|
Jag vet inte vilka "tre parallella trädgårdsprogram" som SVT har nu? Men förändringar är uppenbarligen på gång och det lär väl tyvärr att gå åt fel håll: http://resume.se/nyheter/2008/03/05/sa-ska-svt-sla-tv4/
Är det så dyrt att göra trädgårdsprogram? De kan få komma och rota gratis i min trädgård, det räcker med att plantera ett träd eller så (hur dyrt kan det vara?). Finns väl väldigt mycket man kan göra trädgårdsprogram av som inte behöver kosta en massa i produktion?? Vad kan de hitta på som är billigare OCH SOM folk vill titta på? För övrigt har jag missat de tre trädgårdsprogrammen jag med. De går väl på sommaren när jag är ute och gräver i min trädgård
skogstroll
05-03-2008, 14:12
tre? har jag missat nåt? visste bara ett och det är Iris men det är väl 4:an??
MariaÖrebro
05-03-2008, 15:15
De enda program som jag kände till i SVT är Gröna rum och det där toppenbra med den mörkhåriga unga tjejen ( Maria?) som höll på och grävde och gjorde fint för ett tag sen hemma hos folk. Lite som RoomService fast i trädgården... Kan bara inte komma på vad det hette!!!
Söderläge hette det.det andra två var Gunnels progra där hon reste till olika trädgårdar och träffade trädgårdspersonligheter. men viket var et tredje????? Söderläge tror jag är ett dyrt program med alla maskiner designers mm Tror inte att Gunnels gröna hade lika stor budget. det vore kul att få veta vilken budget respektive trädgårdsprogram har.
ewa zon 3
05-03-2008, 16:24
De 3:dje tror jag var där grannarna i ett bostadshus gjorde om sina balkonger och den gemensamma gården utanför huset. Tittade några gånger men missade de flesta. Kommer inte ihåg vad de hette.
/Ewa
skogstroll
05-03-2008, 16:29
Aha, men det går ju inga program nu väl?
PS. Med risk att få huvet avbitet; Söderläge tycker jag var jättefjantigt, hon verkade inte särskilt blomintresserad mest anläggningsintresserad (trallar och grejer). Man kände ingen känsla för blommor, växter och grönsaker. Noll inspiration från mig. Gröna rum var bättre tycker jag och nåt danskt program jag sett på en annan kanal.
CITAT (skogstroll @ 05-03-2008, 16:29)  Aha, men det går ju inga program nu väl?
PS. Med risk att få huvet avbitet; Söderläge tycker jag var jättefjantigt, hon verkade inte särskilt blomintresserad mest anläggningsintresserad (trallar och grejer). Man kände ingen känsla för blommor, växter och grönsaker. Noll inspiration från mig. Gröna rum var bättre tycker jag och nåt danskt program jag sett på en annan kanal. Ingen risk att du får huvet avbitet av mig i alla fall... jag nickar bara instämmande åt det du sa.
Ing-Marie i Finnerödja
05-03-2008, 18:05
CITAT (skogstroll @ 05-03-2008, 16:29)  Aha, men det går ju inga program nu väl?
PS. Med risk att få huvet avbitet; Söderläge tycker jag var jättefjantigt, hon verkade inte särskilt blomintresserad mest anläggningsintresserad (trallar och grejer). Man kände ingen känsla för blommor, växter och grönsaker. Noll inspiration från mig. Gröna rum var bättre tycker jag och nåt danskt program jag sett på en annan kanal. Jag håller med fullständigt med i vad du säger........
MariaÖrebro
05-03-2008, 18:14
JAG tycker i alla fall att Söderläge var bra! Kanske beror det på att jag hade en gigantisk trädgård då som var i stort behov av att någon gjorde nåt med den... Inte bara plantera blommor utan även gräva och planera om den fullständigt!
Österläge
05-03-2008, 20:01
Jag håller med er i sak, att det inte är för många trädgårdsprogram, men lite felciterad har hon väl blivit här i tråden... Så här sa hon: "Vi har inte råd att göra tre parallella trädgårdsprogram, två inredningsprogram och två designprogram under året" Hon menar alltså att tre program om året är för dyrt - något jag inte riktigt kan förstå, för som ni säger, så dyrt är det väl inte! Och jag gillade BÅDE Söderläge och Gunnels program...
Åsa zon 3
06-03-2008, 10:02
Det känns väldigt snålt med trädgårdsprogram, speciellt nu på vårvintern. Just nu går det väl inte ett enda, när Iris haft avslutning?
eugenia
06-03-2008, 10:21
PS. Med risk att få huvet avbitet; Söderläge tycker jag var jättefjantigt, hon verkade inte särskilt blomintresserad mest anläggningsintresserad (trallar och grejer). Man kände ingen känsla för blommor, växter och grönsaker. Noll inspiration från mig. Gröna rum var bättre tycker jag och nåt danskt program jag sett på en annan kanal. Programledaren var duktig och proffsig, men de byggde ju mest uteplatser, plank , murar och sånt. Har inte mycket med trädgårdstänkande att göra. Något av avsnitten var intressant men byggeriet tröttnade jag på. Håller med. Saknar ekologiskt tänkande i trädgårdsTV.
Lemonne
06-03-2008, 10:30
Jag nöjer mig gott med ett trädgårdsprogram där man får titta in i andras trädgårdar med lite inslag om tips och råd, eller nya sorter som kommer in på marknaden... Kanske reportage från trädgårdsmässor också? Det kan ju inte kosta så mycket! Söderläge tyckte jag var lite tråkigt också, inte bara för att programledaren skrek hysteriskt när hon hittade larver i gödningen, utan för att det var så tidig vår och grått och trist.. Jag vill se sommar och grönska i trädgårdsprogrammen!
Jan Lindgren
06-03-2008, 16:19
Hej! Ska det bli några bra program så får vi nog ta lokala initiativ. I Osby har vi en liten lokal tv-station. De sänder några timmar i veckan i kabeltv som bara de som bor i hyreshus kan se. För några år sedan var de hos mig och filmade under ett jippo. Det blev ett halvtimmes program som de sänt ett antal år i rad. Jag undrar hur många i hyreshusen som är intresserade av surjordsväxter. En gång i tiden var jag med i uppdrag granskning. Filmandet här tog en halv dag och det blev fem minuters inslag. Med resor och redigering måste dessa fem minuter kostat minst två arbetsdagar. Gör man alltid så blir programmen mycket dyra. Vi får hoppas att det köps in fler trädgårdsprogram från andra länder. MVH Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|