mamamaggan
Hur kan folk veta så mycket utan att veta så mycket ?

Berith
Tjaa.... g.gif Stor släkt? Många grannar? Grannarnas stora släkt? F.d. arbetskamrater? Släktens f.d. arbetskamrater? Grannarnas släktingars f.d. arbetskamrater?

Finns dom som samlar på sej massor av andras erfarenhet.
Aqvakul
CITAT (mamamaggan @ 05-03-2008, 01:20) *

en väldigt "öppen" fråga, kan du inte specificera mer vad du vill diskutera?

Spontant är min association att vi ofta har synpunkter på allt och alla med ett bristande kunskapsunderlag......dvs vi tror att vi vet men mycket av det vi tror oss veta är ofullständigt eller osant...
mamamaggan
Jo det är en väldigt " öppen " fråga . Vad jag menar är det som vi till vardags kallar skvaller eller när folk säger " ja men det förstår du väl , så här är det " utan att ha den blekaste aning hur det i verkligheten är.

Folk vet att den och den har haft ihop det med den och den , att h*n har " lurat " till sig något ( varit oetisk ) osv osv. Att den och den är som den är därför att hans/hennes kusin var inblandad i det och det .

Så pratas det där jag bor , en liten ort på 10.000 invånare , och ibland så blir jag bara så trött på hela sk*ten! Även om det inte " drabbar " mig så blir jag irriterad på själva fenomenet. Det är i stort sett aldrig något positivt som sägs .

OK alla " skvallrar " väl mer eller mindre men det är när det går över till något som jag skulle vilja kalla rena personförföljelserna som jag reagerar.

Hur är det med er ? Reagerar inte ni också ? Hur pratas det där ni bor ?
Bee
Det enda jag vet är att ju äldre jag blir desto mer medveten blir jag om att jag inget vet wink.gif
(och väldigt ofta, inte heller bryr mig om att jag inget vet)
Tosan
CITAT (mamamaggan @ 05-03-2008, 08:38) *
Jo det är en väldigt " öppen " fråga . Vad jag menar är det som vi till vardags kallar skvaller eller när folk säger " ja men det förstår du väl , så här är det " utan att ha den blekaste aning hur det i verkligheten är.

Folk vet att den och den har haft ihop det med den och den , att h*n har " lurat " till sig något ( varit oetisk ) osv osv. Att den och den är som den är därför att hans/hennes kusin var inblandad i det och det .

Så pratas det där jag bor , en liten ort på 10.000 invånare , och ibland så blir jag bara så trött på hela sk*ten! Även om det inte " drabbar " mig så blir jag irriterad på själva fenomenet. Det är i stort sett aldrig något positivt som sägs .

OK alla " skvallrar " väl mer eller mindre men det är när det går över till något som jag skulle vilja kalla rena personförföljelserna som jag reagerar.

Hur är det med er ? Reagerar inte ni också ? Hur pratas det där ni bor ?

Jaa... Gubbens mosters karl visste att vi var i lag innan vi ens visste om det själva... Och honom hade jag inte ens träffat innan.

Bor åxå på en liten ort där alla känner alla och alla vet allt om alla... Det konstiga är att folk vet saker om en som man inte ens vet själv. Helt otroligt vilka kunskaper och förmågor folk egentligen besitter! crazy.gif
*Stintan*
Jag hatar skvaller. Har tidigare bott på ställen där alla "visste allt" om alla trodde dom iallafall. Numera bor jag så att jag knappt känner igen närmsta grannen än mindre tror mig veta något om vederbörande. Nej jag gillar verkligen inte skvaller och försöker att inte ägna mig inte åt sådant. angel_not.gif
Fågelvägen
"Jo men det måste ju vara sant, för det har jag hört av en som själv har berättat det!" whistling.gif
Biggan_
CITAT (Fågelvägen @ 05-03-2008, 12:15) *
"Jo men det måste ju vara sant, för det har jag hört av en som själv har berättat det!" whistling.gif

giggle.gif

Jag varken hör eller för sladder! Så de så! naughty.gif Så därför tänker jag inte berätta så mycket skitsnack det går i vår by! angel_not.gif
Blomstertanten
Skvallerfenomenet ser bara lite annorlunda ut beroende på var man bor. På en liten ort skvallras det om övriga invånare och i en storstad skvallras det nog mer om sk. kändisar i stället.
Överallt skvallras det !
Det måste ju vara något behov hos männsikan unsure.gif Annars skulle vi ju inte skvallra tongue.gif
Undrar om djur också skvallrar confused.gif
mamamaggan
CITAT (Blomstertanten @ 05-03-2008, 12:49) *
Skvallerfenomenet ser bara lite annorlunda ut beroende på var man bor. På en liten ort skvallras det om övriga invånare och i en storstad skvallras det nog mer om sk. kändisar i stället.
Överallt skvallras det !
Det måste ju vara något behov hos männsikan unsure.gif Annars skulle vi ju inte skvallra tongue.gif
Undrar om djur också skvallrar confused.gif

Ja undrar om djur skvallrar!!!!!!! laugh.gif

Visst är skvallret olika beroende på ortens storlek.

