Full version: Trädgårdspsykos
Clara L.
Förra våren flyttade min man och jag till en villa. Det var först i maj så det var lite sent och vår dotter var bara några månader så trädgården blev bara lite ompysslad och några sommarblommor slängdes ner.
Men NU! Planerar, planerar och PLANERAR. Ritat kartor över trädgården, beställt fröer på IMpecta, köper fler fröer så fort jag kommer över dem. Gräver, försår, läser trädgårdstidningar och trädgårdsböcker. Sitter och glor på Odla.nu. Läser plantskolornas kataloger. Gör upp budgetar. Men framförallt denna planering! Tjo. Ritar in nya blommor och buskar på min handritade karta. Något som jag tänkte var en lysande idé ena dagen förkastar jag andra. Eller förkastar...jag kommer på nya ÄNNU mer gnillrande idéer.
Har nu förbjudit mig själv att tänka trädgård på kvällarna för då kan jag inte sova. Oh det är roligt men ibland nästan påfrestande. Och kommer det att bli ett västgötaklimax i sommar med nån enstaka krasse som blommar med för få blommor då den fått för mycket gödsel... Kommer det att bli så?? AArrgghh!
Jag känner igen min mamma i mig själv. Jag kommer att bli precis som hon.

Nu vankar jag runt och kollar vad som händer varje dag i trädgården. Ser med glädje, men också med lite oro, att ranunklarnas späda blad har tittat upp. Myser över riddarsporrarnas pigga skott. Ser alla lökar som tittar upp. Ännu inte ätna av rådjuren. Ser på mina kala jasminpinnar...rådjuren...

NÅVÄL! Kanske känner ni som jag.
Lite stress men mest glädje och längtan till varmare dagar! Och förväntan!

/Clara

Chamomille
rotfl.gif rotfl.gif Känner igen "problemet". Välkommen i klubben!
stennie
a0a.gif crazy.gif Välkommen till dårhuset!
skogstroll
giggle.gif
Cathis
Så har jag då aldrig känt det whistling.gif whist.gif rotfl.gif

Välkommen i gänget Clara bravo.gif
rissen
Precis just så är det. giggle.gif Det är den bästa och sundaste sjukdom som finns, trädgårdssjukan.

Rissen
Gillan
rotfl.gif , Känner igen mig? Jag? Näääe då ninja.gif

Säger som de andra jag........Välkommen in i galna klubben crazy.gif
ewa zon 3
CITAT (Clara L. @ 05-03-2008, 15:59) *
...../Har nu förbjudit mig själv att tänka trädgård på kvällarna för då kan jag inte sova/......

Har du lyckats skulle jag vilja veta? angel_not.gif
I så fall är du inte lika fullt galen som du tror........än crazy.gif

/Ewa
Clara L.
Känns BRA, mycket bra, att veta att det är flera som känner likadant! : ) Hrmm... nu ska jag läsa min nyinköpta trädgårdstidning. biggrin.gif
Navigo
Som tur är har jag en likadan "trädgårdsknäppis" på jobbet. Så jag visste redan att vi är flera i denna klubb. Drömmer, tänker, planerar och pratar och drömmer lite till. Ett tips: skriv en trädgårdsdagbok. Jag skriver år och datum vad som händer. Ex när första tussilagon, krokusen, perennknopparna, syrener osv dyker upp. Och vad jag köpt och planterat var. Jättekul att gå tillbaka nu när jag skrivit några år och jämföra.
Wilmer
bravo.gif blomma.gif Välkommen...

Jag har nu börjat förstå hur de där tanterna som vid rea känner när de i extas kastar sig in för att få tag på... Vad det nu är. Har alltid undrat vad det är för fel på dem.. Nu vet jag.. Hur det känns... Fast jag var ensam i affären när jag skulle välja Fushcsiasticklingar, och alla sorter fanns i mängder av exemplar for jag runt som en vinthund för att välja ut mina ex. sedan sneglade jag oroligt på korgen så ingen (vem skulle komma på tanken??) skulle ta den med sig medans jag lugnare kollade en gång till på alla de små..

I helgen ska jag på sollentuna mässan... Får nog ta valium innan så jag inte får hjärtattack över att jag kan missa sista exemplaret av ett erbjudande i andra änden av lokalen sweatingbullets.gif

Att tänka på trädgården innan jag somnar är rena terapin. Låter mig inte stressas av att det blir nya ideer varje kväll, alltid finns det något guldkorn att minnas.

Lycka till i trädgården!!
HelenN
Va?? Vad är trädgård, blommor & frön??? Nåt man kan äta eller???

