Kajsa
Det här var min första Austinros och jag hade den i kruka i två år. Trodde inte den skulle klara sig i Västmanland, sedan tog jag mod till mig och grävde ner rosen på vår skyddade baksida i trädgården och den har nu överlevt många år, den kan frysa ner, men inte bort. Rosen kom 1992, ovanligt stor och tung blomma. Uppkallad efter att paret Austin firade guldbröllop, fint och rörande döpa rosor efter tycker jag. Doftar gott, fruktigt, min ros blir ca 1.5 m, frisk.

AnnammA
Vilken härlig gul färg, Kajsa! tummenupp.gif
Anders Roslagen
Jag har varit tveksam till gula och brandgula rosor men nu har jag skaffat ett helt gäng som får stå tillsammans - bland andra Golden Celebration.
Den verkar variera en hel del i färg.

GC
noranettan
Min har inte fått den där fina mörkgula färgen - den är lite blekare, men doftar så underbart att man nästan avlider!
Lilla Sibirien
Hur kommer det sig att en ros kan ha så stor färgvariation. Jag har uppfattat Golden Celebration för mer åt aprikoshållet och sen ser man den även klargul. Kan det bero på sand eller lerjord, ph-värdet, sol eller halvskugga? Vill gärna ha en ros mer mot det aprikosahållet men hellst inte klargul, så kan jag förebygga det. Är det någon som vet?
Anders Roslagen
Det verkar vara många gula rosor som lätt bleknar och då blir de mer vita, eller rosa om de har röda anlag. Oftast är det vid långvarig värme och mycket sol som de flesta bleknar.

Det är verkligen svårt att utifrån en bild man ser veta vad för färg en rossort kan ha. Jag brukar använda helpmefind för att få ett mer täckande scenario.

Flera bilder att klicka upp

Lilla Sibirien
Tack för den länken, nu först fattar jag hur jag kan använda "Help me find" (hade inte lagt märke till fliken photo). Här kan man fastna hur länge som hellst, en guldgruva.
Kajsa
Och just Austinrosorna visar upp många färger av samma sort, vilket bilderna på Help me find visar. Så kan det vara kameran som kan variera mycket i kvalité, solljus och annat, jag har en sandig jord, men gödslar med kogödsel varje vår.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon