|
Åsa zon 3
05-03-2008, 10:17
Hej, Vi har allergi i vår familj så en hund är tyvärr inte aktuellt, men jag drömmer ofta om hur det skulle vara att ha hund. Så jag undrar vad är det bästa och vad är jobbigt? Berätta, jag vill så gärna veta! Kanske en bild på er älskling?
160kvm stort hus
05-03-2008, 12:42
så här är det att ha hund... Ungefär. 1. Häll ut pölar av kall äpplejuice på golvet och mattorna och gå sedan runt barfota med ljuset släckt. 2. Gå till arbetet i ett par sockor där du har strimlat tådelen med en mixer. 3. Gå ut i regnet direkt efter att du har vaknat och säg "duktig valp, skynda dig nu, kissaochbajsa nu. sluta lek med kopplet, kom igen nu....". 4. Täck alla dina finkläder med hundhår, ljust hår till mörka kläder och mörkt till ljusa. Lägg också i nägra hundhårstrån i din mugg med morgonkaffe och i det nyöppnade smörpaketet. 5. Lek apport med en våt tennisboll. 6. Spring ut i snön barfota för att stänga grinden ut mot vägen. 7. Vält ut en korg med ren tvätt över golvet. 8. Lägg dina smutsiga underkläder på golvet i vardagsrummet när du ska få gäster. 9. Hoppa ur din favoritfåtölj just när din favoritserie närmar sig slutet och skrik " Nej, nej, inte där, det där ska du göra ute!". Missa slutet av programmet. 10. Lägg chokladpudding på finaste mattan och försök inte städa upp det förrän du kommer hem från jobbet på eftermiddagen. 11. Hacka på bordsbenet flera gånger med en skruvmejsel. 12. Slå sönder din fjärrkontroll till TVn med en hammare. 13. Ta en mjuk och gosig filt direkt ur torktumlaren och linda den runt dig en mörk och ruggig höstkväll. Då får du en liten föraning om hur det känns när din valp somnar i ditt knä........ Det är jättesvårt att förklara... Kanske som askungen säger fast med andra ord. Jobbigt, tålamodsprövande, irriterande och alldeles alldeles underbart...
*Stintan*
05-03-2008, 13:29
skogstroll
05-03-2008, 13:32
hade en jack russelflicka för sådär 10 år sen... Sibylla. Va go hon var... hon gjorde vad som helst för mig förutom att bajsa utomhus på vintern då...  men vadå det var ju kallt om rumpan. Nu skulle jag gärna ha hund igen men kan inte bestämma mig för vad jag vill ha, helst en stor modell tror jag som inte springer och hoppar som en tok hela tiden
 ja du jag har ju valp just nu 4 mån och det där stämmer nästan på pricken. Här är det också så att när man försöker att kalla in valpen, då börjar "ta mig om du kan" leken som inte alltid uppskattas av mig men av honom  min gamle hund står bara där och tittar undrar vad vi håller på med  men det är som sagt underbart med hund.
att ha hundar är väl på ngt sätt ett sätt att leva mina finns på hemsidan http://frosta.se/ en hemsida som skulle må väldigt bra av att bli uppdaterad!!
Både jag och sambon är pälsdjursallergiker, vi medicinerar med allergitabletter i stor sett året om. Jag hade turen att ha en läkare som konstaterade att jag skulle må mycket sämre utan mina djur så han hjälpte mig att hitta medicin och nässpray som fungerar. Vi har fyra hundar och fyra katter och för oss är det en livsstil. Mycket, mycket päls överallt, hur kommer det hår i ett precis nyöppnat paket bregott?! Hundarna kräver lite mer än katterna, det är en massa promenerande och motionerande alla dagar. Våra unghundar kräver mest och de ska dessutom fostras och tränas lydnad och annat med. Katterna kommer och går som de vill genom en kattlucka. Det gäller att planera om vi ska åka bort och inte kan ta hundarna med oss, men vi tar för det mesta med dem. Ibland är de i hundgården, men vi är ganska dåliga på att använda den... Mvh Fenja
Som sagt, det är en livsstil att ha hund, och det är mängder med jobb: man är bunden året runt, städningen blir mycket jobbigare, försäkringen är dyr, mycket som blir söndergnagt, man måste ut fast det ösregnar och blåser småspik, Pinsamma händelser med grannar som inte gillar att bli luktade i skrevet, rymmar tendenser, löptikar som sölar överallt... listan kan göras oändlig. Sammanfattningsvis: Skulle aldrig kunna tänka mej att vara utan hundar!
Myosotis
05-03-2008, 15:14
CITAT (16kvm stor balkong @ 05-03-2008, 12:42)  1. Häll ut pölar av kall äpplejuice på golvet och mattorna och gå sedan runt barfota med ljuset släckt. 2. Gå till arbetet i ett par sockor där du har strimlat tådelen med en mixer. 3. Gå ut i regnet direkt efter att du har vaknat och säg "duktig valp, skynda dig nu, kissaochbajsa nu. sluta lek med kopplet, kom igen nu....". 4. Täck alla dina finkläder med hundhår, ljust hår till mörka kläder och mörkt till ljusa. Lägg också i nägra hundhårstrån i din mugg med morgonkaffe och i det nyöppnade smörpaketet. 5. Lek apport med en våt tennisboll. 6. Spring ut i snön barfota för att stänga grinden ut mot vägen. 7. Vält ut en korg med ren tvätt över golvet. 8. Lägg dina smutsiga underkläder på golvet i vardagsrummet när du ska få gäster. 9. Hoppa ur din favoritfåtölj just när din favoritserie närmar sig slutet och skrik " Nej, nej, inte där, det där ska du göra ute!". Missa slutet av programmet. 10. Lägg chokladpudding på finaste mattan och försök inte städa upp det förrän du kommer hem från jobbet på eftermiddagen. 11. Hacka på bordsbenet flera gånger med en skruvmejsel. 12. Slå sönder din fjärrkontroll till TVn med en hammare.
ja jag kan skriva under på allt som skrivits tidigare i tråden, jag har haft hund i mer än trettio år å för två månader fick jag bort min senaste och jag har aldrig tidigare i mitt liv känt mej så ensam som jag gör nu, ändå har jag ju familj. samtidigt vill jag säja att vi hundmänniskor är nog speciella, för som skrivits tidigare så är det ju inte alltid en dans på rosor, men det är på något sätt sådant som bara passerar, man svär lite för sej själv om det hänt en olycka på golvet någon gång, men det är glömt när det är upptorkat.jag tror vi är accepterande människor.
Vi har ÄNTLIGEN skaffat hund, efter 22 års hundlöshet för min del. Nu är hon ju liten och tramsig än så länge, men det skall väl bli hund av henne med. Trots att vi haft henne snart 5 veckor är hon inte riktigt rumsren (kissar inne var tredje dag -vem lärde henne räkna?) och dessutom gnager hon på skor och byxben. Hemskt jobbig tycker icke-hundmänniskor, men helt normal i mina ögon. Jag ser så fram emot att få se vem hon blir som vuxen! Eftersom hon är pudel slipper vi hundhår i smörpaketet.
CITAT (myy @ 05-03-2008, 17:03)  Eftersom hon är pudel slipper vi hundhår i smörpaketet. Min lille kille är också pudel, jag som nästan alltid har haft stora hunda har även golden nu så jag vet vad som är i smörpaketet, men man vänjer sig  . Han är mycket hund i liten kropp, jag har nog tyckt att pudlar har varit lite "tant hund" förstå mig rätt, men jösses så mycket hund det är i honom, han är för jäv**g i mellanåt men sedan är ju ju så helt underbar
Vi gav bort vår hund efter 8 års bråkande, städande, tjatande och stressande. Nu fattar varken jag eller min man hur vi någonsin kunde ha hund. Att ge bort honom var en av de bästa sakerna som har hänt oss. Nu är vi fria att komma och gå som vi vill och att semestra när vi vill och hur länge vi vill.
Myosotis
05-03-2008, 17:27
CITAT (del_21 @ 05-03-2008, 17:21)  Vi gav bort vår hund efter 8 års bråkande, städande, tjatande och stressande. Nu fattar varken jag eller min man hur vi någonsin kunde ha hund. Att ge bort honom var en av de bästa sakerna som har hänt oss. Nu är vi fria att komma och gå som vi vill och att semestra när vi vill och hur länge vi vill.
herkules
05-03-2008, 18:52
CITAT (del_21 @ 05-03-2008, 17:21)  Vi gav bort vår hund efter 8 års bråkande, städande, tjatande och stressande. Nu fattar varken jag eller min man hur vi någonsin kunde ha hund. Att ge bort honom var en av de bästa sakerna som har hänt oss. Nu är vi fria att komma och gå som vi vill och att semestra när vi vill och hur länge vi vill. det var väl bra att ni kom på att ni inte skulle ha hund, synd bara att det tog 8 år ..  alltså för hundens skull tänker jag. för mig är hundar allt, jag har väldigt svårt att se mig själv utan hund. det finns massor av nackdelar med att dela sitt liv med hund, man är låst, det måste städas, hundar kostar pengar, de blir sjuka och kan inte tala om vad som är fel osv. men hundar (djur över huvud taget) ger tusenfalt igen, det går inte en dag utan att hundarna får mig att skratta, dra på munnen eller bara må gott. jag får motion (minst 3 h om dagen, ca 1,5 mil) jag träffar andra trevliga (hund)människor. ja, fördelarna överträffar nackdelarna med råge i alla fall
ingrid fuxwall
05-03-2008, 19:25
CITAT (herkules @ 05-03-2008, 18:52)  det var väl bra att ni kom på att ni inte skulle ha hund, synd bara att det tog 8 år ..  alltså för hundens skull tänker jag. för mig är hundar allt, jag har väldigt svårt att se mig själv utan hund. det finns massor av nackdelar med att dela sitt liv med hund, man är låst, det måste städas, hundar kostar pengar, de blir sjuka och kan inte tala om vad som är fel osv. men hundar (djur över huvud taget) ger tusenfalt igen, det går inte en dag utan att hundarna får mig att skratta, dra på munnen eller bara må gott. jag får motion (minst 3 h om dagen, ca 1,5 mil) jag träffar andra trevliga (hund)människor. ja, fördelarna överträffar nackdelarna med råge i alla fall  Precis så tycker jag också. ingrid
Anki på Öland
05-03-2008, 20:20
Samma här..... kan inte tänka mig ett liv utan hundar. Undras vad man skulle göra då....... Anki
Att vara hundägare i det här huset är närmast som att vara hund själv. Ibland kommer jag på mig själv med att ligga och gnaga på sambons ben...
Här är lite bilder på mina älsklingar. Den gula GD'n och Rottisen har gått bort i cancer, men den tigrerade GD-godingen och schäferkorsningen huserar hej vilt...
[attachment=14477:1.JPG] [attachment=14478:2.JPG] [attachment=14479:3.JPG] [attachment=14480:4.JPG] [attachment=14481:5.JPG] [attachment=14482:6.JPG]
Edit: Flyttade lite på bilderna
CITAT (herkules @ 05-03-2008, 18:52)  det var väl bra att ni kom på att ni inte skulle ha hund, synd bara att det tog 8 år ..  alltså för hundens skull tänker jag. för mig är hundar allt, jag har väldigt svårt att se mig själv utan hund. det finns massor av nackdelar med att dela sitt liv med hund, man är låst, det måste städas, hundar kostar pengar, de blir sjuka och kan inte tala om vad som är fel osv. men hundar (djur över huvud taget) ger tusenfalt igen, det går inte en dag utan att hundarna får mig att skratta, dra på munnen eller bara må gott. jag får motion (minst 3 h om dagen, ca 1,5 mil) jag träffar andra trevliga (hund)människor. ja, fördelarna överträffar nackdelarna med råge i alla fall   precis...skulle inte kunna tänka mej ett liv utan hund, även om det både kostar pengar och är en massa slit... det är värt vartenda öre och jag avstår så gärna från semester eller sovmornar för att få uppleva kärleken och trösten när man är ledsen från en hund..  CITAT (16kvm stor balkong @ 05-03-2008, 12:42)  så här är det att ha hund... Ungefär. 1. Häll ut pölar av kall äpplejuice på golvet och mattorna och gå sedan runt barfota med ljuset släckt. 2. Gå till arbetet i ett par sockor där du har strimlat tådelen med en mixer. 3. Gå ut i regnet direkt efter att du har vaknat och säg "duktig valp, skynda dig nu, kissaochbajsa nu. sluta lek med kopplet, kom igen nu....". 4. Täck alla dina finkläder med hundhår, ljust hår till mörka kläder och mörkt till ljusa. Lägg också i nägra hundhårstrån i din mugg med morgonkaffe och i det nyöppnade smörpaketet. 5. Lek apport med en våt tennisboll. 6. Spring ut i snön barfota för att stänga grinden ut mot vägen. 7. Vält ut en korg med ren tvätt över golvet. 8. Lägg dina smutsiga underkläder på golvet i vardagsrummet när du ska få gäster. 9. Hoppa ur din favoritfåtölj just när din favoritserie närmar sig slutet och skrik " Nej, nej, inte där, det där ska du göra ute!". Missa slutet av programmet. 10. Lägg chokladpudding på finaste mattan och försök inte städa upp det förrän du kommer hem från jobbet på eftermiddagen. 11. Hacka på bordsbenet flera gånger med en skruvmejsel. 12. Slå sönder din fjärrkontroll till TVn med en hammare. 13. Ta en mjuk och gosig filt direkt ur torktumlaren och linda den runt dig en mörk och ruggig höstkväll. Då får du en liten föraning om hur det känns när din valp somnar i ditt knä........ Det är jättesvårt att förklara... Kanske som askungen säger fast med andra ord. Jobbigt, tålamodsprövande, irriterande och alldeles alldeles underbart... precis så är det och det är såå underbart
Lemonne
05-03-2008, 22:54
Tanken på att tvingas leva utan hund gör ont... De är mina barn, mina älsklingar, mitt största intresse... de följer med mig på långpromenaderna, på springturerna, sover hos mig i sängen... De är mitt ALLT! De kanske kräver mycket tid eller mycket pengar, men det är alltid värt det!
Det här är Cherry: [attachment=14509:Cherry_komprimerad.JPG]
... och Cassiopeija [attachment=14510:Peija_komprimerad.JPG]
...och sambons Loke [attachment=14511:Loke_komprimerad.JPG]
Har en kompis som är allergisk, men hon har precis skaffat en papillon och det fungerar jättebra. Kanske det finns alternativ för dig också?
ängsvädd
06-03-2008, 07:59
CITAT (Åsa zon 3 @ 05-03-2008, 10:17)  Hej, Vi har allergi i vår familj så en hund är tyvärr inte aktuellt, men jag drömmer ofta om hur det skulle vara att ha hund. Så jag undrar vad är det bästa och vad är jobbigt? Berätta, jag vill så gärna veta! Kanske en bild på er älskling? Det finns allergiker som har hund  Nakenhunden eller den pälsade varianten av nakenhund Powder Puff som inte fäller hår är några exempel. Jag har haft en powder puff-hane och det var den bästa tiden när jag hade honom. Idag är jag tyvärr i sådan situation att jag inte kan ge en hund allt det jag vill ge den så jag avstår från att ha hund. Är hundvakt då och då och följer med på hundpromenader med en kompis hund istället. Det är mycket roligare att ha med en hund på promenader
Åsa zon 3
06-03-2008, 09:52
Åh vilka härliga svar! Tack!! Och tack för alla fina foton, vilka snyggingar! CITAT (MimmiH @ 06-03-2008, 07:59)  Det finns allergiker som har hund  Nakenhunden eller den pälsade varianten av nakenhund Powder Puff som inte fäller hår är några exempel. Jag har haft en powder puff-hane och det var den bästa tiden när jag hade honom. Idag är jag tyvärr i sådan situation att jag inte kan ge en hund allt det jag vill ge den så jag avstår från att ha hund. Är hundvakt då och då och följer med på hundpromenader med en kompis hund istället. Det är mycket roligare att ha med en hund på promenader  Vi är i samma situation, även fast jag drömmer om att få ha en hund så är det inte aktuellt. Kan man inte ge en hund allt det man vill ge den är det bättre att avstå. Fast det där med hundpromenad låter inte så dumt...
Myosotis
06-03-2008, 10:52
CITAT (Åsa zon 3 @ 06-03-2008, 09:52)  Fast det där med hundpromenad låter inte så dumt... Ja, kolla på blocket.se, det finns massor med folk som behöver hjälp med allt från lunchpromenader till semesterpassning. Jag hittade min daghund där som jag har hemma hos mig vardagar när husse jobbar, det är helt underbart.
catlady
06-03-2008, 10:57
Är det inte ofta så att man är allergisk antingen mot hund eller katt (olika sorters päls)? Kanske kan ni skaffa ett par katter istället Åsa? Det är ett annat djur, annan personlighet, men de är precis lika underbara som hundar, och kräver mycket mindre jobb!
