Min passionsblomma har fått någon typ av svampangrepp som syns på bladen som fläckar med utstickande "fjun" (mycel antar jag då) och efter ett tag dör bladet grönt. Jag har aldrig sett detta tidigare och vet inte om det går att göra någonting åt det. Någon här som vet?
Jag vill inte att det ska smitta till mina andra krukväxter men det verkar det hittills inte göra.
stennie
05-03-2008, 10:12
Kan det vara ulllöss du har fått !
Piccante
05-03-2008, 16:00
Är "fjunen" på över eller undersidan av bladen? Kan vara fruktkroppar av någon svamp. Har du möjlighet att ta en bild på bladen?
Tror verkligen att det är någon sorts svamp för det är ju inne i bladen. Fjunet sticker ut på både över- och undersidan och bladen blir infekterade fläckvis. Fjunet är gråvitt och korthårigt, men typiskt svampigt.
Det kom när min blomvakt inte vattnade ordentligt så växten gick ner sig - men dog inte. Då jag kom hem klippte jagj ner den rejält eftersom alla blad var antingen döda eller döende och det har kommit massor av fina skott från stammen men nu vet jag inte om den kommer att klara sig ändå.
Och jag har aldrig sett det här under hela mitt liv och jag har haft passionsblommor i 15 år ungefär.
Tyvärr har jag ingen digitalkamera så jag kan fota!
Men finns det någonting att behandla med eller är det kört?
lilla mamma
05-03-2008, 21:23
Proa att spruta med Atamon upplöst i vvatten. Det funkar på många andra svampangrepp. Annars får prova Provado
Tack så mycket för tipset!
Hej
Jag tycker att du har svamp , så jag säga mera med kompisar om du kan flytta den till varma stället med lite fuktigt. Och ska inte spray vatten på sjuka blomma.
Lycka till, H: Bassam.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.