Ibland blir jag bara sååååååå trött på alla dessa , som någon redan sagt , som påstår att de vet en massa om andras " förhållanden " utan att VETA ett dugg. Egentligen inget speciellt som utlöste mina funderingar nu utan mer att jag bara får nog.

Fattar folk vad de ställer till med ? Här går det ibland de mest horribla rykten om än den ena och än den andra, att den och den t ex har begått brott ( typ incest ) och så visar det sig att det finns inte det minsta sanning i ryktena. En sådan " fläck " går sedan aldrig bort utan man ältar det fram och tillbaka i minst en generation.

Har själv fått höra att jag borde inte prata med med den eller den för att de har släktingar ( på mycket långt håll ) som har suttit i fängelse. Vad i hela friden har det med den människan som jag pratar med att göra ? Blir så trött på att man inte kan bedöma någon utifrån vem den är och inte utifrån vem den , på långt håll , är släkt med.
skogstroll
Va ska man skvallra för? Ingen är väl felfri. Om nån skvallrar om mig struntar jag i, huvudsaken jag är den jag är, istället tycker jag synd om dem som inte har nåt bättre för sig än att prata om andra. Tycker bara skvaller är onödigt och obehagligt.

Skogstroll
mamamaggan
CITAT (skogstroll @ 05-03-2008, 14:16) *
Va ska man skvallra för? Ingen är väl felfri. Om nån skvallrar om mig struntar jag i, huvudsaken jag är den jag är, istället tycker jag synd om dem som inte har nåt bättre för sig än att prata om andra. Tycker bara skvaller är onödigt och obehagligt.

Skogstroll

Nej ingen är väl felfri men jag tycker det finns skillnad på skvaller och vad jag nästan skulle vilja kalla " förtal ". Är nog som dig , jag bryr mig inte om vad som sägs om mig men just detta med att sprida otäcka rykten gillar jag inte. Kan ju inte vara roligt för den det drabbar .

Sedan har jag själv ibland gjort saker för att få folk att häpna och börja klia sig i huvudet bara för att retas lite med de värsta " skvallerkäringarna " ( OBS ! skvaller är inte könsbundet ).

Var går gränsen för "vanligt skvaller " och " förtal " ?
Myosotis
Ja, skvaller är obehagligt. Alla "vet" att en viss person varit otrogen, men jag tvivlar på att det är sant, väljer att tro henne på sitt ord. Man får välja vilka man vill lyssna på. Den som säger att "den och den är en j-a skvallerkärring" är ju inte bättre själv! Det här med att veta undrar jag också över. Det går alldeles utmärkt att säga "jag vet inte" när man inte vet, istället för att komma med påståenden som är dåligt underbyggda. Men jag tror att många tycker det är kul att veta bäst och säga "nej men så här är det", t.o.m. att bråka. De lyssnar ju inte på argument, så det känns rätt meningslöst att diskutera med dem.
mamamaggan
Ibland säger jag bara till sådana som säger " att det förstår du väl att det är så " att genom sig själv känner man andra!
MariaÖrebro
När jag blev sjuk gick rykten och förtal i hela samhället! Till och med släkten skvallrade om sånt som de inte visste något om! Det slutade med att vi klippte kontakten med släkten på min fars sida! Så mycket skit som de pratade och spred, och som andra trodde på, har jag aldrig varit med om.
Och det där "Det förstår du väl..." Och "Så är det, för det har jag läst..." är bland det värsta jag vet!

Fy fan för skvaller! När det bara går ut på att förtala och smutskasta nån borde det vara spöstraff på det!
Gunilla T
Men jisses tjejer...visst är det kul att skrvallra lite sådär lagom... giggle.gif och ibland så det skvätter till ordentligt!

Eller är jag unsure.gif den enda här som skvallrat nå´n gång?
Bettis
CITAT (Gunilla T @ 05-03-2008, 17:44) *
Men jisses tjejer...visst är det kul att skrvallra lite sådär lagom... giggle.gif och ibland så det skvätter till ordentligt!

Eller är jag unsure.gif den enda här som skvallrat nå´n gång?

Håller med dig blush.gif jag gillar allt lite skvaller, men när jag hör "grova" saker drar jag allt öronen åt mig, näää det vet jag inte om jag tror på. Tycker inte om när det går för långt då drar jag mig tillbaka. Folk som talar illa om folk till mig, då säger jag bara att jag får allt bilda mig en egen uppfattning.
Ophelia
Hehe...jag blev nästan lite filosofisk när jag läste det första inlägget och tänkte i banorna att "ja vi vet ju en massa fastän vi inte vet det själva och var lagras allt?"