Anna-Karin Lundberg
16-03-2008, 19:19
Det är fantastiskt att leva med hundar! All min tid, mitt engagemang och alla mina pengar går till hundarna - men det är ingen uppoffring utan något jag valt. Personer som har barn undrar ibland "varför jag her fler hundar - är det inte jobbigt?" Själv kan jag inte tänka mig att ha barn - GUD så jobbigt och dyrt! Fast man är olika och väljer olika väg i livet. Jag känner mig aldrig bunden av mina hundar, som jag valt själv - däremot bunden av jobb, räkningar, fasta abonemang och allt annat som gör att man inte bara kan "dra". Hundarna kan jag ju ta med mig!!
Skulle aldrig leva utan hund!
joulanta
16-03-2008, 19:56
Vi bor på landet så det är pefekt att ha djur. Jag är också allergisk mot hundar men en del funkar för mej. Har en bichon havanaise. En liten vit supersöt kompis Finns nog mest bara fördelar med att ha hund,hon blir alltid lika överlycklig att jag kommer hem det räcker att jag har varit ute i 2 minuter så blir hon överlycklig. Vara ute och gå på isen är underbart när hon är med ett kort tag hadde jag bara mina 2 katter men det är inte samma sak som med en hund. På natten sover hon givetvis i sängen på en egen kudde mellan mej och min sambo. Så ett råd kolla om du inte kan ha tex pudel, bichon don är perfekta för allergiker för dom lossar inte hår. Tycker synd om du skulle missa allt som en egen hund har att ge.  På köpet får man ju motion som man annars förmodligen skulle hoppa över
Jannike
17-03-2008, 16:19
CITAT (del_21 @ 05-03-2008, 17:21)  Vi gav bort vår hund efter 8 års bråkande, städande, tjatande och stressande. ---- Nu är vi fria att komma och gå som vi vill och att semestra när vi vill och hur länge vi vill. Så bra för er!!! Men hunden? Stackars hund - från början en glad valp som blev utvald av er för livslång kärlek och omsorg. Och sen - efter ÅTTA ÅR - "ges bort" som en uttjänt gammal leksak, som man inte gillar längre... Brrr, säger jag.
skogstroll
17-03-2008, 16:26
Ja jag skullle ha väldigt svårt att lämna bort mitt djur efter 8 år. Sålde min lilla dvärggoja Roger när jag sålde min lägenhet för jag fick inte plats med honom hos sambon (som hade ett pyttelitet hus) och ingen ville ta hand om honom (papegojan) tillfälligt. Han skrek så man fick hörselskador men han tyckte om mig i alla fall. Var man lessen satte han sig på magen och kacklade lite vänligt. Jag skulle gärna ha vovve själv & gå ut på promenix i skog o mark, hitta på kul saker med och ha en riktig vän  Hoppas på en sån vän i vår eller sommar!
Jag har inte hund idag men skulle vilja ha en hund så småningom. Mina föräldrar har däremot hund och det är perfekt. Jag brukar låna honom ibland.  Och passar honom gärna när föräldrarna inte kan ta honom med sig. Har honom en vecka då och en helg då och så vidare. Passar mig utmärkt men det känns i hjärtat att "lämna" tillbaka honom. Ciczi
CITAT (skogstroll @ 17-03-2008, 16:26)  Jag skulle gärna ha vovve själv & gå ut på promenix i skog o mark, hitta på kul saker med och ha en riktig vän  Hoppas på en sån vän i vår eller sommar!  Skogstroll, läste du mitt svar till dig i "Vad ska du göra idag"-tråden?
Jag skulle heller aldrig kunna leva utan hund, eller djur, rättare sagt. Fick en liten tamråtta när min katt gick bort och vi jobbade för mycket för att ha hund. I efterhand har jag fått veta att råttor ska vara minst två, men min lilla led nog inte så mycket, hon var i buren på nätterna och när jag inte var hemma. Övrig tid satt hon på min axel eller busade i soffan med oss. Hon var min lilla minihund som inte behövde rastas.  Nu har jag två hundar och det vill jag fortsätta ha, men ingen mer stor hund här. Tyvärr tycker maken att vi bara ska ha en hund i taget när dessa jagar på sällare jaktmarker. Vi får väl se vem som får sin vilja igenom...  Ang. allergi. Mångas allergi är inte för själva pälsen, utan för ämnen i huden. Då spelar det ingen roll vad det är för typ av päls eller om det är en nakenhund. Men allra oftast hittar man en ras som man tål, det svåra är att det är så olika vilken ras det är. Ang. hoppande småhundar. Lär man hunden redan från början att hopp är ajabaja så lär de sig, oavsett om hunden är liten eller stor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|