Mikael_Theander
Hej. Som den fullständiga novis jag är på trädgård behöver jag lite hjälp. Efter att ha surfat runt här på Odla någon månad så märker jag att det finns väldigt mycket kunnigt folk här. Tycker det är riktigt roligt, både att läsa tips och ideer som att ta del av roliga inläggen.

TIll saken. Min fru fick mig att köpa en kolonistuga. 350 m2 tomt och jag tycker den känns "vildvuxen" med enstaka blommor som poppar upp lite här och där. Det blir liksom ingen "impact". Skulle så gärna vilja att den var färgrik hela sommaren med minimalt arbete för mig att plantera nytt varje år. Kanske något i stil med bilden jag försökte ladda upp här om den nu syns. Söker alltså perenna växter (lärde mig detta ord här på Odla, så nu förstår ni min kunskapsnivå :-) att ha runt om i trädgården.

Specifikt har vi en rabatt i söderläge som är ca 5 meter lång och 1 meter djup. Idag finns där 1 En, något som liknar gullris och sedan enstaka perenner :-) som tulpaner, krokus, citronmeliss och ogräs.

Kan någon ge mig lite tips på vad jag kan stoppa ner i jorden på dessa fem meter, gärna så att det är blommigt så länge som möjligt (finns det blommor som håller igång hela sommaren?) eftersom vi inte har möjlighet att spendera varje dag i stugan och som återkommer år till år. Gärna lite höjd på något för att skydda lite mot insyn (rabatten är mot gatan).

/Mikael
Boxer
Kan du tänka dig några buskar blandat med perenner?

Var i Sverige = vilken zon?

Är det just de starka färgerna (som bilden) du vill ha?
Mikael_Theander
CITAT (Boxer @ 05-03-2008, 19:32) *
Kan du tänka dig några buskar blandat med perenner?

Var i Sverige = vilken zon?

Är det just de starka färgerna (som bilden) du vill ha?

Sorry, jag bor i zon 1. Jo, jag kan absolut tänka mig någon buske.
Ja det är både de starka färgerna jag gillar i bilden som de att det inte är så fjuttigt. Många av samma typ av blomma tycker jag om.
Felicia
En växt som blommar hela sommaren, från tidiga våren till sena hösten är Fänriks-hjärta. Blir ju inte så hög men blommar fint rolleyes.gif Löjtnants-hjärtat är ju högre men nu blev jag lite osäker på om den blommar lika länge som den förra confused.gif
Liljor och Pioner blommar ut ganska snabbt men dom är ju så vackra wub.gif
Och rosor wub.gif
Krolliljan
Just de på bilden blommar lite senare på sommaren. Vad jag kan se är det rosenflockel, strålrudbeckior, solbrud m m .
Jag älskar strålrudbeckiorna men kanske då uppblandat med några som blommar tidigare också. Kanske riddarsporrar och för ännu tidigare blomning aklejor, pioner och malvor. Kantnepetor som blommar ganska tidigt och länge? smile.gif
Boxer
Fackelblomster, Lythrum salicaria 'Robert'
blommar juli-september, 60 cm

Rysk Martorn, Eryngium planum
blommar juli-aug, ca 120 cm

praktnäva, Geranium ’Jolly Bee’
blommar maj-okt, 50 cm

Mikael_Theander
Hej igen och tack alla för er hjälp! thanks.gif
Nu har jag gott om förslag på blommor att sätta samman för lång blommning. Och i stort sett alla era förslag föll mig i smaken tummenupp.gif
Nu ska jag bara finna dessa blommor någonstans här i Malmö. Eller man kanske måste driva upp dem själv? Säkrast för mig att hitta färdiga plantor. Tack än en gång.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon