Full version: maskar i komposten
jannika
vi har en kompost som står på ben och snurras runt.

frågan är hur masken ska ta sig ända upp dit... och trivs de verkligen i kompost eller väntar de tills den ligger och vilar? känns som man skulle krossa dem om man snurrade i komposten...

ska vi tillsätta masken, eller hur gör ni andra med högt uppsatta komposter?

Tackar!!
KURT
Är det en isolerad varmkompost för hushållsrester så kommer ändå bli så varmt att inga maskar kommer att trivas där. Har man en näringsfattig trädgårdskompost så kan det vara bra med maskar, de kan snabba upp arbetet.
Eva i Västerås
Maskar kan du bara ha om du har markkontakt, och då brukar dom ta sig dit själva.
(Och därifrån när det blir för varmt eller när det fryser.)
Fågelvägen
Jag håller inte med dig, Kurt! Du skrev

"Är det en isolerad varmkompost för hushållsrester så kommer ändå bli så varmt att inga maskar kommer att trivas där. Har man en näringsfattig trädgårdskompost så kan det vara bra med maskar, de kan snabba upp arbetet."

Vi har en isolerad varmkompost (Cipax) som är varm året runt och fungerar mycket effektivt. När vi blandar om i behållaren myllrar det av daggmaskar. Vet inte om du metade som barn, men om du minns masktätheten i barndomens maskburk så vet du ungefär vad jag menar med "myllra". Maskarna finns där året runt och vi tackar dem artigt för deras flit. bravo.gif
puskas5
Men, Fågelvägen, din kompost tycks ha markkontakt. Det innebär att maskarna kan krypa i och ur och flytta runt för att undvika ställen i komposten som blir för varma. Den möjligheten får de inte i en roterande kompost utan markkontakt. Jag har själv en varmkompost med markkontakt och ibland är det gott om maskar i den, ibland färre, beroende på hur mycket kompostmaterial jag tillför och hur fuktig komposten är.
Fågelvägen
Jag borde ha nämnt det: vår varmkompost har inte markkontakt!
Daggmaskarna följde med när jag blandade brunnen hästgödsel i komposten för att luckra upp de alltför blöta matresterna. Stallet hade köpt nån sorts specialmaskar - ganska dyra, sägs det! - för att påskynda förmultningen. Maskarna flyttade in i vår kompost för 2-3 år sedan och har förökat sig där sedan dess. De är alla max. 8 cm långa, rosiga och ganska tunna. Och verkar mycket välgörande i komposten.

Jag tömmer inte komposten helt, tar bara ut den understa halvfärdiga mullen, ett halvt skottkärrslass, några gånger per år.
puskas5
Låt mig då gissa att det inte blir så himla varmt i din kompost. I så fall trivs säkert maskarna, som troligen är kompostmaskar snarare än daggmaskar, säkert jättebra eftersom de hela tiden får ny mat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon