Full version: De växer så trögt?
Dilara
Har planterat dessa rotade sticklingar, för 2 veckor sedan. De har inte vuxit NÅGONTING! unsure.gif
Är det vanligt att de växer så trögt, eller är det något annat som står i vägen för dom?
Som ni ser, så har jag grovtäckt jorden med papp o stenar.. tills nemablom kommer i butik. Kan det vara sorgmyggorna igen som tagit in sej bland dessa oxå som står i vägen för dom?! ranting.gif

[attachment=14468:Bild_003.jpg]
[attachment=14467:Bild_004.jpg]

Det är Hibiskusar såklart, glömde skriva det.
MariaS
Just nu vänjer sig rötterna vid den nya näringsrikare jorden, det kan ta ett litet tag, men snart skjuter de fart igen.
Fågelvägen
Kanske sticklingarna skulle bli gladare med en genomskinlig plastpåse över sig och krukan? Med hörnen avklippta, så det inte blir alltför lufttätt. Då minskar avdunstningen genom bladen och rötterna behöver inte jobba så mycket, föreställer jag mig.
Ev. risk för mögel med plastpåse. Hos mig har det funkat i alla fall.
Ciczi
Lugn Dilara... lugn...

Hibiskusticklingar är tröga och långsamma. Är det frilandshibiskusar eller krukväxthibiskusar du har där? Mina sticklingar växer inte så det knakar precis... det är lite tålamodskrävande.

Det är som Fågelvägen säger. De vänjer sig vid sin nya miljö och jag tror också att de hade mått bättre med en plastpåse runt sig. Även om de har rötter som kan försörja dem så ligger fortfarande prio ett hos sticklingen att skaffa mer rötter. Därför är det bra att hjälpa den med att hålla vattenbalansen och se till att avdunstningen inte knäcker den (=plastpåse).

Ciczi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon