Citrona
Har haft ett litet fikonträd inne i förrådet hela vintern, köpte det i somras och det har 6-8 st små fikonkart. För en vecka sedan såg jag att det började komma nya blad på grenarna, och eftersom det var så milt och soligt ute så ställde jag ut krukan. Nu har jag förstås glömt att ta in den på nätterna, och det har varit ner till 5 minusgrader här nu i några nätter. Var ut i morse och kollade och det största bladet hade vissnat, samt att de minsta karten trillade av när jag nuddade dem. Klantiga jag!!! Ställde in krukan i förrådet igen och hoppas på det bästa. Är det kört för mitt lilla fikonträd eller kan det komma igen tro?
MariaS
Frukterna tål inte minusgrader! Dessutom går växten in i vila igen när det blir kallt. Så ta in fikonet på nätterna, men låt det för all del stå ute på dagarna. Då får den det som bäst.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Citrona @ 05-03-2008, 08:39) *
Har haft ett litet fikonträd inne i förrådet hela vintern, köpte det i somras och det har 6-8 st små fikonkart. För en vecka sedan såg jag att det började komma nya blad på grenarna, och eftersom det var så milt och soligt ute så ställde jag ut krukan. Nu har jag förstås glömt att ta in den på nätterna, och det har varit ner till 5 minusgrader här nu i några nätter. Var ut i morse och kollade och det största bladet hade vissnat, samt att de minsta karten trillade av när jag nuddade dem. Klantiga jag!!! Ställde in krukan i förrådet igen och hoppas på det bästa. Är det kört för mitt lilla fikonträd eller kan det komma igen tro?

den lever , dock är det kört med frukterna ,, fruktanlagen tål frost men som Maria säger frukten tål inte . lika så blad,ny tillväxt dör direkt vid första frost . men är den grön någonstans och har ögon kvar så lever den . det du skulle ha gjort var att ta ut den INNAN den fick blad alltså att den än va i vila då hade du inte behövt oroa dig om lätt frost under natten .eller haft den kvar inne .

nu kan du lika gärna ha det ute när det är över +1c än i förrådet .
Citrona
Tack för era svar! Jo Flaxss, jag hade ju tänkt ha det ute på dagarna och ta in det på frostnätterna. Men jag är halvt senil... Visst lever det, de minsta bladskotten som inte hade vecklat ut sig har klarat sig, det var de största bladen som strök med. Synd på frukterna, de tar ju sån tid på sig att mogna!
skogstroll
det var trist. jag har varit med om det också. Mitt fikon (bornholm) har stått ute i kallväxthus i Stockholmstrakten hela hösten/vintern med nån sketen liten frukt men inte tappat den (än). Det kan nog bero på att den fått vänja sig vid "kylan"... Nu är jag ingen fikonfantast så frukten ramlar nog ändå så småningom... jag har inget bra ställe att övervintra sådana växter på tyvärr.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Citrona @ 05-03-2008, 16:35) *
Tack för era svar! Jo Flaxss, jag hade ju tänkt ha det ute på dagarna och ta in det på frostnätterna. Men jag är halvt senil... Visst lever det, de minsta bladskotten som inte hade vecklat ut sig har klarat sig, det var de största bladen som strök med. Synd på frukterna, de tar ju sån tid på sig att mogna!

då är det ingen större fara ,, det händer hos mig varje höst att bladen rycker . synd med frukten men det kommer ju ny frukt detta år ,, den ger ju frukt på ett och tvåårig ved ,, och får nya frukter under vår-sommar sedan får dom en ny omgång frukt på sen sommar-hösten som sedan mognar till våren . i Sverige hinner oftast det som kommer under sommaren mogna lite beroende hur man har den och hur vintern är . mina har ju inte frusit mer i år så jag har ju alla kart(fruktanlag) kvar

bilder på mitt efter en frost natt

http://www.flickr.com/photos/9224757@N03/1523912949/
http://www.flickr.com/photos/9224757@N03/1524780304/

CITAT (skogstroll @ 05-03-2008, 16:38) *
det var trist. jag har varit med om det också. Mitt fikon (bornholm) har stått ute i kallväxthus i Stockholmstrakten hela hösten/vintern med nån sketen liten frukt men inte tappat den (än). Det kan nog bero på att den fått vänja sig vid "kylan"... Nu är jag ingen fikonfantast så frukten ramlar nog ändå så småningom... jag har inget bra ställe att övervintra sådana växter på tyvärr.

det beror på i vilket stadie det är i i hur mycket kyla det tål ,, ett mogen utvecklad frukt tål inte frost medan dom små anlagen tål hård frost .
skogstroll
aha! thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon