Monaxe
Vi byggde ny altan förra året, tryckimpregnerat virke. Det tidigare trädäcket blåste vi rent med högtrycksspruta och oljade sedan. Det slet ju rätt mycket på golvet.
Frågan är nu, hur gör vi rent på bästa sätt vårt nya trädäck, efter vintern är det rejält grönt efter alla alger, och måste ju fräschas upp inför sommaren.
Ska det oljas eller finns det bättre behandling? Har hört om grönsåpa, men det måste ju vara ett herrans jobb att skura rent med såpa, och vad behandliar man med efteråt? Eller är det såpan som är behandlingen? Tacksam för alla råd och tips...
altan å badtunna.JPG

altanen.JPG

ingrids
Jag vet inte om det funkar i ditt läge men jag har gjort rent med målartvätt/algdödare (kommer inte ihåg vad det heter) och sedan bara kört med järnvitriol blandat med svag silverbets så man vet var man varit. Jag vill inte olja för jag har hört att träet blir svart och jag tror att det ett impregnerat däck klarar sig ändå.
Har du problem att ditt däck inte torkar upp eller får du alger ändå?
Fenja
Vi blåser över våra inpregnerade utealtaner med högtrygg, finns algtvätt man kan blanda i men eventuell växtlighet i närheten dör ofta. Köp en dyrare olja och behandla efteråt.
Mvh
Fenja
Malvia
CITAT (Fenja @ 07-03-2008, 11:00) *
Vi blåser över våra inpregnerade utealtaner med högtrygg, finns algtvätt man kan blanda i men eventuell växtlighet i närheten dör ofta. Köp en dyrare olja och behandla efteråt.
Mvh
Fenja

Så gör vi med.
EKLO
Jag har en massa kvadratmeter trädäck på sommarstället och har under åren provat alla varianter tror jag: Knäskurning med såpa (bra för konditionen, väldigt slitigt); skurning med algtvätt (väldigt effektivt om man tar ganska mkt medel); högtryckstvätt utan och med algmedel; tjurrusningar ut med metallborste när det regnar... Vissa år har jag sedan oljat in, andra inte. Min erfarenhet är att det inte spelar nån roll hur man gör, det blir algbevuxet på en vinter ändå, men det funkar att reducera arbetet till vartannat år, om man står ut med lite grönska på plankorna (jag har så mycket träyta att jag inte ids ta alla däck varje år). Och då blir det miljöhänsyn och ork som kivas om metoden -

Åsa K, zon 1
Köp järnvitriol på Lantmännen och "måla" med (billigt). Järnvitriol används b.l.a. för att ta död på mossa i gräsmattor dessutom håller det borta mördarsniglar. Jag har grannar som lagt ut en sträng järnvitirol runt tomten för att mota sniglarna (ursäkta att jag blandar in snigelbekämpning här)

Vi renoverade garagen 2007 med att köpa nytt virke till väggarna som vi doppade i vatten + järnvitriol, väggarna är nu grå-bruna och skiftar färg efter väderlek. Enligt de tips som vi fått skall de här väggarna nu klara sig i ca 25 år.

Men om du vill ha däcket trävitt så gäller väl bara att tvätta med maskindiskmedel + såpa.
m.öland
någon som har använt jotuns terrasslasyr trebitt? Bra dåligt? Ska inte behöva behandlas mer än vart 3:e år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon