KalleStripp
05-03-2008, 09:31
Vi flyttade till egen trädgård för två år sedan. I somras tröttnade jag på en risig klätterros vid uteplatsen. Jag började såga av vissna och risiga grenar. Detta har resulterat i en mängd lååååånga, smala och fula grenar. Vad ska jag göra? Fortsätter jag klippa ner även dessa grenar är jag rädd att busken grenar ut sig ännu mer. Det är som en sådan där drake som får två huvuden om man hugger av bara ett...
eugenia
05-03-2008, 11:30
Hej
Din klätterros verkar bete sig normalt: förgrenar sig där du klippt. Hur ful eller fin växten kommer att bli beror på vilken typ av stöd du kommer att ge den att klättra på. Det finns "rostorn" (fristående spalje), portaler, störar, väggspalje eller uppvuxna träd eller i stort sett vad som helst som den kan klättra på. Sedan du valt stöd formar du rosen genom att klippa bort de grenar som du tycker växer åt fel håll och eventuellt fästa grenar du väljer ut . Det blir säkert en fin uteplats. Är du inte glad för att ha en kraftig klätterros?
KalleStripp
05-03-2008, 21:57
Aha... det lät ju positivt! Och jag som trodde att busken var så gott som dödsdömd!!! Tack för tipset!
Sommartorparn
06-03-2008, 09:04
Som jag har förstått det beskar du busken under sommaren? Då är det normalt att de skott som sedan växer ut blir tunna och skrangliga.
Det är vårbeskärning som stimulerar tillväxt av kraftiga skott som bygger upp busken. Lämplig tidpunkt sägs vara när björkarnas blad är som musöron, men i södra delarna av landet kan man också göra det tidigare. Principen är att de långa grenarna som vill växa uppåt klipper man inte eftersom klätterrosen i så fall bara utvecklas till en spretig buske utan att komma upp i höjd. Om de långa grenarna redan har kortats in och busken blivit spretig, tar man bort några av dessa i markhöjd detta år och några till nästa år. Sedan låter man de långa spröten utvecklas till önskad höjd (måste bindas upp på någon ställning) När dessa långa spröt har sidogrenar så klipper man in dessa så att ungefär 3-4 'ögon' återstår på varje. Man klipper också bort allt som ser sjukt eller frostskadat ut och alla tunna skrangliga skott.
Det är också lite viktigt hur man lägger snitten, så jag rekommenderar att du lånar en bok om rosbeskärning på biblioteket som förklarar med bilder. Du kan redan nu börja pyssla om rosen genom att lägga ut kogödsel runtom. Är det en ros som blommar hela sommaren (inte bara en viss period) kan den behöva gödslas fler gånger under sommaren.
Använd en skarp sekatör, och tvätta den i T-sprit så att du inte sprider sjukdomar mellan växterna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.