Känner igen mig.....ligger o planerar på kvällarna.......oj oj oj vad projekt jag har på G.....men det är roligt.....och det är så många fantastiska människor här!
Betty
Säger som de andra i den här tråden, Välkommen i gänget Clara! blomma.gif

Pssst!! Det finns ingen känd bot för den här sjukan mig veterligt... crazy.gif
Frideborg
Hej Clara!
härligt att höra att det är fler än jag som är som du beskriver.
Det är ju så att nära man ligger och tänker på vad som skall göras och hur kommer det att bli
så är det svårt att somna.men vi får uppfatta det hela som posivt stress.
vi mår ju otroligt bra när vi pysslar med växter ideer osv.
så vi är normala!!!!
Solstorm
Tillfällig lindrig finns men inget botmedel. Lindringen kommer när man står med spaden i jorden och ska förverkliga planerna. Ryggvärk dämpar lusten. Alla nya fina plantorna blir uppätna av sniglar. Hårda järnnätter. "Sommarväder" à la 2007. Men som sagt, det ger bara tillfällig lindring. Bot finns inte.
Åsa zon 3
Låter alldeles bekant!! Tur att man inte är ensam i sin psykos kompiskram.gif
Eleena
Jag är smittad med detsamma.

Men vad jag undrar mest är hur alla får råd att köpa allt, mitt stora bekymmer är att finansiera allt som önskas och därför spenderar jag en oerhörd massa tid på att göra viktigast-listor i huvudet...
Åsa zon 3
CITAT (Eleena @ 06-03-2008, 09:59) *

Men vad jag undrar mest är hur alla får råd att köpa allt, mitt stora bekymmer är att finansiera allt som önskas och därför spenderar jag en oerhörd massa tid på att göra viktigast-listor i huvudet...

Samma här! Fröer är relativt billigt för hur många plantor man får, tycker jag. Sen beror det ju på hur många olika fröer man råkar köpa... whist.gif flirting.gif
Bee
CITAT (Eleena @ 06-03-2008, 09:59) *

Man har inte råd! Man tar sig råd!! Mitt återuppväckta trädgårdsintresse förra året kostade mer än det smakade. Nästan alla mina sparpengar gick åt. Mycket blev uppätet av sniglar. Mycket regnade bort.
Jag tror - jag hoppas - att jag är mer sansad i år och inte tar vid mig så mycket när det inte blir som jag tänkt.

Jag tycker nog planeringen är roligast. Och inköpen!! Plantera är kul! Gräva och rensa är inte lika kul.

Åååhhhh, vad mycket kul du har - och har framför dig - Clara! Du har fått tips om att föra dagbok. det är en bra grej. Ännu ett tips: fotografera. Ta bilder på hur det ser ut nu och sen när det växer fram.
Clara L.
Ja jag ska verkligen föra dagbok över trädgården. Det var ett bra tips! Och jag ska också ta bilder. TYVÄRR tog jag inte förra sommaren innan jag grävde bort krypoxbär som fått härja fritt sedan början av 60-talet. Vilket jobb det var! Men nu tar jag bilder på allt som ska fixas. Kommer som sagt att bli kul om några år och se vad som har hänt. (Och inte hänt.)

I morse vaknade jag fem f.ö och insåg att jag måste köpa en alunrot. Trädgårdspsykosen fortsätter... biggrin.gif

Roligt att höra er berätta om liknande känslor! Ho ho! I vår möts på handelsträdgårdar och gör slut på alla våra pengar.

Wilmer
Du känner igen oss på tunnelseendet och det noggranna petandet innan det lastas i korgar och vagnar. SOm redan är överfulla. Vi ses!
tepa
Hej alla trädgårdsvirussmittade !

Här en till som blivit beroende ! Faktiskt BEROENDE av plantor och krukväxter. Men det finns mindre hälsosamma grejer man kan vara beroende av... Det är väl då för plånboken det är mindre hälsosamt. Visst, man TAR sig råd. Jag får nog abstinens om jag inte får fara o handla perenner. Håller på och renoverar vind på huset, tre rum till, men några perenner kostar ju inte så mycket i jämförelse med vad vinden har slukat. Försvarar jag mig med när maken tycker det börjar bli mycket i trädgården. I höstas när säsongen var över och jag hade satt de sista lökarna, så tog krukväxterna vid. Det börjar bli fullt inne också. Fast jag inte har ens i närheten så många krukväxter som många av er här på forumet har. Det är så trevligt att se när blommor tar sig, nya skott kommer upp och knoppar börjar blomma. Man blir så GLAD ! Det är rena lyckopillret.

Hälsn Tepa

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon