides
From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
Rhipsalis salicornioides

Rhipsalis salicornioides with many buds and a few open flowers.
Scientific classification
Kingdom: Plantae

Division: Magnoliophyta

Class: Magnoliopsida

Order: Caryophyllales

Family: Cactaceae

Genus: Rhipsalis

Species: R. salicornioides

Binomial name
Rhipsalis salicornioides

Rhipsalis salicornioides (also called Hatiora salicornioides, Dancing Bones Cactus, Drunkard's Dream, Spice Cactus) is originally a forest cactus, growing as epiphytes at elevations between 0 and 1850 meters in Brazil. It is sometimes grown both indoors and outdoors as an ornamental.

The plant is made of many-branched stems that are up to 60 cm in length. A stem consists of smaller segments with a length of up to 3 cm. The segment has a shape that resemble a bottle. The contorted stems may account for the common names "Dancing Bones Cactus" and "Drunkard's Dream", or the bottle shape of the segments may account for the latter.

Flowers
Rhipsalis salicornioides has small deep yellow flowers that develop to translucent berries with a reddish end.

Synonymy
Other Latin names for Rhipsalis salicornioides are: Hatiora salicornioides var. stricta, Hariota stricta, Hariota salicornioides var. villigera, Hariota villigera, Rhipsalis villigera, Rhipsalis salicornioides var. villigera, Rhipsalis salicornioides var. stricta, Hatiora salicornioides var. villigera, Rhipsalis stricta, Rhipsalis bambusoides, Rhipsalis salicornioides var. bambusoides, Hariota bambusoides, Hatiora bambusoides, Hariota salicornioides var. bambusoides.

Uncertain synonym for Rhipsalis salicornioides: Rhipsalis teres.

The generic name Hatiora is an anagram of Hariota, honoring Thomas Hariot, an English scientist, historian, and mentor of Sir Walter Raleigh.calhortsociety.org Is that this Thomas Harriot?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon