Det brann ju hos oss som jag nyss skrivit om, och flera växter har fått stryka med. Nu undrar jag över det som är kvar/troligen kvar. (De har tagit jordprover och ska eventuellt gräva bort mer.)
Vår silvergran (?) är svedd längst ner och upp längs en sida. Om barren ramlar av (många är redan borta och den är lite oklädsamt gles nu), kommer det nya?
Blodhasseln är svedd på ena sidan och vissa mindre grenar är förkolnade. Kommer den att komma igen och bli jämn och fin snart?
Plommonträdet är också ganska svett (drygt hälften av grenarna är svarta åtminstone på ytan (barken svedd?). Eventuellt har det runnit ner diesel runt en del av rötterna på denna. Det får vi kanske veta på fredag. Kommer den igen och blir jämn och fin?
Sedan har vi en hög stor klätterros, som inte har brunnit men väl fått en del av rötterna uppgrävda. Hur tålig är den?
Som vanligt tacksam för allt hjälp!
morris matte
05-03-2008, 15:53

Vårt hus brann ner för 20 år sen. Lågorna svedde ordentligt granarna och tallarna som stod runt huset. Men dom (barrväxterna) är tåliga rackare. Första tre åren som dom ledsna ut men sen bestämde dom sig att växa. Brydde sig inte om att vi säkert kapade en del rötter när dräneringen grävdes om.
Träd och buskar är fantasiska väsen, de har en förmåga att självläka på ett sätt som även förundrar läkevetenskapen. Låt brända partier sitta kvar, de kommer att falla bort själva med regn och blåst, sedan kommer träden att valla över sårskadorna.
Däremot brukar inte brända barr växa tillbaka. Har du förlorat en gren, är det bara att acceptera. Möjligen kan grenarna vid sidan om växa ut, så att de täcker "hålet", beroende på hur stort det är.
Ok. Vi får se hur länge vi kan "vänta ut" träden. Jag vet inte om försäkringsbolaget kan ha något krav här. Typ kräva att vi omedelbart hugger ner granen för att få ersättning för en nyplanterad. Man skulle ju vilja ge den några år för att se om den repar sig eller om det går att få någon klätterväxt att trivas i den. Tror att den kommer att bli ganska ful i sig, även om den överlever.
Tack för era svar!
Jag skulle gissa att försäkringsbolagen ersättning för förstörda växter är obetydlig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.