|
Myosotis
05-03-2008, 14:15
De har hållit på och flisat i några timmar nu i skogen precis en bit nedanför mitt hus. Oljudet är öronbedövande, ett av- och ansvällande brummande som man känner i magen, och hela huset vibrerar.  Utomhus har jag mätt över 80 dB, inomhus ligger det på omkring 66 med toppar nära 70. Jag ringde till kommunen för att höra vilka regler som gäller. Snubben var måttligt intresserad och faktiskt ganska nedlåtande och otrevlig. Inomhus får ljudnivån inte överstiga 45 dB (riktvärde från socialstyrelsen), men det finns ändå inget jag kan göra. Jag har full förståelse för att de måste göra sitt jobb, det är inte det. Men jag minns en förskräcklig vecka för några år sedan, då de flisade längre bort, men ändå så det hördes och kändes här. De jobbade dygnet runt, och jag sov nästan inte på hela den veckan. Killen som flisar här nu är jättetrevlig, jag gick ner och pratade med honom. Det är ju verkligen inte hans fel, han bara gör sitt jobb. Han blev helt bestört över att jag stördes så mycket. Han kommer i alla fall inte jobba på natten, men det blir flera dagar till från kl. 6 till 21. Hoppas jag överlever. Har redan ont i skallen. Jag kanske får söka asyl hos en kompis. Fast så här års vill man ju vara i trädgården! Det går inte alls nu, inomhus med hög musik är det enda som funkar.
 Jobbigt. Öromproppar? Inte mysigt men.... Vad tycker djuren om oväsendet?
Myosotis
05-03-2008, 14:58
Djuren verkar inte bry sig så mycket, men säkert blir de också stressade. Just nu är han faktiskt lite längre bort.
Men det är ju helt förfärligt! Stackars dej... som wilmer föreslog, öronproppar? Bra att du ringer och kollar upp vad som är tillåtet i mängd oväsen, du får ringa och tjata igen, tala om hur dåligt du mår, störd sömn osv...
Det är ju i allafall rimligt att inte hålla på så sena kvällar? Påminner mig om när de byggde bredvid kompisens hus. De hade en (grävare?) som hade ett skääärande ljud, typ inte smord eller något liknande. När hon lite snällt kom och påpekade att det kanske gick att åtgärda fick hon till svar; Hur tror du det är för MIG då som arbetar i maskinen?!
VADDÅ, gör något åt det!!!! Hallå, arbetsmiljö fråga..
rahmat2
05-03-2008, 16:55
Hej, Myosotis!
Hoppas att du hittar en lösning annars det är ohålbart med sådant oväsen.
Rahmat
Myosotis
05-03-2008, 16:59
Ja, fast det känns redan mycket bättre efter alla trevliga ord ifrån er och i och med att han faktiskt har hållit sig lite längre bort.
skogstroll
05-03-2008, 17:00
är ju inte hans fel men man kan ju vidta rättsliga åtgärder mot den som är ansvarig!
Myosotis
05-03-2008, 17:06
det måste väl vara markägaren då. Tycker ändå inte om honom. Men det låter ändå inte som någonting jag skulle orka göra. Ser egentligen ingen lösning heller, mer än att de skulle ta riset ännu längre ut i skogen och flisa där, och det skulle väl kosta dem mer än att flisa på plats. Nu låter det jättemycket igen.
rahmat2
05-03-2008, 17:12
Finns det inga andra grannar man kan gå ihop med och försöka få markägaren att hitta en tyst lösning? Rahmat
PS. Trådlösa hörlurar brukar funka mycket bättre än hög musik, för man kan ha en konstant ljudnivå på ljudkällan oberoende av sänkning /höjningen av ljud på skogsarbete.
Myosotis
05-03-2008, 17:35
Trådlösa hörlurar? Är det såna med inbyggd radio? Såna har inte jag. Låter vettigt annars. Grannar... njaa - här är mest skog liksom...
rahmat2
05-03-2008, 17:37
CITAT (Myosotis @ 05-03-2008, 17:35)  Trådlösa hörlurar? Är det såna med inbyggd radio? Såna har inte jag. Låter vettigt annars. Grannar... njaa - här är mest skog liksom... Både såna med in.byggd radio och mottagare av TV
Kan du inte försöka prata med någon ansvarig och be dom att flytta längre bort, stackare har haft en granne här som har kört med en sådan, trodde jag skulle bli tokig och det var bara någon timma så jag förstår dig.
Du får försöka se det possitiva i saken. Be fliskillen att tippa ett lass flis på din tomt som kompensation istället! Flis kan man aldrig få för mycke av.
henriks
05-03-2008, 18:25
Förstår dig mycket väl att det är störande högt ljud. Tyvärr finns det nog inte så mycket du kan göra åt det dagtid. Om dom kör på nätterna är det en helt annan sak, det få dom inte.
För ett antal år sedan hade jag ett extraknäck där jag körde just flis från skogsbränsle. Jag minns ett ställe, där vi var i närheten av ett villaområde och körde, då flyttade vi maskinen två gånger per dag, och var bara där mellan nio och tre, morron och kväll var vi på annat ställe längre bort från bebyggelsen. Sen är det säkert så att det fanns dom som var hemma på dagtid också, men man minskar i alla fall störningen på det viset.
Sen får jag erkänna att det är lite märkligt att inte ens ny maskiner har några ljuddämpare värda namnet, det är trots allt motorer i storleksklass med dom allra största lastbilarna som sitter på dom där tuggarna - varför det är så vet jag inte.
Skadeglädje är ju den enda sanna glädjen sägs det: tänk på att du är störd några dagar när han är i närheten, han själv sitter i oväsendet varenda arbetsdag året om!
CITAT (Myosotis @ 05-03-2008, 14:15)  De har hållit på och flisat i några timmar nu i skogen precis en bit nedanför mitt hus. Oljudet är öronbedövande, ett av- och ansvällande brummande som man känner i magen, och hela huset vibrerar.  Utomhus har jag mätt över 80 dB, inomhus ligger det på omkring 66 med toppar nära 70. Jag ringde till kommunen för att höra vilka regler som gäller. Snubben var måttligt intresserad och faktiskt ganska nedlåtande och otrevlig. Inomhus får ljudnivån inte överstiga 45 dB (riktvärde från socialstyrelsen), men det finns ändå inget jag kan göra. Jag har full förståelse för att de måste göra sitt jobb, det är inte det. Men jag minns en förskräcklig vecka för några år sedan, då de flisade längre bort, men ändå så det hördes och kändes här. De jobbade dygnet runt, och jag sov nästan inte på hela den veckan. Killen som flisar här nu är jättetrevlig, jag gick ner och pratade med honom. Det är ju verkligen inte hans fel, han bara gör sitt jobb. Han blev helt bestört över att jag stördes så mycket. Han kommer i alla fall inte jobba på natten, men det blir flera dagar till från kl. 6 till 21. Hoppas jag överlever. Har redan ont i skallen. Jag kanske får söka asyl hos en kompis. Fast så här års vill man ju vara i trädgården! Det går inte alls nu, inomhus med hög musik är det enda som funkar.  Men om du tänker som så att detta ju inte sker varje dag//vecka året om ... då borde det väl vara mer uthärdligt ... eller?
rahmat2
05-03-2008, 23:13
Vet inte hur nära till Class Ohlsson bor du. Men de har olika sorters hörlurar för sådana ändamål.
Jag hittar ej den text jag söker men det står delvis på denna sida http://www.naturvardsverket.se/sv/Verksamh...an-byggplatser/Det är så att det skall vara tyst mellan kl 22-07
Myosotis
06-03-2008, 09:00
Tack för alla tips och vänliga kommentarer. Jag frågade killen igår varför han inte hade hörselskydd, tyckte nämligen synd om honom (är inte den skadeglada typen), men han sa att det inte hördes mycket därinne i hytten!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|