|
mamamaggan
05-03-2008, 00:42
Hörde nyss på nyheterna att de som har pension från riksdagen ( eller var det regeringen?) får göra jobbavdraget ( skattelättnaden ) de första fem åren för att det räknas som arbetsinkomst. De har gjort det igen !!!!!!!! Fixat så att de själva får ta del av alla förmåner medan " vanliga " pensionärer inte får göra jobbavdrag ! Att säga att jag blir f-bannad är att ta i för lite !!!!!!!!
Myosotis
05-03-2008, 14:56
Jag orkar inte ens lyssna på såna "nyheter" längre. Det är så illa att man faktiskt inte ens blir förvånad! De kan nog inte föreställa sig hur en del vanliga människor har det. Jag undrar vad de gör med alla pengarna? Jag menar, om man redan har två villor, flera bilar, går på restaurang och opera varje dag, köper dyr champagne, åker på lyxkryssning etc. etc. och fortfarande har pengar kvar? Vad gör man då? Är det ens kul?
maramara
05-03-2008, 17:19
Håller med er fullständigt. Hur kan man handla så oetiskt.
rahmat2
05-03-2008, 17:26
CITAT (Myosotis @ 05-03-2008, 14:56)  Jag orkar inte ens lyssna på såna "nyheter" längre. Det är så illa att man faktiskt inte ens blir förvånad! De kan nog inte föreställa sig hur en del vanliga människor har det. Jag undrar vad de gör med alla pengarna? Jag menar, om man redan har två villor, flera bilar, går på restaurang och opera varje dag, köper dyr champagne, åker på lyxkryssning etc. etc. och fortfarande har pengar kvar? Vad gör man då? Är det ens kul? Håller med dig faktiskt.
Hade det varit lite tåga i riksdagen nu så hade någon lagt som förslag att omedelbart förbjuda detta. Men då gnäller väl nån stackare om att "man ska inte bryta avtal" eller nåt annat trams.
Historiskt sett har en av riksdagens viktigaste uppgifter varit att rasera gamla priviliegier. Tyvärr har riksdagen inte varit särskilt lyckad i denna viktiga uppgift...
Och för folk som är sjuka, har a-kassa, socialen, för dem kan man minsann ändra reglerna hipp som happ bara månader efter riksdagsvalet. Där är det ingen som klagar på att avtal ändras...
rahmat2
05-03-2008, 23:11
CITAT (Pirum @ 05-03-2008, 23:05)  Hade det varit lite tåga i riksdagen nu så hade någon lagt som förslag att omedelbart förbjuda detta. Men då gnäller väl nån stackare om att "man ska inte bryta avtal" eller nåt annat trams.
Historiskt sett har en av riksdagens viktigaste uppgifter varit att rasera gamla priviliegier. Tyvärr har riksdagen inte varit särskilt lyckad i denna viktiga uppgift...
Och för folk som är sjuka, har a-kassa, socialen, för dem kan man minsann ändra reglerna hipp som happ bara månader efter riksdagsvalet. Där är det ingen som klagar på att avtal ändras...
Uppgiften verkar otrolig. Vilken är Din källa? och när hörde Du det.
CITAT (uno @ 25-09-2008, 10:36)  Uppgiften verkar otrolig. Vilken är Din källa? och när hörde Du det. http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2262...pageArt527895=0Rapport 4/3-2008
Snöflinga
25-09-2008, 14:54
Ja, visst är det fantastiskt  lika fantastiskt som att förre statsministerns fru har 100 000 i pension ... varje månad
krellus
25-09-2008, 15:41
Och hon är värd vart enda öre... hon måste ju kunna unna sig lite livskvalité!
*Stintan*
25-09-2008, 15:56
CITAT (krellus @ 25-09-2008, 16:41)  Och hon är värd vart enda öre... hon måste ju kunna unna sig lite livskvalité!  Ja oooh ja, det är väl en mänsklig rättighet.
CITAT (Snöflinga @ 25-09-2008, 14:54)  Ja, visst är det fantastiskt  lika fantastiskt som att förre statsministerns fru har 100 000 i pension ... varje månad  Nu är ju inte hon politiker, men visst har hon fått betydligt mycket bättre lön och villkor nu när vi har en alliansregering: http://www.va.se/nyheter/2008/04/30/skenan...loner-i-statli/
Snöflinga
26-09-2008, 18:46
CITAT (KURT @ 25-09-2008, 18:08)  Nu är ju inte hon politiker, men visst har hon fått betydligt mycket bättre lön och villkor nu när vi har en alliansregering: http://www.va.se/nyheter/2008/04/30/skenan...loner-i-statli/Nej visserligen är hon inte politiker men nära förknippad med en fd.  Fast hennes lön och pension gjordes upp långt innan alliansen tillträdde ... om inte vid köksbordet  så i alla fall under den socialdemokratiska regeringsperioden.
CITAT (Snöflinga @ 26-09-2008, 19:46)  Nej visserligen är hon inte politiker men nära förknippad med en fd.  Fast hennes lön och pension gjordes upp långt innan alliansen tillträdde ... om inte vid köksbordet  så i alla fall under den socialdemokratiska regeringsperioden. Korruption eller nepotism, eller både och! Gita
Aqvakul
28-09-2008, 18:50
Tyvärr verkar många i "toppen" vara väldigt duktiga på att "roffa åt sig". Om det sen är i politiken eller näringslivet, verkar inte göra någon skillnad.
CITAT (Aqvakul @ 28-09-2008, 19:50)  Tyvärr verkar många i "toppen" vara väldigt duktiga på att "roffa åt sig". Om det sen är i politiken eller näringslivet, verkar inte göra någon skillnad. Ja, hm, tror inte att folk "i toppen" skulle ha speciellt mycket sämre moral än "folk flest" (men lite sämre har de nog...eftersom jag tror det ofta krävs backstabbing och mygel för att nå en del höga positioner), men de har så mycket större möjligheter att fuska. Min fuskmöjlighet är att, öh, ringa till jobbet och säga att jag är sjuk fastän jag egentligen inte har ondare i ryggen än att jag egentligen kan jobba. Har man företag är ju fuskmöjligheterna oändligt mycket större. Nu tänker jag inte peka ut någon yrkesgrupp, höll på att göra det men det vore elakt, men det är ju inte ovanligt att det som kallas spik och kätting på kvittona egentligen är konsumentprodukter till vardagsrummet...eller att det som skulle hamna i maskinhallen visst går att åka på semesterresa med till kontinentaleuropa...  Det är som sagt så att när de fattigaste i befolkningen fuskar och myglar till sig några hundra, eller kanske lite mer, då ska det fram med piskor, hårdare straff, försämringar för alla i form av minskade bidrag och hårdare regler. Men när de bättre bemedlade i befolkningen myglar till sig, eller sina företag, tiotusentals kronor, per år, eller mer, ja, då är det ju synd om de stackarna, reglerna är uppenbarligen för stränga, skattefrälset måste vidgas, och så måste lagändringar till som ger de som redan har ännu mer. Och så kan inomhusmiljökonsulten Gudrun (för städerskorna är ju alltid kvinnor) få ett par skärvor också, av det som trillar ner från festbordet där finporslinet är överfyllt av läckerheter - om man får sitta vid bordet vill säga.
CITAT (Aqvakul @ 28-09-2008, 19:50)  Tyvärr verkar många i "toppen" vara väldigt duktiga på att "roffa åt sig". Om det sen är i politiken eller näringslivet, verkar inte göra någon skillnad. De förhandlar löner åt varandra. Det gäller inom staten så väl som inom näringslivet: chefer är personliga vänner med de personer de sätter lönerna åt. Det är nog frestande att ge lönehöjning åt Berra som man brukar åka på segelsemester med, särskilt som Berra senare kommer att besluta ens egen lön. Det riktigt vidriga är annars inte pensioner eller löner, utan bonus-systemen. Tänk er att ha ett bonus-system där en chef genom att dra in kortsiktiga vinster kan göra tiotals miljoner eller rentav hundratals miljoner i personlig vinst, oavsett om den kortsiktiga vinsten tillkom genom att man skadade företaget på lång sikt. Bra idé, va?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|