Hej. Som den fullständiga novis jag är på trädgård behöver jag lite hjälp. Efter att ha surfat runt här på Odla någon månad så märker jag att det finns väldigt mycket kunnigt folk här. Tycker det är riktigt roligt, både att läsa tips och ideer som att ta del av roliga inläggen.
TIll saken. Min fru fick mig att köpa en kolonistuga. 350 m2 tomt och jag tycker den känns "vildvuxen" med enstaka blommor som poppar upp lite här och där. Det blir liksom ingen "impact". Skulle så gärna vilja att den var färgrik hela sommaren med minimalt arbete för mig att plantera nytt varje år. Kanske något i stil med bilden jag försökte ladda upp här om den nu syns. Söker alltså perenna växter (lärde mig detta ord här på Odla, så nu förstår ni min kunskapsnivå :-) att ha runt om i trädgården.
Specifikt har vi en rabatt i söderläge som är ca 5 meter lång och 1 meter djup. Idag finns där 1 En, något som liknar gullris och sedan enstaka perenner :-) som tulpaner, krokus, citronmeliss och ogräs.
Kan någon ge mig lite tips på vad jag kan stoppa ner i jorden på dessa fem meter, gärna så att det är blommigt så länge som möjligt (finns det blommor som håller igång hela sommaren?) eftersom vi inte har möjlighet att spendera varje dag i stugan och som återkommer år till år. Gärna lite höjd på något för att skydda lite mot insyn (rabatten är mot gatan).
/Mikael