Kristina i Skåne
08-08-2003, 10:40
Vi har en damm med fiskar i och funderar nu vad vi ska ha till vintern. Är det någon som har provat is stoppare, fungerar det? Damen i affären pratatde också om att man kan lägga frigolit över dammen och det ska tydligen räcka, men även släppa in syre till fiskarna, någon som har provat?
e_sedell
10-08-2003, 20:59
Jag har ett annat förslag, sätt i en liten syrepump. Du vett en sådan där som pumpar ner luft i vattnet. De håller borta isen ganska bra, tillräckligt för fiskarna. Jag har inte provat men jag tänker göra så i höst. Det har fungerat bra för dem jag pratat med.
kremlan
10-08-2003, 22:58
Beskrivning hur vi gjort!!
Så här har vi gjort för att fiskarna ska överleva ute i dammen över vintern, och det lyckades.
Först och främst gjorde vi dammen 1,6 m som djupast, här hos oss ska det visst räcka med 1,5 m (det beror på hur djupt tjälen går).
Vi gjorde en ishätta som vi placerade över den djupaste delen av dammen, (bild i albumet).
En syrepump i djuphålan, som håller vattnet i rörelse, så att vattnet inte fryser (i den lilla öppningen i ishättan).
Tack vare syrepumpen transporteras sumpgasen upp och ut via elektrikerröret, som sticker ner i den lilla luftfickan som bildas i ishättan. Här är det mycket viktigt att se upp, flera gånger under vintern har det blivit en isplugg i elektrikerröret. Då är det bara att försöka få bort den lilla ispluggen som bildats. Alltså kan man inte bara lämna dammen tills våren kommer, den behöver tillsyn med jämna mellanrum. Obs! elektrikerröret får inte sticka ner i vattnet, det ska bara nå ner till luftfickan…..
Men det är nog en väldig skillnad mellan zon 5 i Piteå och skåne.
Troligtvis har jag fått det att låta invecklat, man är ju inget proffs på att beskriva saker och ting. Men då är det bara att fråga..
Kramar Eva.