Ja det där med prat är inte så roligt alla gånger. Det kan förstöra en del. Har själv råkat ut för det relativt nyligen på mitt arbete, att jag skulle vara kär i en arbetskamrat, och det var inte roligt. Tur att arbetskamraten hade stake nog att berätta det (på ett fint sätt) och jag fick förklara mig (hyser stor respekt och stort förtroende för personen) och därtill blev det ingen knepig relation eller situation. Hade varit mycket tråkigt om jag inte fått reda på någon och relationen blivit konstig utan att jag visste varför.
Netha
Hatar skvaller ... alltså skvaller som går från gård till gård och byggs på allteftersom.
Tur som är så slipper jag sånt.smile.gif
Men en gång för en massa år sedan hörde vi att det gick skvaller i en by utanför stan... Yes .. jag skulle hänga varje helg på dansbanorna
och vi hade skilsmässa på gång. ohmy.gif Detta till o med efter att vi efter många års kämpande fått vårt andra barn och jag hade aldrig någonsin
satt min fot på de omnämnda dansbanorna.

Vi bägge konfronterade omedelbart dem som spridde ryktena och därmed slapp vi vidare skitsnack.
NEJ! Jag gillar inte skvaller ... förutom att man så klart "skvallrar" om offentliga personer
utifrån vad som skrivs om dem i media. Då gäller det i mitt fall inte om sk kändisar (artister) utan mest politiker.
Men jag aktar mig noga för att påstå något om någon som jag inte vet är absolut med sanningen överensstämmande. Där går gränsen!
Lilla Birka
Ibland kan det faktiskt bli lite roligt också! Jag bodde under några år i Huddinge i ett femvåningshus. Bodde där med mina adopterade mörkhyade barn. Grannfrun mittemot hade tydligen bestämt sig från början att jag inte var värd något, allra minst ett hej när man möttes i trappan. Till dagisfröknarna på bottenvåningen sa hon att jag hade varit gift med en pakistanier. En av dagisfröknarna råkade vara min systerdotter och hon blev mycket överraskad och svarade: Men tänk, det visste jag inte! Och då är hon ändå min moster och barnen mina kusiner! rotfl.gif TABLÅ!

Så småningom ändrade dock grannfrun åsikt om mej, jag hade ju katter! Och den som har katt och dessutom inte varit gift med en pakistanier måste ju vara trevlig!
mamamaggan
Skönt att höra sådant som Ophelia berättade om , att det kan redas ut i tid.

Vi är fyra tjejer som hållit ihop enda sedan jag flyttade hit , träffades på mitt första jobb här. Jättetrevliga tjejer är det , vi har gått igenom en hel del tillsammans ( skilsmässor , sjukdomar , familjeproblem , dödsfall ) . Vi kan tala med varandra om i stort sett allt.

När vi träffas , ett par gånger om året ( vi bor inte längre på samma ort ) , så skvallrar vi . Den har skilt sig , den har fått barn osv. Sedan kommer det där beteendet hos dem , som är födda och uppvuxna här, där skvallret övergår i något annat. Det förtar inte min uppfattning om hur trevliga de är utan jag blir mest fascinerad hur hårt det sitter , det som man vant sig vid under sin uppväxt.

Naturligtvis har vi diskuterat det här men " ränderna " går aldrig ur verkar det som. Menar inte att jag är någon sorts " övermänniska " men jag blir som sagt fascinerad . Hos mig sitter naturligtvis andra " ovanor " lika hårt som hos dem.

Det var inte p g a mina kompisar som ämnet kom upp hos mig utan just det att ibland får man bara nog. Det bästa är det som hände Ophelia , att man får reda på det och kan reda ut det men hur ofta blir det så ?

Lilla Birka
CITAT (Lilla Birka @ 05-03-2008, 21:47) *
Ibland kan det faktiskt bli lite roligt också! Jag bodde under några år i Huddinge i ett femvåningshus. Bodde där med mina adopterade mörkhyade barn. Grannfrun mittemot hade tydligen bestämt sig från början att jag inte var värd något, allra minst ett hej när man möttes i trappan. Till dagisfröknarna på bottenvåningen sa hon att jag hade varit gift med en pakistanier. En av dagisfröknarna råkade vara min systerdotter och hon blev mycket överraskad och svarade: Men tänk, det visste jag inte! Och då är hon ändå min moster och barnen mina kusiner! rotfl.gif TABLÅ!

Så småningom ändrade dock grannfrun åsikt om mej, jag hade ju katter! Och den som har katt och dessutom inte varit gift med en pakistanier måste ju vara trevlig!

Är det någon mer som hört skvaller som genast kan avslöjas?
Solstorm
För många år sedan fick jag reda på att någon spridde ut att jag troligen vunnit mycket pengar. Eftersom jag visste att det väckte ont blod så bara log jag och avstod från att döda ryktet. naughty.gif

Vann 46 kronor på lotto nyligen men väntar fortfarande på storvinsten.
evni
CITAT (mamamaggan @ 05-03-2008, 01:20) *

Det finns ju dom som tror att dom vet allt.

/Eva
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon